در مجمع «مبین»چه گذشت؟
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت مبین انرژی خلیج فارس با حضور 83.2 درصد سهامداران در روز سه‌شنبه 22 تیرماه برگزار شد.

به گزارش بورس فوری، در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت مبین انرژی خلیج فارس که با حضور 83.2 درصد سهامداران برگزار شد، تقسیم مبلغ 1800 ریال سود به ازای هر سهم به تایید صاحبان سهام رسید.

در ابتدای این مجمع مهدی فرزانه ، مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش عملکرد شرکت برای سال مالی 99 پرداخت و گفت: سال گذشته در حوزه تولید در همه سرویس های جانبی کلیه نیازهای مشتری را تامین کردیم.

فرزانه افزود: در زمینه تولید بخار، نیتروژن، هوای سرویس، هوای ابزار دقیق، آب خنک کننده مدار بسته، آب تغذیه دیگ بخار و آب شیرین، بیش از بودجه اولیه سال فروش داشتیم و این در حالی است که شرکت دماوند هم در حوزه سرویس ورود کرد و برخی از سرویس های جانبی را بر عهده گرفت.

وی بیان کرد: در زمینه پیش بینی فروش و سود در سال 99 که بر اساس نرخ های سال 98 در نظر گرفته شده بود، انتظار داشتیم 4 هزار میلیارد تومان فروش داشته باشیم اما در نهایت فروش واقعی شرکت 4120 میلیارد تومان به ثبت رسید. 

فرزانه اعلام کرد: با 20 درصد افزایش قیمت در سال 99  فروش کل شرکت به 4887 میلیارد تومان رسید که 5 درصد تفاوت این فروش نسبت به پیش بینی بودجه ای ناشی از افزایش تولید و 19.5 درصد  آن ناشی از افزایش نرخ سرویس های جانبی بود و مجموعا حدود 25 درصد از پیش بینی بودجه ای بیشتر بوده است. 

وی گفت: در حوزه سودسازی نیز سود شرکت 37 درصد بیشتر از پیش بینی بودجه ای محقق شد.

فرزانه افزود: مهم ترین دستاورد شرکت ارائه سرویس های جانبی پایدار به اکثر شرکت های فاز 1 مانند نوری، جم، پردیس و فرسا شیمی و کل شرکت های فاز دوم مانند مروارید، بوشهر، انتخاب و تخت جمشید بود. 

وی با بیان اینکه مبین انرژی بدون لحظه ای توقف به همه این شرکت ها سرویس جانبی ارائه داد که رکورد است، گفت: در توسعه پروژه آپادانا 1240 میلیارد تومان تامین مالی مستقیم انجام شده و 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات اخذ شده است. 

فرزانه بیان کرد: این پروژه برای تولید سالانه 165 میلیون تن متانول و 169808 نرمال متر مکعب بر ساعت خوراک طبیعی و 11138نرمال متر مکعب بر ساعت سوخت برنامه ریزی شده است.

وی در ادامه گفت: در زمینه خودکفایی یکی از پیشروترین شرکت های کشور هستیم و در سال گذشته 33 هزار قلم تجهیزات ساخته شد که 8 هزار قلم آن برای اولین بار در کشور تولید شد.

فرزانه اظهار کرد: پیگیری اصلاح فرمول شورای رقابت برای نرخ سرویس های جانبی یکی از مهم ترین اقدام سال جاری است که در دستور کار قرار دادیم.

وی تصریح کرد: شرکت های فاز یک مانند آریاساسول، پارس و پارسیان سپهر در سال جاری اقدامات توسعه ای در پیش دارند و برای این اقدامات مرتبا به شرکت های یوتیلیتی مراجعه می کنند که این وضعیت بازار خوبی را برای مبین فراهم کرده است و امیدواریم اکثر این پروژه ها تا سال 1402 به اتمام برسد. 

فرزانه اعلام کرد: در این زمینه طی ماه های گذشته شورای سرمایه گذاری در حال امکان سنجی و برآورد سرمایه برای ورود جدی به این طرح ها است. 

وی گفت: منطق فرمول شورای رقابت این بود که مصرف کننده و تولیدکننده بازده یکسانی داشته باشند. در دو سال اخیر به دلیل رشد ارز، پتروشیمی مبین و فجر با این فرمول متضرر شدند. در حال حاضر فاصله زیادی بین آنچه شورای رقابت دنبال می کرد و ما دنبال می کردیم وجود دارد.

فرزانه اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای رقابت فرمول سال 98 در سال 99 هم تمدید شد و ما خواستار تغییر فرمول برای دوره های آینده هستیم چراکه در صورت استمرار این روند هیچ سرمایه گذاری جدیدی در حوزه تجهیزات جانبی انجام نمی شود. 

وی خاطرنشان کرد: شورای رقابت هم نسبت به نواقص قیمت گذاری سرویس های جانبی مطلع است و امیدواریم با اعتماد سهامداران موفق شویم فرمول را اصلاح کنیم. 

فرزانه تصریح کرد: در توسعه پروژه آپادانا روند خوبی در حال پیگیری است. یکی از دلایلی که هلدینگ خلیج فارس تصمیم گرفت پروژه آپادانا را به مبین انرژی واگذار کند نقدینگی مناسب این شرکت بود. به همین دلیل امیدوار بودیم پروژه به موقع تمام شود که به دلیل محدودیت های کرونا و مشکلات حوزه کارگران، افتتاح پروژه به تاخیر خورده است. 

وی در پایان گفت: امیدواریم آپادانا در سه ماهه دوم 1401 به بهره برداری برسد. این پروژه سودآوری مبین را پایدارتر خواهد کرد./ منبع: همفکران 

0 نظر:

نظر بدهید