آبرفت 7700 میلیارد تومان در حساب مردم
وعده های واریز سود عملکرد سال 1398 سهام عدالت سرانجام به بار نشست و بنا بر آنچه که تا کنون اعلام شده است، 49 میلیون سهامدار عدالت 7700 میلیارد تومان سود واریزی را دریافت کرده اند، اما سوال مهم اینجاست که اثربخشی این سود در زندگی، معیشت و یا سبد دارایی سهامداران عدالت چقدر بوده است؟

به گزارش بورس فوری،  بنا بر آمارهای اعلام شده هم اکنون 49 میلیون ایرانی سهامدار 49 شرکت حاضر در سبد  400 هزار میلیارد تومانی سهام عدالت هستند که از این بین 36 شرکت بورسی بوده و بنا بر اعلام مسئولان مربوطه، سود عملکرد سال 98 این شرکت ها باید در سال 99 میان سهامداران عدالت توزیع می شد، وعده ای که با واریز 50 درصد  سود قابل تخصیص به هر سهامدار، در اسفند سال گذشته جامه عمل پوشید و سهامداران عدالت در 28 اسفندماه پیامک های واریز حدود 99 هزار تومانی سودشان را دریافت کردند.

مرحله دوم پرداخت سود سهام نیز نیمه تیرماه جاری انجام شد و با توجه به عدم برگزاری مجامع برخی شرکت های سهام عدالت، 40 درصد دیگر سود به ارزش 77 هزار تومان در حساب ها نشست و بدین ترتیب مالکان سهام عدالت معادل 176 هزار تومان سود سهام خود را در دو مرحله دریافت کردند.

طبق اعلام مراجع رسمی ارزش سود تقسیمی در مرحله اول معادل 4300 میلیارد تومان و در مرحله دوم 3400 میلیارد تومان بوده است و با این حساب می توان گفت مبلغ 7700 میلیارد تومان سود میان سهامداران عدالت تقسیم شده است. رقم کلانی که به خودی خودی می توانست سرمایه راه اندازی و ایجاد پروژه های عظیم اقتصادی همچون ساخت نیروگاه های عظیم برقابی، فولاد، صنایع تبدیلی بوده، تحولات مهمی را در تولید و اشتغال رقم زده و ارزش افزوده حاصل از آن اثرات ماندگاری را در حوزه های  اقتصادی و اجتماعی برای کشور و سهامداران به ارمغان آورد، اما در خوشبینانه ترین حالت با توجه به قدرت خرید کنونی پول رایج کشور اثربخشی واریزهای 176 تومانی انجام شده از خرید چند کیلو میوه، یا چند عدد ساندویچ برای صاحبان سهام عدالت فراتر نمی رود، آنهم در شرایطی که توزیع عادلانه تر ثروت و درآمد مهمترین هدف اجرای طرح واگذاری سهام عدالت به مردم بوده است.

حال بماند که بر اساس معادلات اقتصادی، تزریق نقدینگی به خودی خود آثار تورمی در پی داشته  و به قولی رشد تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها طی چند ماه، وجوه واریزی را از جیب دیگر سهامداران خارج می کند و اثر واقعی و ماندگاری در زندگی آنها ندارد.

به طور عموم در اقتصاد تلاش می شود تا با گردآوری منابع خرد، تامین مالی های بزرگ رقم خورده  و سرمایه گذاری های بزرگ در راستای توسعه کشور، خلق ثروت، ایجاد اشتغال و ارتقاء رفاه  و امنیت جامعه صورت پذیرد. بر همین اساس نیز بازارهای پولی و مالی به شکلی گسترده در اقتصادهای دنیا فعال بوده و با تعریف انواع روش های تامین مالی اعم از سپرده های کوتاه و بلند مدت بانکی تا پذیره نویسی سهام و ... در این راستا رقابت کرده و بازی های برد -بردی را در راستای تحقق اهداف کلان خود و منافع سرمایه گذاران طراحی و اجر می کنند.

بر این اساس به نظر می رسد در روش های فعلی تقسیم سود سهام عدالت باید تجدید نظر جدی به عمل آید، تردیدی وجود ندارد که طبق قانون تجارت سود سهام شرکت ها باید به صورت نقدی به حساب سهامداران واریز شود، اما با توجه به گرد آوری بانک های کامل اطلاعاتی از سهامداران عدالت این امکان وجود دارد که با ایده های نوآورانه از تضیع ارقام کلان سود سهام عدالت در واریز های بسیار خرد و کم اثر جلوگیری کرد.

یک کارگزاری پیشنهاد می کند خبرگان اقتصادی و بازار روشهای مطمئنی را برای سرمایه گذاری منابع قابل توجه سود سهام عدالت طراحی کرده و در میان ذی نفعان این سهام به اشتراک و استمزاج بگذارند و با ایجاد ارزش افزوده حاصل، اثرگذاری قابل توجه و ماندگارتری را در سبد دارایی سهامداران عدالت ایجاد کنند.

به عنوان مثال یک صندوق و به عبارتی ETF سرمایه گذاری  قابل معامله در بورس با همین عنوان طراحی شده و سود های سهام عدالت به نام صاحبان سهام تبدیل به یونیت یا همان واحدهای سرمایه گذاری قابل معامله تبدیل شوند و این واحدها در سبد دارایی سهام عدالت مردم قابل مشاهده باشند. بر این اساس صاحبان سهام در صورت تمایل قادر خواهند بود واحدهای سرمایه گذاری را فروخته و وجه آن را دریافت کنند و در این شرایط سایرین نیز امکان خرید و نگهداری واحدهای عرضه شده را خواهند داشت. با این حساب منابع این صندوق در اقتصادی به گردش درآمده و سود جاصل از آن به واحدهای سرمایه گذاری سهامداران تعلق می گیرد.

همان گونه که گفته شد توزیع ثروت و دارایی در جامعه از مهمترین اهداف واگذاری سهام عدالت بوده و با سرمایه گذاری مجدد سود سهام عدالت، تقویت دارایی سبد سهام افراد بیشتر محقق خواهد شد تا آنچه که تحت عنوان واریز سود و به مثابه آب شدن یکباره کوه یخی در حساب های مردم به نمایش گذاشته شد

علاوه بر این که سبدگردانی هوشمندانه منابع حاصل، نقدینگی موجود را به سمت سهام و اوراق ارزنده بازار سرمایه سوق داده،  کمک شایانی به رفع عطش برهه کنونی بازار سرمایه برای جذب و ورود نقدینگی جدید کرده و رونق و عمق بخشی هر بیشتر به بازار سهام را نیز به ارمغان خواهد آورد.

بر این اساس پیشنهاد می شود از هم اکنون مسئولان ذی ربط تدابیر لازم را برای تقسیم سود سهام سال 1399 شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت اندیشیده و اجازه اتلاف مجدد این منابع را ندهند.

منبع: گزارش خبر

0 نظر:

نظر بدهید