نحوه خرید و فروش سهام در بورس (راهنمای گام به گام)
برای ورود به انواع بازار سرمایه، اول از همه باید انجام معاملات در آن بازار را یاد بگیریم.

به گزارش بورس فوری، خرید و فروش در بازار سهام یا بورس اوراق بهادار هم اصولی دارد که هر سرمایه‌گذار باید قبل از ورود یاد بگیرد. در این مقاله نحوه خرید و فروش سهام در بورس را بصورت گام به گام شرح می‌دهیم.

مراحل خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین

برای اینکه بتوانید در بورس ایران سهمی بخرید، سود کنید و سپس سهم را بفروشید، باید یکسری مراحل بسیار ساده را طی کنید. مراحل خرید و فروش سهام در بورس بصورت گام به گام به شرح زیر هستند:

  1. دریافت کد بورسی و ورود به سامانه معاملات آنلاین
  2. شارژ کردن حساب کارگزاری
  3. جست و جو کردن نام نماد بورسی مورد نظر
  4. ثبت سفارش خرید سهم
  5. تایید سفارش و اضافه شدن سهم به پرتفوی سرمایه‌گذار
  6. ثبت سفارش فروش و فروختن سهم
  7. دریافت وجه و واریز به حساب بانکی

کد بورسی گرفتید؟

گام اول – ب بسم‌ا… در آغاز خرید و فروش سهام، داشتن کد بورسی است که در مقاله «نحوه دریافت کد بورسی» مراحل اقدام و دریافت آن را گفتیم. حالا فرض می‌کنیم شما این مقاله را قبلا خوانده‌اید و کد بورسی را هم گرفته‌اید و منتظرید که یک نفر دعوتتان کند به بازار تا خرید و فروش را شروع کنید.

از همین تریبون ورودتان به جمع سرمایه‌گذاران بازار سهام را تبریک عرض می‌کنیم و برای ادامه مسیر و سود بردن از آن، آرزوی موفقیت می‌کنیم.

فرقی نمی‌کند از طریق کدام کارگزاری اقدام کرده باشید، این کارگزاری برایتان کد بورسی صادر می‌کند و پس از آن می‌توانید با استفاده از نام کاربری و کلمه عبوری که مشخص شده، وارد پنل معاملاتی خود شوید.

هر کارگزاری سامانه آنلاینی برای معاملات آنلاین کاربران خود طراحی کرده است که می‌توانند با ورود به آن و وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور خود، وارد دنیای خرید و فروش سهام شوند. دسترسی به این سامانه‌های آنلاین و در نتیجه خرید و فروش سهام، از طریق سایت یا اپلیکیشن کارگزاری‌ها امکان پذیر است.

چطور سهام بخرم؟ - خرید و فروش سهام در بورس

عکس – ورود به حساب کارگزاری

برخی از این سامانه‌های آنلاین عبارتند از: سامانه های معاملاتی کارگزاری مفید شامل ایزی تریدر، مفید تریدر و آنلاین پلاس، سامانه‌های آنلاین کارگزاری تدبیرگران فردا شامل اکسیر، پرانا و سهام یاب، سامانه‌های آنلاین کارگزاری مبین سرمایه شامل آنلاین پلاس و سامانه آنلاین کارگزاری آگاه با نام آسا تریدر.


شارژ دارید؟

گام دوم – از آنجایی که تازه وارد بورس شده‌اید، چیزی برای فروش ندارید و تنها می‌توانید سهام بخرید. برای خرید سهام هم نیاز به پول دارید که البته اینطور نیست که سهام را بخرید و بعد پرداخت آنلاین کنید! باید قبل از خرید حسابتان شارژ داشته باشد. برای شارژ حسابتان سه راه پیش رو دارید:

1- شارژ آنلاین از حساب بانکی یا پرداخت شتابی یا واریز آنی

در این روش می‌توانید حسابتان را به همان شکل پرداخت اینترنتی و با داشتن رمز دوم پویا شارژ کنید. همانطور که در این عکس دیده می‌شود، سقف واریز وجه 50 میلیون تومان است، بنابراین اگر برنامه‌ای برای خریدهای بیشتر از این مقدار دارید باید یا در چند روز متوالی اقدام کنید و یا از چند کارت بانکی استفاده کنید.

واریز آنی - خرید و فروش سهام در بورس

عکس – واریز آنی

در واریز وجه لازم نیست حتما از همان حساب بانکی که هنگام دریافت کد بورسی معرفی کرده‌اید استفاده کنید و می‌توانید از هر حساب بانکی که دارید واریز را انجام دهید. اما هنگام برداشت وجه و نقد کردن سهام، تنها باید از همان حساب استفاده کرد.

درگاه پرداخت اینترنتی را هم احتمالا زیاد دیده‌اید، اما برای یادآوری تصویر زیر همان جایی است که می‌توانید حسابتان را به صورت اینترنتی یا شتاب شارژ کنید:

درگاه پرداخت اینترنتی - خرید و فروش سهام در بورس

عکس – درگاه پرداخت اینترنتی

2- فیش واریز نقدی به صورت ثبت فیش

این روش برای کسانی که می‌خواهند حسابشان را با پول نقد شارژ کنند طراحی شده است. یعنی ممکن است شرایطی پیش بیاید یا هنوز افرادی وجود داشته باشند که واریز نقدی را به واریز اینترنتی ترجیح بدهند و برای این گروه چنین امکانی ایجاد شده است.

فیش واریز نقدی به صورت ثبت فیش - خرید و فروش سهام در بورس

عکس – ثبت فیش

همانطور که در تصویر پیداست، سرمایه‌گذار باید به بانک مراجعه کند و مبلغ نقد را به حساب کارگزاری واریز کند و بر اساس اطلاعات واریزی که انجام داده، قسمت‌های خالی این صفحه را پر کند. به این ترتیب شارژ حساب انجام می‌شود.

3- اتصال حساب کارگزاری به حساب بانکی

در این روش سرمایه‌گذاران می‌توانند حساب خود را به حساب بانکی متصل کنند و خرید و فروش را از همان حساب بانکی انجام دهند و نیازی به مرحله واسطه شارژ کردن نداشته باشند. این روش تنها برای دو بانک ملت و سامان در دسترس است و برای استفاده از این امکان باید در یکی از این دو بانک حساب داشته باشید.


نماد من کو؟ جست و جوی نام نماد بورسی مورد نظر

گام سوم – برای اینکه بتوانید نماد مورد نظرتان را که می‌خواهید بخرید یا در مراحل بعدی بفروشید، پیدا کنید، باید از قسمت بالای صفحه و در کادر جستجو نام نماد را بنویسید و دکمه ذره‌بین را بزنید تا پیدا شود.

جست و جوی نام نماد بورسی مورد نظر - خرید و فروش سهام در بورس

عکس – جست و جوی نام نماد

حالا که نماد پیدا شده، با کلیک بر روی آن می‌توانیم اطلاعات مربوط به نماد را ببینیم، اطلاعاتی مانند جدول عرضه و تقاضا، مشخصات نماد، نمودار روند سهام و اطلاعات حجم خرید و فروش حقیقی و حقوقی.

به عنوان مثال در عکس بالا نماد فرابورسی “ذوب” را سرچ کرده‌ایم (ذره بین در قسمت دایره قرمز رنگ) و اطلاعات این نماد در تایم معاملاتی به ما نشان داده می‌شود.


چطور سهام بخرم؟ خرید سهام در بورس

گام چهارم – حالا که هم حسابتان شارژ دارد و هم نماد مورد نظرتان را پیدا کرده‌اید و به خرید آن مطمئن هستید، باید آستین بالا بزنید و توکل بر خدا کنید و به مقدار لازم سهم بخرید.

در صفحه نماد دو گزینه خرید و فروش وجود دارد. گزینه خرید را که سبز رنگ است انتخاب می‌کنیم و دست به کار می‌شویم.

چطور سهام بخرم؟ - خرید و فروش سهام در بورس

عکس – خرید سهم در بورس

در بالای این صفحه دو کادر آبی و قرمز وجود دارد که کادر آبی به کادر تقاضا و کادر قرمز به کادر عرضه شناخته می‌شود. به عبارتی کادر آبی کادری است که بالاترین قیمت‌های سفارشات خرید در آن ثبت می‌شود و در مرحله خرید مورد توجه است. کادر قرمز هم کادری است که پایین‌ترین قیمت‌ها برای فروش در آن ثبت می‌شود. به این ترتیب اگر قیمت‌های ثبت شده در این دو کادر با هم جور شوند، خرید و فروش انجام می‌شود.

با بررسی کادر عرضه و تقاضا و قیمت‌های ارائه شده توسط دیگر خریداران و فروشندگان، می‌توانید تصمیم بگیرید که خریدتان را با چه قیمتی انجام دهید و به مرحله بعد که کادر زرد رنگ است بروید.

در این کادر می‌توانید دو جور ثبت سفارش انجام دهید، یا میزان سرمایه‌ای را که دارید وارد کنید (در این روش سامانه تعداد سهم را بر اساس سرمایه‌تان محاسبه می‌کند) و یا تعداد سهمی که می‌خواهید بخرید.

کادر قیمت هم مربوط به قیمت مد نظر شما برای خرید هر سهم این نماد است، پس باید سعی کنید قیمتی در بازه روز (مثبت و منفی 5 درصد قیمت پایانی) که منجر به خرید می‌شود را پیشنهاد دهید.

راستی حواستان به کادر نارنجی باشد! در معاملات سهام، کارگزاری هم برای انجام معاملات کارمزد دریافت می‌کند، در این کادر قیمت سر به سر با در نظر گرفتن این هزینه نوشته شده است. یعنی قیمت پیشنهادی شما برای خرید هر سهم 11.202 ریال است، اما با در نظر گرفتن کارمزد کارگزاری، هر سهم 11.365 ریال تمام می‌شود.


تکمیل سفارش خرید و اضافه شدن سهم به پرتفوی

گام پنجم – بعد از زدن دکمه خرید اگر حساب شما شارژ داشته باشد و مبلغ خریداری شده شما از حداقل مبلغ قابل قبول (100 هزار تومان) بیشتر باشد، زیر همین کادر سفارش خرید شما به شکل زیر ثبت می‌شود. به عنوان مثال در عکس زیر سفارش خرید نماد “غگل” با حجم 500 سهم و به قیمت 6556 ریال ثبت شده که قیمت آخرین معامله انجام شده روی این نماد 6029 ریال بوده است.

ثبت سفارش خرید - خرید و فروش سهام در بورس

عکس – ثبت سفارش خرید

پس از ثبت سفارش خرید، اگر در قیمت و حجم تعریف شده فروشنده‌ای پیدا بشود خرید شما تکمیل می‌شود، اما از کجا بفهمیم سهم مورد نظر بطور کامل خریداری شده است؟ کافی است در همان صفحه کارگزاری از منوی سمت راست گزینه “پرتفوی لحظه‌ای” را انتخاب کنید، تا تمامی نمادهای خریداری شده توسط شما، قیمت خرید، قیمت آخرین معامله و سود و زیانتان نمایش داده شود.

اضافه شدن سهم به پرتفوی - خرید و فروش سهام در بورس

عکس – پرتفوی لحظه ای


چطور سهامم را بفروشم؟ فروش سهام در بورس

گام ششم – بعد از اینکه مدتی در بازار سهام فعالیت کنید و خرید انجام دهید، با توجه استراتژی معاملاتیتان به مرحله‌ای می‌رسید که باید برخی از سهم‌هایتان را بفروشید. فروش سهام به چند دلیل صورت می‌گیرد، یا سهام مورد نظر به سوددهی که هدفتان بوده رسیده، یا سوددهی‌اش را از دست داده و توی سراشیبی ضرر افتاده، یا به پول نقد نیاز دارید و می‌خواهید پولتان را از بازار خارج کنید و یا سهامی با پتانسیل سوددهی بیشتر بخرید.

در این مرحله واضح است که باید به جای گزینه خرید، گزینه فروش را انتخاب کنید و بعد از آن، به میزان نیاز یا قصدی که از فروش دارید، کادر تعداد و قیمت را مانند مرحله خرید پر کنید. اما این بار حواستان باشد که دارید سهامتان را می‌فروشید! پس باید سعی کنید به بیشترین قیمت بفروشید.

چطور سهامم را بفروشم؟ - خرید و فروش سهام در بورس

عکس – فروش سهام در بورس

باز هم حواستان به کادر نارنجی باشد! این بار هم کادر نارنجی همان قیمت تمام شده برای هر سهم را نشان می‌دهد. یعنی اگر شما بخواهید هر سهم را به 11.202 بفروشید، با احتساب کارمزد کارگزاری، قیمت تمام شده برای هر سهم 11.042 می‌شود. یعنی این قیمت برای هر سهم به حساب شما واریز می‌شود.

کادر نارنجی در زمان فروش میزان سود شما را هم نشان می‌دهد، یعنی هر مقدار که قیمت کادر نارنجی در زمان فروش از قیمت کادر نارنجی در زمان خرید بیشتر باشد، شما به همان میزان سود کرده‌اید.


برداشت پول – چطور شارژ حسابم در کارگزاری را به حساب بانکی واریز کنم؟

گام هفتم – برای اینکه بتوانید مبلغ داخل حساب کارگزاری خود را به حساب بانکی‌تان منتقل کنید که بتوانید آن را در بازاری جز بازار سهام خرج کنید، باید از منوی سامانه، گزینه تقاضای وجه را انتخاب کنید.

برداشت پول - خرید و فروش سهام در بورس

عکس – برداشت وجه

صفحه‌ای باز می‌شود که همان بالا سه گزینه وجود دارد شامل سه تاریخ و محدودیت برداشت. این تاریخ‌ها معمولا از سه روز کاری بعد شروع می‌شوند که کارگزاری می‌تواند وجه مورد نظرتان را به حسابتان واریز کند. البته بستگی به کارگزاری هم دارد و ممکن است از دو روز یا یک روز کاری بعد شروع شوند.

به همه روزهایی که بازار سهام فعال است، یعنی همه روزهای هفته به جز پنج‌شنبه و جمعه و ایام تعطیل رسمی، روز کاری می‌گویند.

شما یکی از این تاریخ‌ها را انتخاب می‌کنید و بر اساس حداکثر مبلغ قابل برداشت، مبلغ مورد نظرتان را در کادر مبلغ وارد می‌کنید. پس از انتخاب شماره حسابی که در زمان ثبت نام به کارگزاری داده بودید و سپس ثبت درخواست، می‌توانید منتظر واریز وجه به حسابتان باشید. لازم است یادآوری کنیم که دریافت وجه فقط از طریق همان حساب بانکی که داده بودید صورت می‌گیرد، در مرحله واریز وجه بود که می‌توانستید از هر حساب بانکی استفاده کنید.

حرف آخر

حالا که خرید و فروش سهام در بورس را یاد گرفتید، نیاز به آشنایی بیشتر با بازار بورس و کسب تجربه در این بازار دارید. برای یادگیری هم زیاد عجله نکنید، مقالات آموزشی سیگنال را در کنار تحلیل‌های هر سهم دنبال کنید تا کم‌کم به یک سرمایه‌گذار زبده در بازار سهام تبدیل شوید که خودش می‌تواند بازار را رصد و سهام خوب را شناسایی کند.

0 نظر:

نظر بدهید