در مجمع خساپا چه گذشت؟
سلیمانی مدیرعامل: ابتدای سال ۹۹ سود ناویژه مثبت داشتیم. برنامه داشتیم که در این سال زیان نداشته باشیم اما در سه ماهه دوم نهاده و ارز بالا رفتند ما توقع ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان برای دلار را داشتیم و این باعث شد برنامه ریزی ما به هم بریزد.

به گزارش بورس فوری، در این مجمع عنوان شد: 
 صنعت خودرو صرفه جویی ۱۵ میلیارد دلاری دارد.  در ۱۰ ماه خط تولید کوئیک را ایجاد کردیم.  روزی ۱۳۰۰ پراید تولید می کردیم که تصمیم به خروج آن گرفتیم. الان ۵ خودرو اصلی با تیراژ یکسان داریم. شاهین در بازار ایران گل خواهد کرد. استقبال از شاهین نسبت به بقیه خودروها بیشتر بوده است.  آریا خودرو کلاس c است که در تابستان تست ها تمام و در مهر عرضه می شود. از ۵۲۰ هزار دستگاه تعهدات به ۲۶۰ هزار دستگاه رسیده ایم.  خودرو برقی تا پاییز ۱۴۰۱ عرضه می شود. پروژه ملی تندر دچار مشکل شده بود. آن را با تغییراتی بومی سازی کردیم که ۱۴۰۱ به بازار عرضه می شود.  در سال قبل دو محصول به عراق، آذربایجان و تونس صادر کردیم. علاوه بر آن قطعه و خدمات نیز به بازارهای هدف صادر شد. از خدمات پس از فروش بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال درآمد داشتیم.  ۱۴۶۸ میلیارد تومان از شرکت های زیر مجموعه در بورس عرضه شدند. برای خروج از زیان به دنبال افزایش تولید، افزایش صادرات، تولید محصولات سود آور تر،  استفاده از ابزارهای مالی و فروش دارایی های مازاد و غیر مولد هستیم.

سلیمانی مدیرعامل: تولید پراید را متوقف کردیم. واردکنندگان خودرو و شبکه های خارجی نسبت به پراید جبهه داشتند و به برند سایپا ضربه می‌زدند. در این محصول زیان مضاعفی متحمل می‌شدیم و اگر متوقف نکرده بودیم حداقل ۲۱۳۰ میلیارد تومان زیان گروه افزایش می یافت. قطعه سازان و کارگران نگران بودند از حذف پراید ولی نه تنها مشکلی برای ما ایجاد نشد بلکه ظرف ۴۵ روز ظرفیت از دست رفته ما برگشت. خودروهای دیگر خودروسازها فقط تغییرات کوچک دارند و اسمش عوض شده اما شاهین همه چیزش از نو بود. اینطور نبود که تغییرات مختصر بدهیم و عرضه کنیم. خیلی از خودروها ایرادات زیادی دارند اما شاهین با کمترین ایراد عرضه شد. توقع از پراید به شاهین تبدیل می‌شود.  ما سه محصول در نیمه دوم خواهیم داشت. آریا در مراحل تست و نهایی سازی است. کاملا اتوماتیک است. مثل شاهین همه چیزش مربوط به خود ما است. شاهین اتوماتیک داریم که از آبان ماه تولید انبوه می‌شود. اطلس جایگزین تیبا می‌شود و انتهای امسال تولید می‌شود. در خودروهای تجاری سبک هم به زامیاد دستور دادیم نیسان را متوقف کند و پادرا پلاس جایگزین شود. در خودروهای سنگین در سایپا دیزل کار کردیم. مشکل عمده سایپا دیزل حل شده و محصولات جدید آن را عرضه خواهیم کرد.  تولید اتوبوس را شروع کردیم. دو اتوبوس برقی و دیزلی داریم و قرارداد آن ها بسته شده است.ا شورای رقابت جلسات زیادی داشتیم. قیمت هایی که ما گرفتیم از شرکت رقیب به مراتب بهتر بود.

 امسال در سه ماهه اول سود ناویژه داریم و اگر شاخص های اقتصادی در همین حدود باقی بماند از زیان دهی خارج می شویم. میانگین فروش خودرو ما ۵۰ میلیون تومان بود که به حدود ۱۰۰ میلیون رسید و امیدواریم امسال به ۱۴۰ میلیون تومان هم برسد. 

 اولین سالی است که هیچ تعهدی برای خود ایجاد نکردیم. کل تعهدات باقی مانده ما ۱۷۰ هزار  دستگاه است و معوقات ما به بیش از ۳۰۰۰ دستگاه رسیده است. برای معوقات باید جریمه می دادیم و امیدواریم تا دو ماه آینده دیگر تعهد معوق نداشته باشیم. 

پارس خودرو یکی از معضلات ما بود. سال ۹۸ و ۹۹ فقط برای ما پراید می زد که متوقف شد. خط جدید با ظرفیت ۲۶۰ هزار دستگاه آماده و نصب شد و کوییک ار به انها داده شد و یک محصول دیگر هم دارند.
سلیمانی مدیرعامل: هیچکدام از نهاده های تولید دستوری نیست. یک خودرو یک تن ورق و ۸ میلیون تومان ورق لازم داشته که شده ۳۰ میلیون تومان. ما پافشاری زیادی برای اصلاح قیمت ها کردیم. قیمت فروردین ۹۹ که از شورای رقابت گرفتیم خوب بود اما دلار که گران شد تا پاییز قیمت را تغییر ندادند.

رئیس مجمع:  دشمن شما ترامپ نیست بلکه قیمت گذاری دستوری و شورای رقابت است. این به نفع مردم هم نیست و سود آن به جیب بعضی ها می رود. دولتمردان پول را از تولید خارج و به دست دلال صفتان می دهند. مانع زدایی اصلی این شرکت آزاد سازی قیمت است. ما قول می دهیم قیمت بازار آزاد را پایین بیاوریم ولی شما قیمت گذاری دستوری را حذف کنید. 

نماینده سازمان بورس:  ما هم به دنبال خارج سازی از شورای رقابت هستیم و سال ۹۷ اولین ارگانی بودیم که مکاتبات کردیم که منجر شد قسمتی از قیمت گذاری از شورای رقابت خارج شود.

0 نظر:

نظر بدهید