تابلوخوانی و جریان سفارشات در بورس تهران
بورس و سرمایه گذاری در این بازار مالی امروزه به یکی از داغ ترین مباحث روز دنیا و به ویژه ایران تبدیل شده است و بسیاری از افراد به سرمایه گذاری در بورس روی آورده اند. برای سرمایه گذاری و شرکت در بورس نیاز است که سرمایه گذار حتما شناخت کافی از تابلو خوانی بورس و اطلاعات شرکت های بورسی داشته باشد تا بتواند معاملاتی سود آور انجام دهد. اگر شما نیز قصد ورود به بازار بورس را دارید با ما همراه باشید تا با تابلوخوانی و جریان سفارشات در بورس بیشتر آشنا شوید.

به گزارش بورس فوری، تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس بسیار اهمیت دارد، زیرا موجب می شود که سرمایه گذار بتواند روند حرکتی یک سهم را به خوبی تشخیص دهید. توجه داشته باشید که تابلو خوانی صرفا به معنی نگاه کردن به قیمت ها و مولفه های معاملاتی مربوط به هر سهم نیست بلکه باید فرد توانایی تحلیل و درک این اطلاعات معاملاتی را داشته باشد و بر اساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته به خرید یا فروش سهام بپردازد.

به طور کلی در صورتی که سرمایه گذار تابلو خوانی بورس را به خوبی فرا گرفته باشد قادر به درک رفتار بازیگر سهام شرکت است، قدرت خریداران نسبت به فروشندگان سهام و حمایت و یا حتی ترساندن سهامداران را تشخیص دهد و وارد معاملات شود و سود خوبی را از آن خود نماید.

در تابلوخوانی بورس به چه مواردی باید دقت نمود؟

تابلو بازار بورس حاوی اطلاعات بسیار مهمی در رابطه سهام های شرکت های بورسی و آخرین تغییرات آن ها است و برای شناسایی بهترین سهام های بورسی که ارزش سرمایه گذاری را دارند باید در این تابلو حتما به موارد زیر توجه نمود و به تحلیل آن ها پرداخت.

  • آخرین تغییرات در شاخص کل
  • مثبت یا منفی بودن شاخص بورس
  • مثبت یا منفی بودن شاخص هم وزن
  • اطلاع از سهام های پربازدید
  • بیشترین تقاضای قیمت در سهام
  • بیشترین کاهش قیمت در سهام
  • بررسی دقیق قیمت سهام
  • حجم معاملات
  • ارزش معاملات
  • قیمت لحظه ای سهام
  • قیمت پایانی سهام

به طور کلی باید به عرضه و تقاضا بازار و نوع معاملات توجه  نمود تا تشخیص داد که سهام انتخابی رشد خواهد داشت یا ریزش.

 

سفارشات در بورس

سفارشات در بازار مالی بورس به دو دسته سفارشات خرید و سفارشات فروش سهام تقسیم بندی می شوند. این سفارشات می تواند به صورت حضوری (آفلاین) و یا اینترنتی (آنلاین) باشد. این سفارشات باید براساس اطلاعات تابلو بورس و تغییرات روز سهام برای انجام معاملات ثبت شود.

معاملات در بورس و انواع آن

هر معامله ای که در بورس صورت می گیرد دارای سه مرحله پیش گشایش، مرحله گشایش و مرحله حراج پیوسته می باشد. مرحله پیش گشایش از ساعات ۸:۳۰-۹ صبح شروع می شود و در آن معامله ای صورت نمی گیرد. به عبارتی در این مرحله امکان ورود، تغییر یا حدف سفارش وجود نخواهد داشت.

مرحله گشایش از ساعت ۹ صبح شروع می شود و سرمایه گذاران می توانند با ثبت سفارشات در بورس به انجام معاملات بپردازند. آخرین مرحله که حراج پیوسته است ازساعت ۹-۱۲:۳۰ ادامه دارد و طی آن معاملات بر اساس حراج پیوسته صورت می گیرد. 

انواع معمالاتی که در بورس صورت می گیرد به شرح زیر هستند.

  • معاملات خرد

معاملات خرد معاملاتی هستند که در آن ها دامنه نوسانات روزانه قیمت و محدودیت حجمی اعمال می گردد.

  • معاملات عمده

در این معاملات دامنه نوسان روزانه قیمت و محدودیت حجمی اعمال نمی گردد و نمادی مجزا در سامانه معاملاتی بورس دارند و از طریق یک کد معاملاتی به صورت یکجا انجام می شوند.

  • معاملات بلوک

در صورتی که حجم سهام یک سفارش ازسقف مجاز سفارشات عادی بیشتر و از تعداد سهام معاملات عمده کمتر باشد معامله بلوک محسوب می شود.

 

انواع سفارشات در معاملات

سفارشات صورت گرفته در بازار بورس می تواند به صورت محدود و یا به صورت قیمت باز باشد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

  • سفارشات محدود (Limit Orders)

در این نوع سفارشات در بورس خرید یا فروش سهام در یک قیمت مشخص و یا بهتر از آن صورت می گیرد. با توجه به اوضاع و شرایط بازاراست که مشخص می شود که تکمیل این سفارشات صورت می گیرد یا خیر. توجه داشته باشید که این سفارشات تنها در قیمتی که تعیین شده و یا بالاتر از آن انجام می شوند.

  • سفارشات به قیمت بازار (Market Orders)

در این نوع سفارشات خرید و فروش بر اساس قیمت بازار بورس انجام می گیرد و ساده ترین نوع سفارشات در بورس محسوب می شود. سفارشات به قیمت بازار معمولا همیشه در یک بازار فعال با حجم مناسب صورت می گیرند، البته گاهی اوقات ممکن است قیمتی که سفارش انجام می شود کمتر یا بیشتر از تصورات و پیش بینی های ما باشد.

این سفارشات زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که شما تصمیم گرفته اید که یک سهام را حتما خریداری نمایید و برای تان تفاوتی ندارد که قیمت خرید یا فروش تغییر کند و کمتر یا بیشتر شود. 

در سفارشات به قیمت بازار اگر سفارش خرید باشد قیمت خرید برابر است با قیمت بالاترین سفارشی که برای فروش قرار داده شده است و در صورتی که سفارش از نوع فروش باشد فروش در کمترین قیمتی که در بازار موجود است انجام خواهد شد.

 

اعتبار زمان سفارش ها

هر یک از سفارشاتی که در بورس انجام می شوند دارای مدت زمان مشخصی هستند که باید به آن ها توجه نمود. اعتبار زمان این سفارش ها به شرح زیر است.

  • سفارش روز

این سفارشات تا پایان روز معاملاتی اعتبار دارند و از سامانه معاملات به صورت خودکار از بین می روند.

  • سفارش جلسه

این سفارشات تا پایان جلسه رسمی معاملاتی دارای اعتبار هستند و به شکل خودکار از سامانه معاملاتی حذف می شوند.

  • سفارشات مدت دار

این نوع از سفارشات اعتبار آن ها در زمان ورد به سفارش تعیین می گردد و با رسیدن به آن تاریخ اعتبار خود را از دست می دهند و از سامانه معاملاتی حذف می شوند.

  • سفارشات بدون محدودیت زمانی

این سفارشات در سامانه وجود دارند و تا زمانی که کارگزار اقدام به حذف آن  ها ننماید در سامانه معاملاتی وجود دارند.

  • سفارشات زمانی

در این نوع از سفارش کارگزار در زمان ورود به سفارش روزهایی را جهت اعتبار سفارش تعیین می نماید و تا تاریخی که معادل با تاریخ ورود به سفارش و همچنین تعداد روزهای تعیین شده است دارای اعتبار می باشد و پس از آن به صورت خودکار از سامانه معاملاتی حذف می شود.

سخن پایانی

پس از تابلوخوانی بورس و تحلیل آن سرمایه گذار دارای کد بورسی باید  فرم درخواست خرید یا فروش  اوراق بهادار را تکمیل نماید و قسمت تاریخ اعتبار درخواست و قیمت را پر کند تا شرکت کارگزاری بتواند سفارش را اجرا نماید.  توجه داشته باشید که ثبت سفارش خرید نزد کارگزار به منزله خرید یا فروش سهام یا اجرای سفارش شما در همان روز نخواهد بود و هیچ تضمینی برای این مسئله وجود ندارد.

زیرا به محض اینکه سهامی مثبت یا منفی می شود سهامداران فراوانی تصمیم به معامله می گیرند و همین موضوع موجب تشکیل صف خرید یا صف فروش می شود. این روند موجب می شود که قیمت سهم مقداری افزایش یا کاهش یابد و سفارش شما با کمی اختلاف قیمت از قیمت تعیین شده صورت بگیرد. در مواقعی که تصمیم دارید حتما سهامی را بخرید یا بفروشید و عجله دارید بهتر است سفارش به قیمت بازار را انتخاب نمایید.

0 نظر:

نظر بدهید