استراتژی معاملاتی
به یک سیستم معامله ای که راهنمای شما برای خرید سهام در قیمت های مناسب و زمان های مناسب می باشد و از طرفی هم زمان و قیمت مناسب برای فروش آن ها را به شما نشان می دهد استراتژی معاملاتی می گویند.

به گزارش بورس فوری، به طور کلی می توان گفت استراتژی معاملاتی برنامه ای از قبل تعیین شده می باشد که تمامی فاکتورهای یک معامله را در نظر دارد و آن ها را تحلیل می کند، فردی هم که در حال معامله است تنها بر روی خرید یا فروش سهام کلیک می کند و مابقی کارها را این برنامه انجام می دهد.

برای موفقیت در بورس باید از استراتژی های معاملاتی نهایت استفاده را ببرید. البته ناگفته نماند با تحلیل هایی که بر روی یک معامله انجام می شود نمی توان احتمال صد درصدی موفقیت را داد ٬ حتی اگر یکی از بهترین سهام های بازار را هم خریداری کنید ممکن است با عدم موفقیت رو به رو شوید.

ممکن است حتی با بهره بردن از استراتژی معاملاتی تحلیلی که صورت می گیرد اشتباه باشد، یا از طرفی احتمال دارد که تحلیل های انجام شده درست باشد، اما ممکن است بازار ارزش سهم مورد نظر شما را به طور موقت پایین آورده باشد.

همان طور که متوجه هستید سرمایه گذری بر روی سهام بورس نوعی ریسک می باشد که هر لحظه ممکن است شاهد اتفاقات تازه ای بر روی تغییرات انواع سهام باشید. این اتفاقات وضعیت بازار را تغییر می دهند.

 

داشتن استراتژی در بورس

بیشتر افراد با توجه به تعریف هایی که می شنوند وارد بازار بورس می شوند و بر روی سهام آن سرمایه گذاری می کنند. اما متاسفانه به دلیل آگهی نداشتن از بعضی مسائل بعد از مدتی با ضررهایی جبران ناپذیر از بازار خارج می شوند، یعنی حدود ۹۰ درصد از افرادی که وارد بورس می شوند با شکست مواجه می شوند ٬ شاید این رقم بسیار زیاد باشد، اما باید بگوییم واقعیت دارد.

افرادی که در هنگام معامله در بورس با سود مستمر رو به رو می شوند به این نتیجه رسیده اند که برای معامله هایی که انجام می دهند باید یک برنامه داشته باشد در این هنگام استراتژی معاملاتی کمک زیادی خواهد کرد. این افراد با انتخاب یک استراتژی با ضررهای جبران ناپذیر رو به رو نخواهند شد.

این نوع از استراتژی احساست انسانی را نادیده می گیرد. یعنی احساساتی که ممکن است شما را با شکست مواجه کند مثل طمع و ترس را که مانع از تصمیم گیری درست می شوند را حذف می کند. برنامه ریزی برای معاملات باعث توسعه روش هایی برای خرید و فروش اوراق قرضه، سهام و دیگر سرمایه گذاری ها را در بر می گیرد.

از طرفی ممکن است برای معامله های دیگر هم این نوع برنامه ریزی انجام گیرد. برنامه ریزی های استراتژی معاملاتی را در سه مرحله انجام می دهند که شامل: برنامه ریزی، جایگذاری و اجرای معامله ها می شود.

توسعه استراتژی های معاملاتی

استراتژی های معاملاتی مختلفی وجود دارد که برخی از آن به صورت تکنیکال و برخی دیگر به صورت بنیادی برنامه ریزی می شوند. وجه مشترک بین این معاملات این است که هر دوی آن ها بر اطلاعات کمی توجه دارند که می تواند با استفاده از استراتژی دقت آن را بسنجند.

استراتژی های تکنیکال بر اندیکاتورهای تکنیکی برای تولید سیگنال های معاملاتی تکیه دارند، آن ها معتقد هستند که اطلاعاتی که مربوط به یک سهم است به قیمت و حرکت های آن ها توجه دارد.

استراتژی معاملاتی بنیادی بر روی فاکتورهای بنیادین توجه دارد، فردی ممکن است برای تولید لیستی از فرصت های پیش رو معیارهایی را مد نظر داشته باشد. این معیار ها بر روی عناصری مثل رشد، درآمد، سود آوری و توسعه توجه دارد.

از دیگر استراتژی های معاملاتی می توان Quantitative trading را نام برد که اخیرا به آن توجه شده است. در تحلیل کمی این نوع از استراتژی تحلیلگران به دنبال تغییر قیمت ها با استفاده از مدلسازی و ریاضیات و تحقیقات هستند.

استراتژی کمی از این لحاظ بسیار شبیه به استراتژی تکنیکال می باشد، چرا که برای تصمیم در خرید و فروش سهام از اطلاعات مربوط به هر سهم استفاده می کنند، اما با وجود این تشابهات فاکتورهایی که در تحلیل کمی برای تصمیم در خرید و فروش سهام استفاده می شود بزرگتر از تحلیل تکنیکال می باشد.

معامله گران کمی از عناصری مثل تحلیل رگرسیون نسبت های معاملاتی، قیمت و داده های تکنیکال برای استخراج وضعیت های منفی بازار و انجام معامله های سریع نهایت استفاده را می برند. حساسیت هایی که در استراتژی معاملاتی بورس وجود دارد می تواند برای بررسی ثبات بازار مورد تحلیل قرار بگیرد.

توسعه دادن استراتژی های معاملاتی می تواند برای سودآوری دشوار باشد بنابراین بیش از حد تکیه کردن بر یک نوع استراتژی می تواند این خطر را به وجود آورد شما با ضرر مواجه شوید.

 

راه اندازی استراتژی معاملاتی موفق

برای راه اندازی یک استراتژی موفق مراحلی وجود دارد که هر یک را به طور مختصر برای شما بیان خواهیم نمود:

ایجاد چهار چوب ذهنی: تفاوتی که می توان بین سرمایه گذاران موفق با دیگر سرمایه گذاران مشاهده کرد در ذهن سرمایه گذار می باشد. برای موفق شدن در معاملات باید بتوانید از احساسات خود جلوگیری به عمل آورید به اصلاح باید بتوانید با استفاده از نقاط ضعف خود یک چهار چوب ذهنی بسازید. برای این کار می توانید به عوامل روان شناختی مراجعه کنید که کمک زیادی برای تصمیم گیری به شما خواهد کرد.

انتخاب سبک معامله ها :

از مراحل دیگر استراتژی معاملاتی می توان انتخاب یک زمان مناسب را نام برد. انتخاب بازه زمانی مورد نظر معامله گران برای سرمایه گذاری باعث به وجود آمدن سبک های مختلفی از معاملات شده است.

بعضی از سرمایه گذاران در بازه زمانی های کوتاه مدت فعالیت دارند، بعضی دیگر در میان مدت و عده ای دیگر هم در بلند مدت فعالیت های خود را برنامه ریزی می کنند، به عنوان مثال اگر فردی از سرمایه گذاری در بورس به عنوان شغل دوم استفاده می کند نمی تواند به صورت دائمی برنامه ریزی کند، در نتیجه باید به فکر برنامه ریزی  در بازه زمانی بلند مدت باشد.

یافتن شاخص های مناسب :

تشخیص معیارهایی برای شروع روندی صعودی یا نزولی امری دشوار به شمار می رود، سرمایه گذاران می توانند با استفاده از ابزاری مثل تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی آن را انجام دهند. در تحلیل تکنیکال برای استارات روند صعودی سقف ها و کف ها بالا تر در نظر گرفته می شوند و برای روند نزولی سقف ها و کف ها پایین تر هستند.

بررسی نمودن نقاط ورود و خروج سهم :

تعیین زمان مناسب خرید و فروش سهام بر روی سود آوری معاملات تاثیر زیادی دارد. برای مشخص نمودن قیمت خرید و فروش سهام باید از استراتژی معاملاتی بهره ببرید. حتی برای خرید و فروش سهام ارزشمند هم استفاده از استراتژی های معاملاتی امری ضروری به شمار می رود.

0 نظر:

نظر بدهید