انواع تابلوهای معاملات در بورس تهران
امروزه توسعه و رونق بورس و فرابورس در هر کشوری بسیار اهمیت دارد و موجب رونق بازارهای مالی و بهبود اقتصاد کشور می گردد. زیرا این بازارها در تامین سرمایه شرکت ها و صنایع نقش بسزایی دارند. برای وارد شدن به بورس و فعالیت در آن نیاز است که ابتدا افراد با تابلوهای معاملات بورس آشنا شوند تا بتوانند به اطلاعات مهمی که برای معاملات به آن نیاز دارند دست یابند.

به گزارش بورس فوری، اگر می خواهید وارد این بازار سرمایه گذاری شوید با ما همراه باشید تا با انواع تابلوهای معاملات بورسی بیشتر آشنا شوید.

بورس چیست؟

پیش از آنکه به معرفی انواع تابلوهای معاملات ببپردازیم بهتر است تعریفی از بورس داشته باشیم.  این بازار در واقع یک بازار مالی است که انواع دارایی ها در آن مورد معامله قرار می گیرد. در ایران علاوه بربورس اوراق بهادار بورس کالا نیز مشغول به فعالیت می باشد وبه معامله کالاهایی مانند زعفران، زیره سبز و … می پردازد.

بازار بورس اوراق بهادار به جمع آوری سرمایه های مالی خرد و کلان مردم می پردازد تا تامین مالی پروژه های بزرگ اقتصادی را انجام دهد و شرکت های بزرگ و معتبری را می پذیرد که سهام های خود را در آن عرضه نمایند. پذیرش در بازار بورس که دارای دو تابلو بازار اول و دوم است دارای شرایط خاصی است که در ادامه به طور کامل به بررسی آن می پردازیم.

 

پذیرش شرکت ها در بورس و فرابورس چه مزایایی دارد؟

قطعا پذیرش شرکت ها در بورس می تواند مزایای فراوانی برای آن ها داشته باشد که از جمله آن می توان به افزایش نقد شوندگی، تامین مالی آسان، نقل و انتقال سهام به صورت آسان، سریع و کم هزینه، امکان وثیقه گذاری سهام و دریافت ساده تر تسهیلات بانکی، معرفی شرکت و محصولات به طیف گسترده تری از اقشار جامعه، افزایش اعتبار شرکت و … اشاره نمود.

وجود چنین مزایایی در شرایط کنونی جامعه موجب شده که بسیاری از شرکت ها تمایل داشته باشند در بازار بورس فعالیت داشته باشند و سهام های خود را عرضه کنند. با توجه به شرایط شرکت ها سازمان بورس تعیین می کند که شرکت در کدام تابلو معاملاتی بورس تهران پذیرفته می شود.

انواع تابلوهای معاملات در بورس

بورس اوراق بهادار ایران دارای دو بازار اول و دوم می باشد که پذیرش سهام تنها در یکی از این تابلوها امکان پذیر است. شرکت هایی که می خواهند سهام های خود را در بورس ارائه دهند فقط می توانند تقاضای پذیرش سهام در یکی از تابلوهای اصلی یا فرعی سهام داشته باشند.

شرکت ها نمی توانند تعیین کنند که سهامشان حتما در کدام تابلوهای معاملات بورسی ثبت شود، زیرا سازمان بورس است که با بررسی شرکت از جنبه های مختلف تعیین می نماید که نماد سهام باید در کدام تابلو ثبت گردد.

تابلو معاملاتی بورس تهران دارای شرایط و قوانین خاصی است و اگر شرکت عرضه کننده سهام فاقد شرایط لازم برای پذیرش در این بازار نباشد سهام های شرکت وارد بازار فرا بورس می شوند و در آنجا مورد خرید و فروش قرار می گیرند.

شرکت های فعال در تابلوی اصلی بازار اول بورس دارای چه شرایطی هستند؟

شرکت هایی که در تابلو اصلی بازار اول بورس پذیرفته می شوند باید شرایط خاصی داشته باشند. از جمله این شرایط می توان به سابقه فعالیت شرکت، وضعیت مالی شرکت، نداشتن زیان انباشته، سود آور بودن حداقل در سه دوره متوالی و … اشاره نمود.

این شرکت ها باید حداقل سه سال سابقه فعالیت داشته باشند و میزان حداقل سرمایه ثبت شده آن ها معادل ۱۰۰۰ میلیارد ریال باشد. علاوه بر این در صورتی که شرکت سیستم حسابداری کاراتری داشته باشد اولویت بیشتری برای پذیرش در تابلو اصلی بازار اول بورس خواهد داشت.

 

شرکت های فعال در تابلو فرعی اول بورس جه شرایطی باید داشته باشند؟

تابلوی معاملات بورس از نوع فرعی اول دارای شرایط پذیرش راحت تری نسبت به تابلو اصلی بازار اول است. تفاوت شرایط پذیرش در این تابلوها در واقع به میزان سود آوری شرکت بستگی دارد.

شرکت هایی که در این تابلو پذیرفته می شوند باید حداقل در دوره متوالی سود آوری داشته باشند و حداقل میزان سرمایه آن ها ۵۰۰ میلیارد ریال باشد. علاوه بر این باید حداقل ۲۰ درصد از تمامی دارایی های شرکت به صاحبان سهام تعلق داشته باشد. همچنین میزان شناوری سهام شرکت از ۱۵ درصد نباید کمتر باشد.

انواع تابلو فرابورس

بازار فرابورس نیز شبیه به بازار بورس است و شرکت هایی که موفق به پذیرش در بازار بورس نشده اند سهام های خود را در بازار فرابورس عرضه می کنند. علاوه بر این شرکت هایی عضو بورس هستند اما به مرور زمان شرایط فعالیت در بورس را از دست می دهند نیز می توانند در فرابورس به فعالیت خود ادامه دهند.

فرابورس متشکل از ۵ بازار مختلف می باشد که بازارهای اول و دوم آن به شرکت های سهامی عام اختصاص دارد. بازار سوم فرابورس مربوط به معاملات بلوکی است و به عرضه و پذیره نویسی اوراق بهادار به صورت یکجا می پردازد.

بازار چهارم فرابورس شامل بازار ابزارهای نوین مالی مانند اوراق خزانه می شود و به پذیرش سایر اوراق بهادار می پردازد. آخرین بازار فرابورس بازار پایه است که سه تابلو با رنگ های مختلف دارد و مخصوص شرکت هایی است که موفق نشده اند در تابلوهای قبلی پذیرفته شوند و به عبارتی شفافیت اطلاعاتی مناسبی ندارند.

 

رنگ تابلوهای معاملات بورس

تابلوهای بازار پایه بر اساس قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار دارای سه رنگ است که به شرح زیر می باشد.

⦁ رنگ زرد

نوسانات معاملات تابلو زرد سه درصد است. به عبارتی قیمت ها در روزهای معاملاتی می تواند تغییراتی از منفی سه درصد قیمت پایانی دیروز تا مثبت سه درصد داشته باشد.

بنابراین نوسانات قیمت این بازار در هر هفته در نهایت پانزده درصد می باشد. اگر صف خرید یا صف فروش در این بازار سه روز به طور متوالی ایجاد شود در روز بعدی دامنه نوسانات ۵ درصد است و پس از آن دامنه نوسانات به حالت قبل باز می گردد.

⦁ رنگ نارنجی

میزان نوسانات معاملات بازار با تابلو نارنجی دو درصد است و هر هفته نهایتا ده درصد نوسانات قیمتی خواهد داشت. اگر صف خرید یا صف فروش در سه روز متوالی تشکیل شود و نیز معامله حداقل دو ده هزارم سهام یک شرکت در پایان هر جلسه معاملاتی باشد دامنه نوسان تابلو در روز بعدی چهار درصد بیشتر می شود و پس از آن نوسانات مانند قبل می شوند.

 

⦁ رنگ قرمز

معاملات تابلو قرمز دارای یک درصد نوسان می باشند و اگر صف خرید یا صف فروش طی سه روز متوالی ایجاد شود و همچنین حداقل دو ده هزارم سهام شرکت در پایان هر جلسه مورد معامله قرار گیرد، در روز بعدی سهام ها دامنه نوسانی برابر با دو درصد خواهند داشت و پس از آن میزان نوسانات به حالت اولیه برمی گردد.

لازم به ذکر است که هر یک از تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز دارای شرایط خاصی برای پذیرش شرکت ها می باشد که باید شرکت ها آن شرایط را داشته باشند که بتوانند در این بازار فعالیت داشته باشند و سهام های خود را عرضه کنند.

در پایان می توان گفت شرکت هایی که دارای میزان اعتبار بالاتری هستند و سهام های آن ها دارای ریسک کمتری هستند همیشه در بورس در تابلوی اصلی بازار اول ارائه می شوند و سهام های آن ها بهترین گزینه برای سرمایه گذاری هستند.

پیشنهاد میشود برای کاربرد بهتر این مقاله و درک بهتر، مطلب تابلو خوانی در بورس را نیز مرور نمایید.

0 نظر:

نظر بدهید