ارزش گذاری سهام به چه روش هایی انجام می شود؟
ارزش گذاری سهام عبارت است از تخمین ارزش یک دارایی، بر اساس مقایسه آن دارایی، با دارایی ‌های یا بر اساس ارزش فعلی متغیرهایی که بازده آتی دارایی به آن ها بستگی دارد.

به گزارش بورس فوری، در کل می توان گفت؛ نقش ارزش ‌گذاری در ۳ حوزه مدیریت پرتفوی، تحلیل تملک شرکت‌ ها و مباحث مالی شرکتی مورد توجه می ‌باشد. همچنین این ارزش گذاری دارای مراحلی اصلی از جمله؛ شناخت شرکت، پیش ‌بینی عملکرد شرکت و انتخاب مدل ارزش ‌گذاری می‌ باشد.

نحوه ارزش گذاری سهام

  1. ارزش گذاری بر اساس دارایی های شرکت
  2. ارزش گذاری بر اساس سودآوری شرکت

ارزش گذاری بر اساس دارایی های شرکت

این روش ساده ترین روش ارزشیابی است و مبنای این روش دارایی های شرکت می باشد. با توجه به این که دارایی های شرکت به روش های مختلف از جمله بهای تمام شده، ارزش دفتری و ارزش روز ارزیابی می شود، برای سهام نیز ارزش های متفاوتی ایجاد خواهد شد.

 

ارزش گذاری بر اساس سودآوری شرکت

در نحوه ارزش گذاری سهام به روش سود آوری شرکت، باید به نکات و معیارهای مهم آن دقت کنید. یکی از مهم ترین معیارهای ارزش گذاری اوراق بهادار، ارزش ذاتی است که بر اساس ارزش فعلی جریانات نقدی که در آینده ایجاد خواهد شد، محاسبه می گردد.

جریانات نقدی هر سهم ارتباط مستقیم با سودآوری شرکت دارد به عبارتی شرکتی که سود دارد به سهام دار سود نقدی خواهد پرداخت و شرکتی که زیان داشته باشد طبیعتا سود نقدی هم نخواهد داشت.

ارزش ذاتی سهام قیمتی است که عوامل اصلی و موثر در ارزش سهام را در نظر گرفته و آن را از قیمت جاری بازار متمایز می ‌کند، بنابراین قیمت بازار سهام ممکن است از قیمت ذاتی آن بالاتر یا پایین تر باشد که سهامداران علاقه مند به شناسایی سهامی هستند که زیر ارزش ذاتی معامله می شود.

ارزش ذاتی سهام ارزش واقعی یک شرکت یا یک دارایی است که بر پایه بررسی تمام ابعاد کسب و کار مورد نظر مانند صورت ‌های مالی، پتانسیل رشد شرکت و لحاظ کردن دارایی ‌های مشهود و نا مشهود انجام گرفته است. ارزش فعلی جریانات نقدی که سهام یک شرکت در آینده برای سرمایه ‌گذاران ایجاد می ‌کند، تعیین کننده ارزش ذاتی سهام است و به طور کلی هر شرکت دارای ۲ جریان نقدی از جمله؛ سود نقدی مجامع و قیمت فروش سهام می باشد.

انواع روش های ارزش گذاری سهام بر اساس دارایی های شرکت
  • ارزش اسمی هر سهم

با توجه به قانون تجارت در شرکت های سهامی عام و ارزش گذاری سهام مبلغ اسمی هر سهم نباید از ۱۰.۰۰۰ ریال بیشتر باشد و مطابق با اساسنامه نمونه شرکت های بورسی ارزش اسمی هر سهم باید معادل ۱۰۰۰ ریال باشد.

  • ارزش دفتری

ارزش دفتری هر سهم از تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام بر تعداد سهام منتشره به دست می آید. در ابتدای تاسیس هر شرکت ، حقوق صاحبان سهام تنها از رقم سرمایه تشکیل شده است. بنابراین رقم اسمی هر سهم با ارزش دفتری هر سهم برابر خواهد بود٬ اما با گذشت زمان با توجه به این که عملکرد شرکت منجر به ایجاد سود یا زیان انباشته و همچنین اندوخته قانونی و سایر اندوخته های دیگر خواهد شد.

بنابراین بعد از گذشت حداقل یک سال از فعالیت شرکت حقوق صاحبان سهام علاوه بر مبلغ سرمایه از سود، زیان، انباشته و اندوخته ها تشکیل می گردد.

برای محاسبه ارزش دفتری هر سهم کافی است جمع حقوق صاحبان سهام را بر تعداد سهام منتشر شده شرکت تقسیم کنید. همچنین دقت داشته باشید که در شرایط تورمی ارزش دفتری هر سهم ارزش اطلاعاتی خود را از دست خواهد داد.

 

  • ارزش سهام بر مبنای خالص ارزش دارایی ها

ارزش گذاری سهام بر مبنای خالص ارزش دارایی ها که از تقسیم ارزش روز دارایی ها پس از کسر بدهی ها و سهام ممتاز بر تعداد سهام عادی به دست می آید ، یکی از معتبرترین روش های ارزش گذاری بر اساس دارایی ها می باشد.

  • ارزش تصفیه سهام

این روش ارزش گذاری مطلوب زمانی است که شرکت در حال تصفیه است، شرکت در زمان تصفیه تمام دارایی های خود را به فروش می رساند و از محل منابع حاصل شده تمامی بدهی های خود را پرداخت می کند، از تقسیم مازاد منابع حاصل از فروش دارایی ها و تسویه بدهی ها و تمامی هزینه های تصفیه، بر تعداد سهام عادی، ارزش تصفیه شرکت محاسبه خواهد شد.

  • ارزش جایگزینی

برای محاسبه ارزش جایگزینی باید فرض کنید اگر همین الان بخواهید یک شرکت با همین وضعیت فعلی راه اندازی کنید به چه میزان منابع نیاز دارید، از تقسیم مجموع منابع مورد نیاز برای راه اندازی یک شرکت با وضعیت فعلی بر تعداد سهام عادی، ارزش گذاری سهام جایگزینی هر سهم محاسبه خواهد شد.

توجه داشته باشید که تصمیمات سرمایه گذاری شرکت ها در زمینه های مختلف با توجه به خلق و ایجاد ارزش اتخاذ می شود.

سرمایه گذاران نیز در راستای سرمایه گذاری خود در بازار به این موضوع توجه کرده و سهام شرکت ها را بر این اساس قیمت گذاری می کنند.

ناگفته نماند، زمانی که قصد دارید در یک شرکت سرمایه گذاری نمایید و سهام آن شرکت را خریداری کنید، باید اطلاع داشته باشید که ارزش واقعی این شرکت چه قدر می باشد، زیرا ممکن است در صورت نداشتن اطلاعات دچار ضرر شوید.

آشنایی کامل با نحوه ارزش گذاری سهام ، می تواند به هر سرمایه گذاری در کسب و کارش کمک کند و از به وجود آمدن برخی ضرر های احتمالی جلوگیری کند.

0 نظر:

نظر بدهید