عوامل موثر بر شرکت های بورسی
بازار سرمایه از مهم ترین بازارهای مالی است که می تواند جایگاه مناسبی برای تامین بلند مدت سرمایه شرکت ها باشد. بازار سرمایه و به ویژه بورس اوراق بهادار در کشورهای پیشرفته نقش بسزایی در تامین سرمایه مورد نیاز واحد های تجاری و صنعتی دارد اما در کشور ایران که جز کشورهای کمتر توسعه یافته قرار دارد این سرمایه مورد نیاز از طریق شبکه بانکی تامین می شود

به گزارش بورس فوری، در شرایط کنونی جهان بسیاری از کشورها به منظور دستیابی به اهداف استراتژی خود در تلاش اند که بازار بورس را گسترش دهند و به تقویت آن بپردازند. به طوری که همانطور که می دانید این روزها بازار بورس بسیار داغ است و افراد فراوانی به سرمایه گذاری در آن روی آورده اند.

برای موفقیت در این بازار نیز همانند هر بازار دیگری باید به نکاتی توجه نمود و اطلاعات مناسبی در مورد عوامل موثر در بورس داشت. اگر می خواهید با مهم ترین عوامل اثر گذار بر شرکت های بورسی بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

چه عواملی در بورس و سهام های بورسی موثر هستند؟

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند بر شرکت های بورسی و شاخص سهام آن ها تاثیر بگذارد. این عوامل به طور کلی به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

  • عوامل محیطی یا کلان
  • عوامل مرتبط با صنعت
  • عوامل داخلی یا درون شرکت

عوامل محیطی (کلان)

عوامل کلان جز اولین و مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر سهام شرکت ها هستند. در واقع این عوامل تحت اختیار و کنترل شرکت ها نیستند و کاملا خارج از اختیار آن ها می باشد. عوامل محیطی به شرح زیر هستند.

  • سیاست های کلان پولی، مالی و ارزی

از مهم ترین عوامل موثر در بورس می توان به سیاست های کلی دولت در زمینه پولی، مالی و ارزی اشاره نمود. این سیاست ها وضعیت شرکت ها و سهام هایی که در بورس دارند را تحت تاثیر قرار می دهد.

به عنوان نمونه هنگامی که نرخ ارز افزایش پیدا می کند، سود حاصل از سهام شرکت های بورسی که عمده محصولات خود را صادر می کنند افزایش می یابد. از طرفی این افزایش نرخ ارز تاثیر منفی بر سهام شرکت های بورسی که بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز خود را ازخارج وارد می کنند دارد و ارزش سهام آن ها را کاهش می دهد.

  • وضعیت اقتصادی و سیاسی

از دیگر عوامل موثر در بورس وضعیت اقتصادی و سیاسی جامعه است. در واقع عدم ثبات در شرایط اقتصادی و سیاسی ایران و جهان می تواند ارزش سهام های بورس را تحت تاثیر قرار دهد. کاملا طبیعی است که اگر شرایط جوی آرامی بر جامعه حاکم باشد قطعا بنگاه های اقتصادی بهتر و موفق تر می توانند به فعالیت خود ادامه دهند و سهام آن ها روندی روبه رشد خواهد داشت.

در چنین اوضاعی با اطمینان خاطر می توان سرمایه گذاری نمود و برای خرید سهام های شرکت های بورسی اقدام کرد. این در حالی است که در شرایط بحران و یا جنگ سرمایه گذاری با ریسک بالایی همراه است و احتمال ورشکستگی وجود دارد.

  • نرخ تورم

برای موفقیت در بورس باید به نرخ تورم نیز توجه نمود، زیرا تاثیر مستقیمی بر ارزش سهام های بورسی دارد. نرخ تورم سبب تغییراتی در بازار سرمایه می شود و قیمت سهام را دچار نوسان می کند. زیرا شرکت های بورسی وجود دارد که قادراند قیمت محصولات خود را از نرخ افزایش هزینه های عملیاتی و نرخ تورم بیشتر کنند.

چنین شرایطی موجب می شود که نرخ رشد سود این شرکت ها بیشتر از نرخ تورم شود و ارزش سهام های آن ها بالا رود. از طرفی شرکت های بورسی وجود دارد که نرخ تورم و افزایش آن اثر معکوسی بر ارزش سهام آن ها دارد.

  • بودجه سالیانه کشور

بودجه سالیانه کشور نیز می تواند ارزش سهام شرکت های بورسی را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا اگر دولت بودجه و هزینه مناسبی به بخش صنعت و ارائه تسهیلات به آن ها اختصاص دهد قطعا پیشرفت  و رونق فعالیت های شرکت ها افزایش می یابد و همین مسئله موجب می شود که ارزش سهام های آن ها بیشتر شود.

عوامل مرتبط با صنعت

عوامل مرتبط با صنعت نیز از عوامل موثر در بورس و شرکت های بورسی هستند و خیلی مهم می باشند. توجه داشته باشید که هر شرکتی نمی تواند در بورس سهام های خود را عرضه نماید و فقط صنایع گسترده می تواند در بورس فعالیت داشته باشند. از مهم ترین عوامل مرتبط با صنعت می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مقدار عرضه و تقاضا محصولات

در شرایط مختلف میزان تقاضا برای محصولات هر صنعتی متفاوت است و ممکن است افزایش یا کاهش یابد. در صورتی که تقاضا محصولات یک صنعت افزایش پیدا کند چون میزان فروش آن بیشتر می شود نرخ سهام آن رشد می کند و افزایش می یابد.

  • حجم سرمایه گذاری در صنعت

حجم سرمایه گذاری در صنعت نیز می تواند بر قیمت سهام موثر باشد و به میزانی که سرمایه گذاری در یک صنعت بیشتر صورت بگیرد قطعا رونق بیشتری خواهد داشت و سود دهی آن افزایش می یابد، در نتیجه ارزش سهام ها بیشتر می شود. بنابراین برای موفقیت در بورس حتما باید میزان سرمایه گذاری که در صنعت مورد نظر انجام شده است را باید مورد بررسی قرار دهید.

  • انحصاری یا رقابتی بودن صنعت

در کنار تمامی موارد ذکر شده نوع خدمات و محصولاتی که شرکت عرضه می کند نیز در ارزش سهام و میزان سود آوری آن موثر است. شرکت هایی که محصولات انحصاری تولید می کنند قطعا فروش تضمین شده ای دارند و سود آوری آن ها حتمی است.

اما شرکت هایی که دارای خدمات و محصولات رقابتی هستند حتما باید تبلیغات مناسبی داشته باشند که بتوانند با سایر شرکت ها رقابت کنند. هر چقدر که در این بازار رقابت بتوانند موفق تر عمل نمایند قطعا سود آوری بیشتری خواهند داشت و نرخ سهام های آن ها افزایش می یابد.

 

عوامل درونی

آخرین دسته از عوامل موثر در بورس عوامل درونی هستند. این عوامل که تحت کنترل شرکت ها هستند و به شرایط داخلی آن ها مرتبط می باشد نیز بسیار مهم هستند و از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مقدار سود آوری شرکت و ثبات آن

کاملا روشن است که تمامی افراد به منظور کسب درآمد و سود سرمایه گذاری می کنند. بنابراین میزان سودآوری شرکت در سال برای آن ها بسیار اهمیت دارد. بررسی وضعیت دارایی ها و بدهی های شرکت و همچنین چشم انداز و برنامه هایی که برای آینده دارد می تواند میزان سود آوری شرکت و ثبات آن را تعیین نماید.

  • قابلیت نقد شوندگی سهام

قابلیت تبدیل شدن سریع سهام به پول نقد بسیار اهمیت دارد و سهام هایی بیشتر مورد معامله قرار می گیرند و حجم معامله شده آن ها بالا است سهام های ارزشمند و خوبی هستند. زیرا این سهام ها نقد شوندگی بالایی دارند و سرمایه گذاری در آن ها می تواند موجب موفقیت در بورس شود.

  • ترکیب سهامداران شرکت

همانطور که می دانید سهامداران عمده هر شرکت همان تصمیم گیرندگان آن شرکت هستند و معمولا این سهامداران خود نیز جز شرکت های بزرگ حقوقی کشور هستند.  شرکت هایی که ترکیب سهامداران آن شامل سهامداران با سابقه و خوش نام باشد قطعا سهام های ارزشمند تر و با ثبات تری دارند و میزان ضرر و زیان آن ها کمتر است.

0 نظر:

نظر بدهید