اوراق اجاره
اوراق اجاره در بورس، جزء ابزار های بازار بدهی است. وقتی شرکتی این اوراق را منتشر می کند در واقع برای خود بدهی ایجاد کرده است و در نتیجه باید طی مدت زمان شخصی به دارنده گان اوراق سود پرداخت نماید.

به گزارش بورس فوری، این اوراق بر طبق تعریف قانونی، اوراقی است که در حکم بدهی برای شرکت بوده و دارنده این اوراق مالکیت مشاع نسبت به دارایی ‌های پایه آن دارد. اوراق اجاره مانند اوراق مشارکت درصد سود ثابتی دارند که در زمان های مشخص پرداخت می‌شود.

اوراق اجاره یک ابزار سرمایه گذاری جدید و اسلامی است که بازدهی مشخص و مطمئن را نصیب سرمایه گذاران می کند، بنابراین ریسک این اوراق در مقایسه با سهام، بسیار کمتر است.

افرادی که پول مازاد دارند، می توانند با خرید این اوراق که در بورس داد و ستد می شود، در زمانی مشخص، سود معینی را دریافت کنند و هر زمان که به پول نیاز داشتند نیز این اوراق را از طریق بورس، به سایر متقاضیان بفروشند. در حال حاضر افراد زیادی، کار خرید اوراق اجاره در بورس را به صورت معمول انجام می دهند.

چند نمونه از ارکان های مهم در اوراق اجاره

  • ضامن

برای ارائه دادن بهتر و انتشار اوراق اجاره، یک یا چند ضامن متعهد به پرداخت سود و باز پرداخت اصل سرمایه به سرمایه گذار می شوند. در صورتی که شرکت منتشر کننده این اوراق نتواند به تعهدات خود عمل کند، ضامن اوراق باید سریع اقدام نماید.

با توجه به قانون، فقط بانک ‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی و شرکت های بیمه می‌ توانند به عنوان ضامن این اوراق انتخاب شوند.

  • بانی

به هر گونه شرکت یا سازمانی که تقاضا کننده اوراق اجاره باشند، بانی می گویند.

  • عامل فروش

عاملان فروش اوراق اجاره در بورس وظیفه عرضه کردن اولیه اوراق را بر عهده دارند. این عاملان اغلب از بانک ها، کارگزار های رسمی بورس و مؤسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک های مرکزی انتخاب می شوند.

  • عامل پرداخت

تمام پرداخت هایی که به دارنده گان سهام این اوراق انجام می شود توسط عامل پرداخت صورت می پذیرد. عامل پرداخت به عنوان واسطه بین سرمایه گذار و بانی شناخته می شود. این عامل وجوه مربوطه را از شرکت منتشر کننده می گیرد و به سرمایه گذار می پردازد.

  • دارندگان اوراق اجاره

دارندگان این اوراق ، مالکان اوراق مصرفی با دوام هستند که ناشر اوراق به وکالت از طرف آنان می تواند این اوراق را اجاره دهد. دارنده گان این اوراق می توانند اوراق را نگه دارند و به صورت ماهانه از درآمد آن ها استفاده کنند.

همچنین می توانید در مواقع نیاز به پول ،آن ها را که دارای سند مالکیت حقیقی هستند به دیگران بفروشید. آن ها نیز با خرید اوراق اجاره در بورس، مالکان جدید دارایی های اجاره داده شده خواهند بود.

چند نکته مهم در رابطه با اوراق اجاره که بسیار مهم هستند

  • همان‌ طور که گفته شد این اوراق از نوع اوراق بدهی می ‌باشند و مانند اوراق مشارکت درصد سود ثابتی دارند که در بازه‌ های زمانی مشخصی پرداخت می‌شوند. عمر این اوراق نیز از همان ابتدا مشخص می‌شود و درنتیجه شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار از تمام جزییات آن باخبر می‌شوید. اوراق اجاره با اوراق مشارکت تفاوت ‌هایی دارند که حتما باید آن ها را به خاطر بسپارید.

اوراق مشارکت عموماً در جهت تأمین مالی پروژه‌های بزرگ و عمرانی منتشر می‌شود درحالی ‌که دارایی‌ های پایه موضوع این اوراق انواع دارایی ثابت مانند زمین، ساختمان و تأسیسات یا ماشین ‌آلات و تجهیزات می‌ باشند.

در پایان دوره اوراق مشارکت معادل مبلغ اسمی به سرمایه‌ گذاران پرداخت می شود درحالی ‌که در پایان دوره اوراق اجاره دارایی موضوع اجاره به فروش می ‌رسد و درصورتی‌ که ارزش دارایی کاهش پیدا کرده باشد ضرر سرمایه‌ ای به سرمایه‌ گذاران تحمیل می‌ گردد.

  • دارایی موضوع اوراق اجاره یک دارایی ثابت است. اما احتمال از بین رفتن دارایی وجود دارد که در این صورت ریسک حذف سرمایه در صورت عدم اعمال بیمه دارایی وجود دارد. درحالی ‌که در اوراق مشارکت چنین ریسک هایی وجود ندارد.
  • لازم به ذکر است که شرکت ناشر که از آن تحت عنوان بانی یاد می‌ شود، جهت انتشار اوراق اجاره یک شرکت مستقل تأسیس می ‌کند که این شرکت درواقع واسطی بین شرکت بانی و سرمایه‌ گذاران است. ارکان های دیگری هم مانند ضامن و امین  وجود دارند که هرکدام از این‌ ها نقشی از شروع فرایند انتشار تا اتمام آن دارند.
  • اوراق اجاره در بورس جهت افزایش جذابیت بیشتر این اوراق از ضامن سودآوری در فرایند انتشار اوراق استفاده‌ شده است تا درصورتی ‌که ناشر به هر دلیلی نتوانست در موعد و زمان مقرر شده، سود این اوراق را پرداخت کند ضامن، سود دوره اوراق را پرداخت نماید.
  • دقت داشته باشید که این اوراق در دو قالب اجاره با قیمت معین منتشر می‌ شوند. در حالت اجاره به‌ شرط تملیک، پس از پایان عمر این اوراق دارایی به مالکیت بانی یا همان شرکت منتشرکننده اوراق منتقل می ‌شود. اما در حالت دیگر ازآن جایی ‌که دارایی مزبور در مالکیت ناشر نیست باید دارایی به ناشر فروخته شود. در این صورت امکان دارد دو حالت پیش آید.
  1. قیمت دارایی در زمان فروش بیشتر از قیمت خرید است و در این حالت به‌ صورت عادی دارایی به ناشر فروخته می‌شود و سود حاصل از فروش بین سرمایه‌ گذاران توزیع می‌ شود.
  2. اما اگر قیمت دارایی کمتر از قیمت زمان خرید آن باشد در این حالت برای جلوگیری کردن از ضرر سرمایه‌ای از اوراق اختیار فروش استفاده می‌شود که پیرو آن به ازای هر ورقه یک قیمت مشخص که در برگه نوشته شده، مبلغی به سرمایه‌ گذاران پرداخت می‌ کنند.

روش کار در این اوراق به این صورت است که یک موسسه مالی بعد از کسب کردن مجوز لازم، اوراق بهاداری را تحت عنوان اوراق اجاره منتشر می کند و با واگذاری آن ها به مردم، منابع لازم را جمع آوری می کند.

سپس با استفاده از آن منابع کالاهای سرمایه ای و مصرفی بادوام را می خرند و به قرارداد اجاره به متقاضیان واگذار می کنند. بعد از انجام تمام این مراحل، اجاره بهای آن ها را در سر رسید های مقرر وصول کرده به عنوان سود در اختیار صاحبان اوراق قرار می دهند.

0 نظر:

نظر بدهید