پذیره نویسی در بورس
پذیره نویسی در بورس به معنای نوشتن و امضا کردن در پای سند و نوشته می باشد. پذیره نویسی به تعهد انجام کار یا تعهد در مورد امری که در آن نوشته و سند توضیح داده شده، گفته می شود. همچنین پذیره نویسی به معنای فرایند خرید اوراق بهادار از ناشر یا نماینده قانونی او و پرداخت یا تعهد کامل آن طبق قرار داد است.

به گزارش بورس فوری، پذیره نویسی اقدامی برای تأمین مالی آسان شرکت ‌های سهامی عام است. برای شرکت هایی که قصد حضور در بازار سرمایه را دارند، تأمین مالی شرکت توسط پذیره نویس متعهد، که حضور و قدرت شرکت را تا حدی تضمین می کند.

در واقع این فرایند، پیوند دهنده بخش تقاضای منابع مالی و عرضه منابع مالی است. این موضوع می تواند به رشد رقابت، شفافیت و کیفیت نقل و انتقال منابع مالی کمک بسیار زیادی کند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا شما را با انواع پذیره نویسی و هر آن چه که لازم است در خصوص این موضوع بدانید را برای تان بگوییم.

انواع پذیره نویسی در بورس

  • تعهد پذیره نویسی

در تعهد پذیره‌ نویسی اگر اوراق بهادار ظرف مهلت مقرر به فروش نرسند، شخص تعهد می‌ کند که آن اوراق را بخرد. به شخصی که اوراق را می خرد، متعهد یا کارگزار می گویند. متعهد پذیره نویس شخص سومی است که در صورت فروش نرفتن اوراق بهادار در مدت تعیین ‌شده، خرید کل اوراق را بر عهده می گیرد. این شخص جدا از خریداران اوراق است.

مزیت روش تعهد، پذیره نویس می تواند مانع سفته بازی و ایجاد قیمت کاذب شود. با بررسی های کارشناسی و قیمت گذاری با بهترین کوشش در این روش، سهام به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود و ریسک سرمایه گذاری روی سهام شرکت های تازه کار کاهش می یابد.

برای این که اوراقی مطابق با این روش به فروش برود، لازم است ناشر درخواست انتشار اوراق از راه تعهد پذیره نویسی را ارائه دهد.

شرکت تأمین سرمایه به عنوان متعهد پذیره نویسی و تأمین مالی فرآیند، وارد عمل می‌ شود. سپس ناشر باید مبلغی را معادل ارزش کل اوراق از آن شرکت دریافت کند. بعد از آن، شرکت تامین سرمایه، اوراق را به قیمت دلخواه خود منتشر خواهد کرد. با انجام این فرآیند متعهد، نقش رهبری، مدیریت و هماهنگی را بر عهده دارد.

ورقه تکمیل تعهد پذیره نویسی در بورس شامل؛ نام، موضوع، مدت شرکت، سرمایه شرکت، شماره و تاریخ اجازه انتشار پذیره نویسی و مرجع صدور آن، تعداد سهامی که مورد تعهد واقع می شود، مبلغ اسمی آن و همچنین مبلغی که باید به صورت نقدی در موقع پذیره نویسی پرداخت شود، نام بانک و شماره حسابی که مبلغ لازم توسط پذیره نویس ها باید به آن حساب پرداخت شود، هویت و نشانی کامل شخص پذیره نویس و در آخر درج این که پذیره نویس متعهد است مبلغ پرداخت نشده سهام مورد تعهد را طبق مقررات اساسنامه شرکت پرداخت کند.

  • بهترین کوشش

یکی دیگر از انواع پذیره نویسی، روش بهترین کوشش می باشد که در آن شرکت تأمین سرمایه، درخواست شرکت مبنی بر خریداری اوراق را دریافت می کند. اما اجباری بر خرید همه اوراق در این روش وجود ندارد. در واقع، برخلاف روش تعهد پذیره نویسی، ممکن است بخشی از اوراق به فروش نرود. شرکت تأمین سرمایه بهترین کوشش خود را در این راستا به کار می بندد که همیشه به فروش همه اوراق منتهی نمی شود.

برخی از وظایف پذیره نویس

  • شروع عرضه

پذیره نویس وظیفه دارد مشاوره هایی را به شرکت عرضه کننده در قبال شروط فروش سهام خود ارائه دهد. همچنین پذیره نویس به شرکت مورد نظر کمک می کند تا قرار داد ها و مسائل قانونی را با سازمان های مربوطه پیش برده و بازار را برای عرضه سهام آماده کند.

  • توزیع

توزیع بعد از مرحله شروع عرضه اتفاق می افتد که در آن تمامی توجه به فروش سهام جلب می شود. به طور کلی، عرضه کردن سهام توسط مجموعه ای از بانک ها صورت گرفته که این بانک ها از طرف پذیره نویس اصلی انتخاب شده است. برای عملکرد خوب در این قسمت، پذیره نویس لازم است تا ارتباطات محکم و خوبی با دیگر اجزای مالی داشته باشد.

  • تحمل ریسک

مسئولیت فروش سهام تماما بر دوش پذیره نویس وارد شده و تمامی ریسک های عرضه به او وارد می‌شود و در بدترین حالت، اگر هیچ کدام از سهم ها در قیمت تعیین شده به عموم فروخته نشوند، ریسک این اتفاق بر عهده پذیره نویس است.

  • کنترل کیفیت

یکی دیگر از وظایف پذیره نویسی در بورس، تعیین کیفیت و عملکرد عرضه سهام است. این مرحله باعث می‌شود تا پذیره نویس ها برای بهبود شرایط خود، شهرت خود را در حین عرضه سهام حفظ کنند. برای حفظ چنین شهرتی در بازارهای مالی، عملکرد پذیره نویسان در قبل و بعد از عرضه اولیه بررسی شده و در نتیجه، انگیزه برای عملکرد مناسب در این زمان شکل می گیرد.

برای انجام فرآیند پذیره نویسی باید طرح آن تهیه شود و به امضای همه مؤسسان شرکت برسد. مؤسسان، علاوه بر طرح پذیره نویسی ، اظهار نامه و اساسنامه شرکت را نیز به مرجع ثبت شرکت ها تحویل دهند. مرجع ثبت شرکت ها بعد از مطالعه اظهار نامه و طرح اساسنامه شرکت و طرح پذیره نویسی سهام و تطبیق آن ها با قانون، اجازه انتشار اعلامیه سهام را صادر می کند.

پس از گذراندن این مراحل، مؤسسان شرکت باید اعلامیه ای را در روزنامه هایی که قبلا تعیین کرده‌ اند، آگهی کرده و بانکی که تعهد سهام در آن انجام می ‌شود را نیز اعلام کنند. در نهایت، اعلامیه پذیره نویسی در سهام اعلان عمومی می‌شود و همه پذیره نویسان احتمالی برای تعهد سرمایه شرکت از آن مطلع می ‌شوند.

در شرکت سهامی عام باید یک هیئت مدیره از حداقل ۵ نفر از میان صاحبان سهم تشکیل شود. بنابراین تعداد پذیره نویسان باید به حدی باشد که تعداد شریک های آنان از پنج نفر کمتر نباشد. پذیره نویسی در بورس باید با مقررات و قوانین گفته شده انجام شود. شما می توانید با در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده در پذیره نویسی و بورس بسیار موفق تر شوید.

واحدهای سرمایه گذاری در پذیره نویسی فقط شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی توانند در پذیره نویسی سهام دولت شرکت نمایند و استفاده کردن از حساب آن ها برای پرداخت امکان پذیر نمی باشد.

0 نظر:

نظر بدهید