اوراق قرضه به چه معناست؟
اوراق قرضه اسنادی است که به موجب آن شرکت انتشار دهنده متعهد می‌شود مبالغ مشخصی را در زمان هایی خاص به دارنده آن پرداخت کند و در زمان مشخص اصل مبلغ را باز پرداخت کند. دارنده اوراق به عنوان بستانکار حق دریافت اصل و بهره آن را دارد ولی هیچ مالکیتی در شرکت ندارد.

به گزارش بورس فوری، این اوراق از اوراق بهادار است و طبق آن صادر کننده به خریدار بدهکار می‌شود. این سند دارای سررسید است و مبلغ آن در زمان سررسید به وسیله صادر کننده پرداخت می‌ شود. همچنین دارای کوپن بهره هستند و بهره آن ها در زمانی مشخص توسط بانک، که نمایندگی صدور اوراق را دارد، پرداخت می‌ شود.

از نظر سررسید، اوراق قرضه به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌ شوند. سررسید اوراق کوتاه مدت بین یک تا پنج سال، سررسید اوراق میان مدت بین پنج تا ده سال و سررسید اوراق بلند مدت معمولا بیش از ده سال است.

اوراق قرضه یا اوراق بدهی یک سو تامین کننده بودجه لازم برای پیاده سازی طرح شرکت ها و نهادها است و از سوی دیگر روشی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری و ایمن کردن  سرمایه گذاران در بازار سرمایه است. این اوراق بدهی مانند؛ انواع اوراق مشارکت، اوراق خزانه اسلامی و اوراق های دیگر دارای سود ثابت است، می تواند ریسک سرمایه گذاری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

این گونه اوراق توسط دولت منتشر و ضمانت می‌ شوند و آن جا که پرداخت اصل و فرع این اوراق توسط دولت تعهد می‌ شود، بدون خطر محسوب شده و مورد اطمینان سرمایه گذار است و ریسک آن بسیار پایین است.

مشخصات اوراق قرضه

  • تاریخ سررسید

تاریخ سررسید به تاریخ پایان یک دوره‌ در اوراق گفته می‌ شود که در این تاریخ صاحبان اوراق بدهی، ارزش اسمی اوراق خود را دریافت می کنند.

  • ارزش اسمی

به اصل مبلغ وام، ارزش اسمی می گویند که در تاریخ سررسید اوراق بدهی این مبلغ به خریدار اوراق بازپرداخت می‌ گردد.

  • نرخ سود اسمی

نرخ سود اسمی به نرخ بهره ای می گویند که به طور دوره ای و تا سررسید اوراق پرداخت می‌ شود.

  • قیمت فروش

گاهی اوقات ممکن است مالک اوراق نخواهد تا زمان سررسید اوراق منتظر بماند، می تواند اوراق خود را در روزهای باز بازار سرمایه و به قیمت آن روز بازار به فرد دیگری بفروشد. قیمت بازار با توجه به مسائل مختلفی تعیین می‌ شود.

  • نرخ سود تا سررسید

اگر شخصی اوراق بدهی خود را در اولین روز انتشار خریداری کند، نرخ سودش می شود نرخ سود اسمی، ولی اگر بعد از انتشار و به قیمت تعیین شده بازار اقدام به خرید اوراق نموده و آن ها را تا سررسید نگه داری کند. اوراق قرضه ، در دو بازار فرابورس و بازار اصلی منتشر می شود.

معایب و مزایای اوراق قرضه

سرمایه گذاری در اوراق بدهی  شرکت های بورسی، ریسک کمتری نسبت به سرمایه گذاری در سهام همان شرکت ها دارد.

با توجه به این که این اوراق در بخش خصوصی انجام می‌شود، سرمایه گذاری دارای ریسک بوده و معمولاً شرکت های بورسی در مواقع تامین مالی از طریق این اوراق، اقدام به توزیع آن می کنند.

یکی دیگر از معایب سرمایه گذاری در این اوراق، عدم معافیت مالیاتی می باشد. اوراق قرضه در واقع همان وام است.

اگر اوراق قرضه به موعد سررسید خود برسد، صادر کننده اصل پول را بازپرداخت می ‌‌کند.

اوراق قرضه مانند سهام، یک نوع سرمایه گذاری محسوب می ‌شود. اما تفاوت در این است که سهام، وام نیست. سهام یعنی مالکیت در یک شرکت، بازدهی آن هم به میزان سود شرکت بستگی دارد پس، سهام پر ریسک تر است.

انواع اوراق قرضه

  • اوراق قرضه‌ دولتی

برای تامین مالی بیشتر برنامه ها، پرداخت لیست حقوق و به خصوص پرداخت صورت حساب ها، دولت اوراق های قرضه را صادر می کند. اوراق کشورهای در حال توسعه، دارای ریسک بالاتری هستند.

دولت آمریکا اوراق بدهی خود را از طریق خزانه داری و چند نهاد دولتی مختلف صادر می‌‌کند بخاطر همین دارای امنیت بیشتری نسبت به سایر کشور ها می باشد. در بعضی از موارد، بهره دریافتی از این اوراق شامل مالیات بر درآمد نمی شود.

  • اوراق قرضه شهرداری

این اوراق توسط اکثر شهرها، کشورها و مناطق مختلف برای تأمین مالی عملیات ها یا پرداخت هزینه پروژه ها صادر می ‌شود. اوراق بدهی شهرداری هزینه های ساخت بیمارستان، مدرسه، نیروگاه، خیابان، دفاتر اداری، فرودگاه ها و پل و را از نظر مالی تأمین می ‌‌کند. شهرداری ها معمولا زمانی به صدور اوراق قرضه بدهی اقدام می کنند که به پولی بیشتر از پول حاصل از جمع آوری مالیات ها احتیاج داشته باشند. یکی از مزیت های اوراق شهرداری این است که سود حاصل از آن، معاف از مالیات است.

  • اوراق قرضه شرکتی

توسط کسب و کار  برای کمک به تأمین هزینه آن ها صادر می ‌شود. با وجود این که ریسک این اوراق بالاتر از اوراق دولتی است، اما پول بیشتری را می توانید از آن کسب کنید. همچنین تعداد گزینه ها برای انتخاب از میان اوراق شرکتی بیشتر است. اما از معایب این اوراق، معاف نبودن از مالیات است.

  • اوراق قرضه بنجل

در اکثر مواقع اوراق بدهی دولت آمریکا معمولا اوراق کم بازدهی هستند. یعنی شما می توانید از بازگشت بهره و اصل پول خود مطمئن باشید، اما امکان دارد مقدار بهره آن کم تر باشد. در طرف دیگر این روش، اوراقی به نام اوراق قرضه بنجل قرار دارند که از نظر اعتبار، رتبه پایین و ریسک بالایی دارند.

شرکت های صادر کننده این اوراق، برای جذب سرمایه گذاران، وعده بازدهی بالا را می‌‌ دهند. بنابر این اگر شما اوراق های قرضه بنجل خریداری کنید، هیچ تضمینی برای بازگشت پول شما وجود ندارد. اما اگر پول شما برگردد، همراه با بهره بسیار خوبی خواهد بود.

افراد خریدار اوراق بدهی و قرضه فاقد هرگونه مالکیت در شرکت می باشند و تنها افرادی که سهام شرکت را خریداری کرده اند جز سهام داران محسوب می شوند و دارای حق مالکیت در شرکت هستند. این اوراق از طریق پذیره نویسی ارائه می شود و عمدتا در بازارهای خارجی داد و ستد می شود.

0 نظر:

نظر بدهید