گفت‌وگوی جیک سالیوان با بن‌سلمان درباره یمن و ایران
مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ولیعهد عربستان سعودی درباره ایران و یمن گفت‌وگو کرده است.

به گزارش بورس فوری یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس از گفت‌وگوی «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی درباره ایران و یمن خبر داده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت این گفت‌وگو روز سه‌شنبه و در بحبوحه وجود نشانه‌هایی از حرکت عربستان سعودی و حوثی‌های یمن (انصارالله) به سمت پایان جنگ ۹ ساله یمن انجام شده است. 
 

محمد بن سلمان روابط مخدوشی با دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بر سر مسائل حقوق بشری و تولید نفت داشته است. 

این تماس تلفنی بعد از آن انجام گرفت که «سعد الجابر»، دیپلمات عربستان سعودی روز یکشنبه با مقام‌های انصارالله یمن در صنعا دیدار کرد. 

مقام مورد استناد آسوشیتدپرس گفته که «تیم لندرکینگ»، نماینده ویژه دولت بایدن در یمن طی روزهای آینده برای انجام گفت‌وگوهای بیشتر با مقام‌های سعودی راهی ریاض خواهد شد. ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا هفته گذشته به ریاض سفر کرده و با مقام‌های اطلاعاتی عربستان دیدار کرده بود.

سفر الجابر به صنعا بعد از توافق ماه گذشته ایران و عربستان سعودی در چین برای احیای روابط دیپلماتیک اتفاق افتاد. حصول این توافق در چین باعث نگرانی‌هایی در غرب شده است که آن را نشانه‌ای دیگر از تغییر نظم جهانی می‌دانند. 

مقام مورد استناد آسوشیتدپرس گفت: «بعد از گفت‌وگوهای روز یکشنبه، مقام‌های کاخ سفید از پیشرفت‌های محسوس بر سر نقشه‌راهی جهت حصول صلح در یمن و پایان دادن به جنگ در این کشور دلگرم شده‌اند.»

این منبع آگاه گفته محور گفت‌وگوی سالیوان و محمد بن سلمان بیشتر به موضوع یمن اختصاص داشت آما آنها درباره از سر گیری روابط دیپلماتیک میان تهران-ریاض و برنامه هسته‌‌ای ایران نیز گفت‌وگو کردند. 

0 نظر:

نظر بدهید