اخذ مبالغ اضافی از متقاضیان سامانه یکپارچه
اگرچه مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت دو سال پیش تصویب و به خودروسازان ابلاغ شده اما در دور جدید فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه شاهد تخلف خودروسازان در دریافت مبالغ اضافی از متقاضیان هستیم.

به گزارش بورس فوری،شورای رقابت در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ طی مصوبه ۴۷۳ اعلام کرد «چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچ گونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.»
چند روز پیش نیز محمود دودانگه نایب رئیس شورای رقابت طی نامه‌ای به شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا پیرو نامه شماره ۸۵۲۵۷ مورخ ۱۴۰۲.۱.۲۶ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: مصوبه جلسه ۴۷۳ شورای رقابت مورخ ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ دارای اعتبار است و برای شرکت‌های خودروسازی کماکان لازم‌الاجرا است. لذا آن شرکت‌ها مکلف به رعایت مفاد این مصوبه هستند.

با این حال متقاضیان زیادی طی تماسی با خبرگزاری مهر اعلام کردند که خودروسازان ضمن تمرد از این مصوبه، برای تحویل خودرو مبالغ بیشتری را طلب می‌کنند.


به عنوان نمونه یکی از خریداران خودروی کوییک آر که در زمان ثبت نام ۸۹ میلیون تومان واریز کرده است برای تحویل خودرو باید ۱۴۳ میلیون تومان دیگر بپردازد اما با این وجود شرکت تقاضای دریافت ۱۶۷ میلیون تومان کرده است؛ یعنی ۲۴ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی.


در این رابطه سپهر دادجوی توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت دو سال پیش تصویب شده بود و هم به خودروسازان و هم به وزارت صمت ابلاغ شده است.
وی افزود: اگر خودروسازان بر خلاف این مصوبه عمل کنند، تخلف محسوب می‌شود زیرا مصوبه به آنها ابلاغ شده است و بهانه‌ای برای عدم اجرای آن ندارند.
توکلی گفت: طی روزهای گذشته شکایات زیادی به دست شورای رقابت رسیده است. مردم می‌توانند شکایات خود را به سامانه شورای رقابت و سامانه ۱۲۴ ثبت کنند.

0 نظر:

نظر بدهید