۴۷ هزار قرارداد آتی در بورس کالا منعقد شد
بررسی معاملات هفتگی بازار قراردادهای آتی در بورس کالای ایران نشان می دهد بیش از ۴۷ هزار و ۳۳۴ قرارداد به ارزش بیش ۷۹۶ میلیارد تومان در هفته نخست خرداد منعقد شد که ۳۰.۷ درصد به لحاظ حجم و ۵۰.۱ درصد از نظر ارزش نسبت به دو هفته قبل بالاتر بود.

به گزارش بورس فوری، نقل از کالاخبر،قرارداد آتی زعفران به لحابه ظ حجم و قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا به لحاظ ارزش معاملات در رتبه نخست بازار قراردادهای آتی ایستادند. دارایی تازه این بازار هم با معامله ۴ هزار و ۲۷۲ قرارداد به ارزش بیش از ۱۶.۵ میلیارد تومان جایگاه سوم را در هر دو بخش حجم و ارزش از آن خود کرد.

۴۷ هزار و ۳۳۴ قرارداد آتی به ارزش بیش از ۷۹۶ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان در بازار مشتقه در هفته نخست خرداد منعقد شد. بیشترین سهم معاملات بازار قراردادهای آتی به لحاظ حجم متعلق به زعفران با ۲۱ هزار و ۷۴۷ قرارداد به ارزش بیش از ۹۷ میلیارد و ۳۳ میلیون تومان برای ۴ موعد تحویلی اردیبهشت، تیر، شهریور و آبان ۱۴۰۲ بود.

از سوی دیگر بیشترین سهم معاملات بازار قراردادهای آتی به لحاظ ارزش متعلق به صندوق طلا با ۲۰ هزار و ۷۵۱ قرارداد به ارزش بیش از ۶۸۰ میلیارد و ۲۱۴ میلیون تومان بود. این تعداد قرارداد در ۷ موعد تحویلی خرداد، مرداد، مهر، آذر و بهمن ۱۴۰۲ و فروردین و خرداد ۱۴۰۳ در هفته منتهی به ۵ خرداد منعقد شد.

دارایی تازه وارد این بازار یعنی شمش طلا نیز شاهد رشد قراردادها و انعقاد ۴ هزار و ۲۷۲ قرارداد به ارزش نزدیک ۱۶.۵ میلیارد تومان در ۴ موعد تحویل ۲۲ خرداد، ۵ تیر، ۱۷ تیر و ۳۱ تیر ۱۴۰۲ بود.

نقره هم با انعقاد ۵۶۴ قرارداد به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۶۸۲ میلیون تومان در ۳ موعد تحویلی خرداد، شهریور و آذر ۱۴۰۲ روبه رو بود.

سهم صندوق طلا از حجم معاملات ۴۴ درصد و از ارزش ۸۶ درصد بود و به این ترتیب صندوق طلا به لحاظ حجم در جایگاه دوم و از نظر ارزش در جایگاه نخست ایستاد.

زعفران با سهم ۴۶ درصدی در حجم و ۱۲ درصدی از ارزش کل معاملات قراردادهای آتی از نظر حجم در جایگاه نخست ایستاد اما به لحاظ ارزشی بعد از صندوق طلا در رتبه دوم جای گرفت.

سهم شمش طلا از حجم معاملات ۹ درصد و از ارزش ۲ درصد بود و این دارایی در هر دو بخش سوم شد.

0 نظر:

نظر بدهید