چگونه کارگزاری خود را تغییر دهیم؟
شاید خیلی از اوقات به دلیل خدمات ضعیف یک کارگزاری، شما قصد تعویض کارگزاری را داشته اید اما نمی دانستید این کار را چگونه انجام دهید و یا اینکه تکلیف سهام در پرتفوی کارگزاری شما چه می شود و چگونه می توانید این سهام را به کارگزاری جدید منتقل کنید.

به گزارش بورس فوری، شاید خیلی از اوقات به دلیل خدمات ضعیف یک کارگزاری، شما قصد تعویض کارگزاری را داشته اید اما نمی دانستید این کار را چگونه انجام دهید و یا اینکه تکلیف سهام در پرتفوی کارگزاری شما چه می شود و چگونه می توانید این سهام را به کارگزاری جدید منتقل کنید. این مطلب به شما کمک خواهد کرد، پس تا انتها با ما همراه باشید.

اولین گام پس از ورود به دنیای بورس انتخاب کارگزاری می باشد گاهی افراد پس از مدتی تصمیم به تغییر کارگزاری خود می گیرند که این تصمیم دلایل مختلفی دارد. دلایلی از قبیل سامانه معاملاتی بهتر و سریعتر، پشتیبانی بهتر، قطعی های کمتر، امکان استفاده از حساب پشتیبان، امکان گرفتن اعتبار، نرم افزار همراه قدرتمند و مطمئن، تخفیف های متنوع، امتیازهای تشویقی، برنامه های آموزشی کارگزار برای مشتریان و در دسترس بودن شعبه های کارگزاری.

شرایط و مراحل تغییر کارگزاری
با مراجعه به لیست کارگزاری ها در سایت بورس تهران کارگزاری مورد نظر خود را پیدا و انتخاب نمایید. در کارگزرای مورد نظر ثبت نام نمایید، برای ثبت نام در کارگزاری‌ها می‌توانید هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری اقدام کنید. در حال حاضر اکثر کارگزاری‌ها در سایت خودشان امکان ثبت نام غیرحضوری را فعال کرده‌اند تا شما بعد از ثبت اطلاعات در این بخش روش امضای قرارداد کارگزاری را انتخاب کنید. برای امضای قرارداد تعداد زیادی از کارگزاری‌ها با دفاتر پیشخوان قرارداد دارند تا شما بتوانید با مراجعه به نزدیک ترین دفتر ثبت نام خود را تکمیل کنید. البته بعضی از کارگزاری‌ها امکاناتی مثل مراجعه نماینده به محل سکونت را هم دارند که در مورد این خدمات باید با کارگزاری هماهنگ کنید.

بعد از تکمیل ثبت نام و امضای قراردادها معمولا ظرف کمتر از یک هفته نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه معاملاتی کارگزاری برای شما ایمیل و پیامک می‌شود.

تغییر کارگزاری و انتقال سهام به کارگزاری جدید
انتقال پول و سهام به کارگزاری جدید (تغییر کارگزار ناظر): برای انتقال پول از کارگزاری قبلی خود تنها یک راه حل وجود دارد و آن دریافت وجه از کارگزار فعلی و پرداخت آن به کارگزار جدید است. اما برای انتقال سهام چند روش وجود دارد.

روش اول

نخستین روش آن است که تمام سهام خود را در نماد معاملاتی مورد نظر بفروشید و وجه به‌دست‌آمده را به کارگزاری جدید منتقل کنید. البته این روش توصیه نمی‌شود. چرا که اگر سهام خود را بفروشید، ممکن است پس از ورود به کارگزاری جدید نتوانید آن را مجددا خریداری کنید. یا ممکن است در همین فاصله قیمت سهام بالا برود و شما از سود جا بمانید.

نکته‌ای که در این روش وجود دارد آن است که باید پس از فروش تمام دارایی خود در یک نماد معاملاتی، حداقل یک روز در آن نماد معامله‌ای انجام ندهید تا دارایی‌تان صفر بماند. سپس در کارگزاری جدید نخستین معامله را در آن نماد انجام دهید. به این ترتیب، کارگزار جدید، کارگزار ناظر شما در نماد مذکور خواهد شد.

روش دوم

در این روش باید به صورت حضوری به کارگزاری منتخب خود مراجعه کنید. سپس باید فرم تغییر کارگزار ناظر بورس را تکمیل کنید. پس از آن لازم است که برگه خرید سهم را ارائه دهید. دقت کنید که تفاوت این روش با روش قبلی این است که دیگر نیازی نیست دارایی خود را در یک نماد معاملاتی خاص بفروشید. تنها لازم است که برگه خرید سهم را از کارگزاری قبلی دریافت کرده و به کارگزاری جدید تحویل دهید. البته این گواهی را می‌توانید با ورود به درگاه یک‌پارچه ذی‌نفعان یا مراجعه به دفاتر پیش‌خوان نیز دریافت کنید.

پس از این‌که این برگه را دریافت کردید، می‌توانید به شعبه کارگزار جدید خود مراجعه کنید و درخواست تغییر کارگزار را ثبت کنید. هم‌چنین می‌توانید این کار را به صورت غیرحضوری انجام دهید.

در روش غیرحضوری، پس از این‌که درخواست خود را ثبت کردید و تصویر گواهی سهام را در سایت کارگزاری بارگذاری کردید، معمولا دو روز کاری طول می‌کشد تا سهام‌تان به کارگزاری جدید انتقال داده شود.

البته می‌توانید به منظور انجام سریع‌تر تغییر کارگزار ناظر بورس، پیش از آن‌که درخواست خود را ثبت کنید،‌ بخشی از سهام شرکت‌ موردنظر خود را از طریق کارگزاری جدید خریداری کنید. برخی از کارگزاری‌ها گزینه‌ای با این عنوان دارند: «آخرین معامله نماد در این کارگزاری انجام شده است». در این روش معمولا پس از یک روز کاری، تغییر کارگزار ناظر بورس انجام خواهد شد.

روش سوم

در این روش نیز باید به صورت حضوری به دفاتر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنید. سپس باید اصل شناسنامه و کارت ملی خود را ارائه دهید. پس از آن لازم است که فرم درخواست تغییر کارگزار ناظر بورس را نیز تکمیل کرده و تحویل دهید. البته با توجه به این‌که دو روش قبلی آسان‌تر هستند، معمولا افراد کمتر به سراغ این روش می‌روند. شما هم‌چنین می‌توانید فرم درخواست غیرحضوری و گواهی امضا از دفاتر رسمی را از طریق سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت کنید و پس از تکمیل، به دفتر مرکزی شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجود پست کنید.

در پایان مراحل بالا فرآیند تغییر کارگزاری تمام می‌شود و می‌توانید از خدمات کارگزار جدید خودتان استفاده کنید البته توجه داشته باشید که همچنان امکان استفاده از کارگزار سابق هست و کار کردن با چند کارگزار به صورت همزمان هیچ مشکلی ندارد. فقط باید حواستان باشد که در هر نماد فقط از یک کارگزار استفاده کنید تا بعدها برای مدیریت و خرید و فروش سهام با مشکل خاصی مواجه نشوید.

همانطوری که در مراحل تغییر کارگزاری توضیح داده شد ، تغییر ناظر فقط برای سهم هایی لازم است که خرید آن ها قبلا توسط پنل کاربری کارگزاری قبلی انجام شده و برای خرید سهام جدید نیازی به درخواست تغییر کارگزار ناظر نیست . لازم به ذکر است در صورتی که سهام شما افزایش سرمایه داشته و یا به شما سهام حق تقدم تعلق گرفته ولی در پرتفوی شما نمایش داده نمی شود، می توانید از گزینه تغییر کارگزار ناظر نیز استفاده کنید.

کارگزار ناظر کیست؟
طبق قوانین سازمان بورس کارگزار ناظر شما همان کارگزاری محسوب می‌شود که سهامتان را به واسطه آن خریداری کرده‌اید و تنها از طریق همان کارگزار قادر به فروش سهم خود می باشید.

چطور کارگزار ناظر خود را تشخیص دهیم؟
برای این‌که در زمان ورود به سامانه معاملاتی جدید، از کارگزار ناظر خود در هر نماد معاملاتی آگاه شویم، می‌توانیم به شیوه زیر عمل کنیم.

در این روش باید به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آدرس csdiran.ir مراجعه کنید. سپس از بخش «خدمات»، گزینه «درگاه الکترونیکی سهامداران-دارا» را انتخاب کنید و با ورود به این سامانه، از قسمت مشاهده کارگزار ناظر از کارگزار ناظر خود مطلع شوید. سهام‌داران حقیقی باید کد ملی خود را برای این منظور ارائه کنند. اما سهام‌داران حقوقی باید کد سهام‌داری را در این سامانه وارد کنند.

0 نظر:

نظر بدهید