مجلس خواستار عرضه کامل و ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس کالا است
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از نظام توزیع سیمان گفت: مجلس خواستار عرضه ۹۰ درصد باقی مانده سیمان تولیدی در بورس کالا است.

به گزارش بورس فوری، مهدی طغیانی با بیان اینکه در شرایط فعلی ۹۰ درصد سیمان تولیدی خارج از بورس عرضه می‌شود به فارس گفت: مجلس خواستار عرضه ۹۰ درصد باقی مانده در بورس کالا است نه اینکه مسیر را به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که ۱۰ درصد هم دیگر در بورس توزیع نشود. بورس کالا بازاری رقابتی است و باید شرایط را به گونه‌ای مهیا کرد که تمامی سیمان تولید شده از طریق بورس به دست مصرف‌کننده برسد. چراکه در ساختار سنتی و غیرشفاف این دلالان هستند که سود اصلی را می‌برند و مصرف کنندگان نیز با رشدهای عجیب قیمتی مواجه می شوند.

وی با انتقاد از نظام توزیع سیمان افزود: نکته دیگری که در موضوع سیمان وجود دارد، بهانه در عرضه نکردن سیمان است. در بازدید از یکی از کارخانه‌های بزرگ سیمان، گفته شد در این کارخانه ۵۰ هزار تن سیمان آماده تحویل است اما کامیون داران اجازه نمی‌دهند سیمان از کارخانه خارج شود! متاسفانه سیستم توزیع سیمان بیمار است.

این نماینده مجلس ادامه داد: کامیون داران اعلام می‌کنند باید توزیع سیمان را برعهده داشته باشند که در نامه‌ای به استاندار مربوطه خواستار پیگیری این موضوع شدم. البته ممکن است این موضوع در برخی دیگر از کارخانه های تولید سیمان هم وجود داشته باشد و به نظر می‌رسد شرایط توزیع اصلاً خوب نیست.

طغیانی عنوان کرد: به هیچ عنوان موارد مطرح شده درباره ارتباط افزایش قیمت ها با عرضه این محصول در بورس کالا درست نیست بلکه علاوه بر مشکل برق، سیستم توزیع دچار شلختگی عجیبی است که این موضوع را می‌توان در عرضه مرغ و سایر کالاها هم مشاهده کرد. خارج شدن سیمان از بورس کالا مشکلی را حل نمی‌کند و در طرف مقابل باید این دست محصولات در ساز و کاری شفاف و قانومند یعنی بورس عرضه شود.

0 نظر:

نظر بدهید