شریعتمداری: شکستن حلقه فقر با مهارت آموزی مقدور است
وزیر تعاون، کار گفت: شکستن حلقه فقر و جلوگیری از افتادن در سیاه چاله آن با ایجاد اشتغال پایدار مبتنی بر مهارت های آموزش های فنی و حرفه ای مقدور است.

به گزارش بورس فوری، محمد شریعتمداری، وزیرکار درباره ارتباط فقر و مهارت آموزی گفت: توسعه انسانی و نیروی انسانی، مهمترین دارایی و سرمایه در جهان امروز است، توجه به جایگاه رفیع و بلند مربیان، اساتید و معلمان این حوزه ضروری است.

شریعتمداری تاکید کرد: نهضت مهارت افزایی، بدون حضور صنعتگران، صاحبان کار و کارآفرینان امکان پذیر نیست و باید شرایط مهیا شود تا بتوانند مهارت آموزی را به موضوعی ملی تبدیل کنند.‌

محمد شریعتمداری با بیان اینکه حضور معاون اول در سازمان فنی و حرفه ای، نقطه عطفی در تاریخ این سازمان است، خطاب به وی گفت: حضور شما برای این سازمان ارزشمند است و امیدوارم، منشاء خیر و برکت و اثر در  توسعه مهارت باشد.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در عصر حاضر، مهارت آموزی اهمیت زیادی دارد و واحدهای صنعتی به این نتیجه رسیده اند که با اداره سنتی واحد خود بدون استفاده از مهارت و فن امکان ادامه حیات امکانپذیر نیست.

 وی با بیان اینکه اهمیت اینترنت اشیا، بلاک چین و هوش مصنوعی توضیح داد: در کنار آموزش فنی حرفه ای به کمک بخش خصوصی، بنیادهای اینترنت اشیا، بلاک چین و هوش مصنوعی را تاسیس کرده و در حال توسعه آن هستیم.‌

شریعتمداری تصریح کرد: در زمینه تولید محصولات الکترونیک مجازی و آی تی،  اپلیکیشن ها و نرم افزار ها قدم های بزرگی برداشته شده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به موضوع مهارت آموزی در مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه ها نیز پرداخت و گفت: به رغم اینکه کرونا باعث شد آموزش مراکز فنی و حرفه ای در سال 99 که اوج کرونا بود از سال 98 کمتر باشد، ولی با آموزش36 هزار نفر بیشتر در مراکز کار و دانش تا حدودی این موضوع جبران شد و حدود 204 هزار نفر در سال 99 در کار و دانش، مهارت های فنی حرفه‌ای آموزش دیدند.

 شریعتمداری بر توسعه مهارت آموزی در دانشگاه‌ها نیز تاکید کرد. 

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: فعالیت های سازمان فنی و حرفه ای باید در سطوح پایین آموزش، به صورت ویژه به مردم سپرده شود و سازمان در جایگاه مشاور، هادی و کمک کننده قرار بگیرد.

وی گفت: نقش آموزش فنی حرفه ای در ارتقاء بهره‌وری در کشور مهجور است، با داشتن مهارت در زندگی خانوادگی، اجتماعی و شغلی می توان زندگی بهتری داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص مهارت آموزی و مسئله آسیب های اجتماعی نیز گفت: استفاده از مهارت در آسیب های اجتماعی در دستور کار قرار داشته؛  بالا بردن سطح آموزش ها و شکوفا کردن استعداد کسانی که دارای معلولیت ظاهری هستند اما توانایی فنی و مهارتی بالایی دارند در این دوره با همکاری سازمان فنی حرفه ای و بهزیستی پیگیری شد و جریان بازتوانی مهارتی این مجموعه مورد توجه قرار گرفت.

وی در خصوص آموزش مهارتی سربازان وظیفه، خاطر نشان کرد: با فراگیری آموزش فنی و حرفه ای این دوره با ارزش بیشتری سپری می شود.

شریعتمداری افزود: آموزش مهارتی سربازان می تواند برای پیدا کردن شغل مناسب بعد از سربازی بسیار موثر باشد، هم در معاونت اشتغال و هم در سازمان فنی و حرفه ای توسعه این آموزش ها به طور ویژه  دنبال می شود.

آیین گشایش نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت، بهره برداری از 345 مرکز جوار و بین کارگاهی، رونمایی از 500 استاندارد آموزشی و بهار آموزش های فنی و حرفه ای با توسعه اختیار نقش آفرینان در بخش خصوصی و آموزشگاه های آزاد، صبح امروز با حضور "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهور، "محمد شریعتمداری" وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، "محسن حاجی میرزایی" وزیر و آموزش و پرورش و "علی اوسط هاشمی" رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در این سازمان برگزار شد.

 در حاشیه مراسم، معاون اول رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر و آموزش و پرورش و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور از نمایشگاه توانمندی مهارت آموزارن در حوزه های رباتیک، مکاترونیک، طراحی مهندسی مکانیک، جواهر سازی ‌و خراطی بازدید و با مهارت آموزان گفت و گو کردند.

نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت، به صورت نمادین در رشته های لوله کشی و اجرای سیستم های گرمایشی با 8  رقابت کننده از استان های سمنان، بوشهر، خراسان رضوی، اردبیل، ایلام، زنجان، یزد و کردستان در مرکز تربیت مربی کرج برگزار شد./تسنیم

0 نظر:

نظر بدهید