معرفی و برآورد سود شرکت ویتانا«غویتا»
شرکت ویتانا در تاریخ 18 / 02 / 1337 به نام شرکت تضامنی دکتر رضا تهرانچی و شرکا در اداره ثبت شرکت ها وعلائم تجاری تهران به ثبت رسیده است. به موجب صورتجلسه مجامع عمومی فوق العاده و عادی مورخ 01 / 08 / 1350 و 06 / 09 / 1350 نوع شرکت به سهامی خاص و نام آن به شرکت سهامی خاص ویتانا تغییر و سپسدر تاریخ 18 /03 / 1354 بر اساس صورتجلسه مجامع عمومی فوق العاده نوع شرکت به سهامی عامی و نام آن یز به شرکت سهامی عام ویتانا تغییر یافت.

به گزارش بورس فوری، در سال 1360 مالکیت دو سهامدار عمده با درصد مالکیت 55 و25 درصد به بنیاد شهید انقلاب اسلامی و متعاقبا در سال 1365 مالکیت سهام مذکور به سازمان صنایع ملی
ایران واگذار گردید. در تاریخ 21 / 12 / 1378 سهام متعلق به سازمان صنایع ملی ایران به شرکت سرمایه گذاری البرز انتقال یافت و سهام شرکت سهامی عام ویتانا در تاریخ 23 / 12 / 1372 در بورس اواق بهادار تهران پذیرفته و نام آن در تاریخ 22 / 03 / 133 در تابلو بورس درج گردید. لکن در تاریخ 31 / 03 / 1385 به علت عدم احراز شرایط، نماد شرکت از تابلو بورس خارج گردید و دوباره نماد شرکت در تاریخ 09 / 03 / 1397 در بازار پایه ج فرابورس ایران بازگشایی شد و مجددا پس از احراز شرایط، در تاریخ 17 / 04 / 1398 نماد شرکت در بازار دوم فرابورس بازگشایی گردید. بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 10 / 11 / 1394 سال مالی شرکت از انتهای اسفند ماه هر سال به 30 آذر ماه تغییر یافت. همچنین لازم به ذکر است که مرکز اصلی شرکت در کیلومتر 7 جاده قدیم کرج می باشد.
موضوع فعالیت شرکت شامل ساخت و تولید و تهیه مواد غذایی و فروش آن در سراسر ایران و خارج از کشور و هرگونه امور تولیدی و مرتبط با فعالیت شرکت می باشد. همچنین مشارکت در سایر شرکت ها از طریق تاسیس و یا تعهد سهام شرکت های جدید یا خرید یا تعهد سهام شرکت های موجود و واردات انواع ماشین آلات، مواد اولیه، ابزار و قطعات، تاسیسات و کلیه اقلام مربوط به موضوع شرکت و بازاریابی، حمل و نقل، توزیع و فروش، صادرات انواع محصولات شرکت و واردات، بسته بندی و تولید انواع غذاهای کودک و فرآورده های مکمل مربوط به کودک از فعالیت های دیگر شرکت می باشد.

 ترکیب سهامداران و سابقه سرمایه شرکتترکیب سهامداران شرکت به شرح نمودار زیر می باشد که شرکت صنایع غذایی شهدین گام به عنوان اصلیترین و بزرگترین سهامدار این شرکت می باشد.

سرمایه شرکت نیز طی چند مرحله افزایش سرمایه به 3.5 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است که جدول زیرمراحل مختلف این فرآیند را نمایش می دهد:

مهمترین ریسکهای شرکت


با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر محیط داخلی و جهانی، وجود ریسکهای مالی و غیر مالی همواره برمحیط کسبوکار شرکت اثر گذار بوده است که میتوان به تعدادی از این ریسکها به صورت زیر اشاره کرد :
1 .ریسک نرخ بهره بانکی
2 .ریسک افزایش نرخ مواد اولیه و بسته بندی و عدم دریافت افزایش نرخ متناسب بر روی محصولات
3. ریسک افزایش نرخ قطعات و لوازم یدکی
4 .ریسک افزایش دوره وصول مطالبات از شرکت های پخش کننده با توجه به شرایط اقتصادی حاکم
بر جامعه
5. ریسک کاهش قدرت خرید مصرف کننده با توجه به اینکه محصولات شرکت به عنوان نیاز اساسی
مصرف کننده محسوب نمی گردد
6. ریسک ناشی از رقابت در صنعت
7 .ریسک نوسانات نرخ ارز
8. ریسک بازار

 

فرآیند تولید


مواد اولیه طی فرآیند انتقال از انبارهای مکانیزه به سالن خمیرزنی منتقل می شوند. در سال خمیرزنی بر اساس فرمول متناسب، مواد اولیه مخلوط و به خطوط تولید ارسال می گردد. در قسمت قالب زنی، انواع محصولاتبر اساس قالب موردنظر قالب گیری شده و سپس به قسمت فر پخت منتقل می شوند. بر اساس نوعمحصولات، روکش موردنظر استفاده شده و سایر فرآوری های موردنیاز صورت می گیرد. پس از پخت داخلفر، محصولات خنک شده و به صورت مکانیزه به خطوط بسته بندی منتقل می شوند و به منظور حصول اطمینان از کیفیت محصولات، تست های کنترل کیفیت صورت می پذیرد. در انتها محصولات بسته بندی شده به منظور توزیع به واحد انبار منتقل می گردند.

 

 

ترکیب درآمدی و حاشیه سود شرکت

درآمد شرکت در بازه زمانی 1399 - 1396 با نرخ رشد  سالانه 81 درصد به حدود 5.7 هزار میلیارد ریال در سال 1399 افزایشیافته و در 6 ماهه نخست سال جاری نیز 2.9 هزار میلیارد ریال فروش را به ثبت رسانده است. سود ناخالص نیز از 366 میلیارد ریال در سال 1396 به حدود 2123 میلیارد ریال در سال 1399 رسیده است. همچنین سود خالص در حالی در سال 1399 به 1895 میلیارد ریال رسیده که این عدد در سال 1396 معادل 132 میلیارد ریال بوده است. گفتنی است عملکرد ضعیف شرکت در بحث سودآوری در 6 ماهه نخست سال جاری به دلیل افت قابل توجه حاشیه سودهای شرکت بوده است.نمودار روبرو روند حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص ش رکت را در بازه زمانی سال های 1396 تا 6 ماهه نخست سال جاری نمایش می دهد.
همانطور که مشهود است در 4 سال اخیر شاهد ثبات نسبی حاشیه سود ناخالص و عملیاتی شرکت به ترتیب حوالی 37 و 24 درصد می باشیم ولی در 6 ماهه نخست سال جاری به دلیل افزایش قیمت شدید اقلام بهای تمام شده شرکت و عدم دریافت افزایش نرخ فروش محصولات متناسب با افزایش بهای تمام شده، شاهد افت قابل توجه در نسبت های سودآوری شرکت می باشم.

 

 

 

 روند تولید و فروش

نمودار مقابل مقدار تولید گروه محصولات انواع بیسکوئیت را نمایش میدهد محصولات شرکت شامل انواع بیسکوئیت، شیرینی، نان سوخاری، ویفر، تافی و شکلات میباشد که تصاویر آنها در بخشهای قبلی نمایش داده شده بود. در حال حاضر بیش از 65 نوع انواع محصولات شیرینی، بیسکوئیت و شکلات در سبد تولیدی شرکت قرار دارد. طبق نمودار مقابل درصد تغییرات مقدار تولید
شرکت در سالهای اخیر همواره نرخ مثبتی را تجربه کرده است که بیشترین ئنرخ رشد مربوط به سال مالی 98 نسبت به 97 با 31 درصد رشد میباشد. همچنین لازم به ذکر است که در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید انواع محصولات شرکت در واحدهای تولیدی تهران، لار و قزوین 36 هزار تن در سال می باشد که با توجه به پروژههای در دست اقدام شرکت، افزایش ظرفیت تولید در دستور کار شرکت قرار دارد. دو نمودار بعدی روند فروش مقداری و ترکیب فروش صادراتی-داخلی شرکت را نمایش می دهد. در مقادیر فروش همانند تولید شاهد روند رو به رشد شرکت می باشم به طوریکه فروش مقداری در سال 1399 به بیش از 26.5 هزار تن انواع محصولات رسیده است. همچنین ترکیب مقدار فروش داخلی- صادراتی نیز نشان می دهد که به طور متوسط در حدود 88 درصد از فروش محصولات در بازار داخلی عرضه شده و مابقی عموما به کشورهای عراق، افغانستان، استرالیا، انگلستان، امارات، غنا، لبنان، نیجریه، ساحل عاج و چین صادر می شود.

 پیش بینی کارشناسی سال مالی 1400

سود سال مالی منتهی به آذر ماه 1400 شرکت عدد 215 ریال به ازای هر سهم بر آورد می گردد. به ازای افزای نرخ های 30 و 40 درصدی در نرخ محصولات شرکت به ترتیب سود شرکت برابر با 167 و 264 ریال به ازای هر سهم تخمین می گردد.

 

 

 

پارامترهای مالی

 

0 نظر:

نظر بدهید