معاون توسعه و اکتشاف شرکت مس: شکست رکورد تاریخ اکتشاف مس در ۱۴۰۰
هر سال شاهد رکوردزنی‌های شرکت مس در بخش‌های مختلف هستیم که این شرکت امسال قصد دارد با استفاده از تجهیزات مدرن، به برنامه ۱۵۰ هزار متر مربع حفاری خود را جامه عمل بپوشاند و به یک رکورد تاریخی دست یابد.

به گزارش بورس فوری، مس نیز مانند سایر فلزات استراتژیک صنعتی با چالش‌هایی همراه است که کارشناسان این صنعت سودده بخش اصلی این معضلات را در حوزه حفاری و اکتشافات معدنی شناسایی کرده‌اند که عامل بروز آن را به کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات حفاری مدرن نسبت می‌دهند.

بهروز رحمتی در گفت‌وگو با گسترش نیوز، اظهارکرد: درحال‌حاضر میزان ذخایر مس شرکت ملی صنایع مس ایران به صورت تقریبی حدود هشت میلیارد تن برآورد شده است و حدود ۴۰ میلیون تن مس محتوی خالص را تشکیل می‌دهند، علاوه بر این ۱۰ درصد ذخایر که معادل چهار تا پنج میلیون تن است نیز به ذخایر بخش خصوصی در استان‌ها مختلف نسبت داده می‌شود. این آمار مربوط به ذخایری است که تا کنون کشف شده که حاصل از هفت درصد اکتشافات کشور بوده و کماکان در ۹۳ درصد مساحت کشور اکتشافی صورت نگرفته است که در صورت تکمیل این پروژه بدون شک تا حد زیادی به میزان ذخایر مس کشور اضافه خواهد شد.

بهروز-رحمتی

 

وی افزود: سال گذشته در شرکت مس تقریبا ۱۰۰ هزار متر مربع حفاری انجام شد که رکورد هفت ساله حفاری کشور شکسته شد و برای امسال برنامه حفاری بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع در نظر گرفته شده است که عملی شدن این طرح برابر با یک رکورد تاریخی در حوزه حفاری معدنی برای شرکت مس در طول زمان فعالیت آن به حساب می‌آید. جهت توسعه موضوع اکتشافات و حفاری‌های معدنی به تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن نیز نیاز است که شرکت مس در این راستا نیز اقدامات قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته است.

۱۵ دستگاه جدید حفاری در صف ورود به کشور

معاون توسعه و اکتشاف شرکت مس تصریح کرد: شرکت مس اقدام به خرید ۱۵دستگاه حفاری عمیق تا عمق بالای دو هزار و ۵۰۰ متر کرده است، تمهیدات این مسئله فراهم شده و مناقصه نیز برگزار شده و برنده آن نیز مشخص شده است و طی چند روز آینده قرارداد قطعی عقد خواهد شد و ظرف مدت چهار ماه تجهیزات وارد کشور می‌شود که این موضوع قطعا در روند برنامه توسعه اکتشافات و حفاری شرکت همانند یک موتور محرک عمل خواهد کرد و موجب می‌شود زودتر از زمان موعد به هدف رکوردزنی دست بیابیم.

رحمتی بیان کرد: مفهوم معدنکاری هوشمند در کشور یک مبحث جدید است که برخی از شرکت‌های ایرانی اخیرا به سمت آن خیز برداشته‌اند. گفتنی است شرکت مس سابقه طولانی در این حوزه نداشته اما به این حوزه ورودرو فعالیت خود را آغاز کره است. به عبارت بهتر اگر بخواهیم تعریف دقیقی از معدنکاری هوشمند ارائه کنیم باید گفت در این نوع معدنکاری اغلب از ابزار دقیق، مغزابزار و الکترونیک استفاده می‌کنند و نیروی انسانی نقش اساسی ندارد.

وی مطرح کرد: در بخش معدنکاری و اکتشافات تا به امروز با نیروی انسانی سر و کار داشتیم، حتی در بحث حمل‌ونقل مواد معدنی نیز برای راندن و حرکت کامیون‌ها به نیروی انسانی نیاز است تا محموله را از نقطه آ به نقطه ب برساند. در صورتی که در معدنکاری هوشمند به عنوان مثال نقش نیروی انسانی و حتی راننده‌ها به حداقل می‌رسد و کنترل الکترونیک و اتوماتیک دارند.

حفار متخصص و توانمند را کم داریم

معاون توسعه و اکتشاف شرکت مس در پایان به چالش‌های اکتشافاتی مس اشاره کرد و توضیح داد: عمده معضل موضوع اکتشافات در کشور به فرسودگی ماشن‌آلات و تجهیزات ختم می‌شود که متاسفانه در یک دهه اخیر دستگاه‌های حفاری به ندرت وارد کشور شده‌اند. چالش دوم این حوزه به ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی مربوط می‌شود که به دلیل شرایط خاصی که در حوزه ارز در کشور حاکم بوده، دولت یک سری تصمیمات اتخاذ کرده و محدودیت‌های را اعمال کرده است که در تلاش هستیم بتوانیم مجوزهای لازم را جهت وارد کردن تجهیزات مدرن اخذ کنیم. این دو چالش از مهم‌ترین مشکلات حوزه مس به حساب می‌آیند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش و تربیت نیروی انسانی در حوزه حفاری و اکتشافات نیز ازجمله موضوعاتی بوده که مهجور باقی مانده است. در واقع حفاری و اکتشاف بخش کلیدی است که در این حوزه، حفار دانش‌محور، توانمند و با دانش روز خیلی کم تربیت شده است که باید در این خصوص تلاش بیشتری صورت گیرد. نوسانات نرخ ارز نیز در چند سال اخیر موجب شده شرکت‌های پیمانکاری حفاری نیز با مشکلاتی مواجه بشوند، چراکه زمانی که این نوع شرکت‌ها در مناقصات شرکت مس مشارکت می‌کنند با قیمت روز ارز وارد معامله می‌شوند و با افزایش و نوسانات نرخ ارز توانایی پوشش هزینه‌های مطرح شده در مناقصات را ندارند. که این نوع چالش به شرایط ناپایدار نرخ ارز در کشور بازمی‌گردد که با گشایش‌های احتمالی امیدواریم رنگ این چالش کم‌رنگ‌تر شود.

0 نظر:

نظر بدهید