سودآوری شرکت ها امسال بهتر از پارسال
سودآوری شرکت های بورسی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ روند چشم گیری داشت، اما مهم ترین دلیل این سودآوری افزایش نرخ دلار در سال ۹۹ بود و به همین دلیل سودآوری شرکت ها حریف روند نزولی بازار سرمایه نشد.

به گزارش بورس فوری،یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه گزارش شرکت های بورسی در سال ۹۹ چند تفاوت اساسی با سال ۹۸ دارد،  گفت: مهم ترین اختلاف قیمت دلار است. قیمت دلار در سامانه نیما که قیمت مرجع شرکت های صادرات محور است در سال ۹۹ به طور میانگین نزدیک به ۲۰ هزار تومان بود درحالی که در ۱۳۹۸ حدود ۱۲ هزار تومان قیمت داشت. این اختلاف  مهم ترین عاملی است که فارغ از مقدار صادرات، باعث اختلاف سودآوری شرکت ها در سال ۹۹ شد. بنابراین ممکن است برخی از شرکت ها به طور واقعی سود نکرده باشند و میزان تولید به میزان همان سال ۹۸ باشد اما چون دلار رشد کرد شرکت ها سودآوری بالاتر داشتند.

روزبه شریعتی ادامه داد: از طرف دیگر در ۶ ماهه دوم سال ۹۹ دنیا به واکسن کرونا امیدوار شده بود و این باعث شد قیمت ها در  بازارهای جهانی در انتهای این سال که برابر با سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ است، دو برابر بالاتر از سه ماهه آخر سال ۹۸ باشند. یعنی اختلاف بازارهای جهانی هم قابل توجه بود. برای مثال قیمت جهانی ورق گرم که بزرگ ترین فروشنده آن فولاد مبارکه است در زمستان سال ۹۹  به ۷۲۰ تا ۷۵۰ دلار رسید درحالی که در زمستان ۹۸ نزدیک به ۴۵۰ دلار قیمت داشت. طبیعی است که سودآوری شرکت ها در سال ۹۹ بهتر از سال ۹۸ باشد.

او در ادامه با اشاره به تلاطم قیمت سهم ها در سال ۹۹ اظهار کرد: یکی از دلایل این تلاطم، انتظارات تورمی و چرخش انتظارات تورمی بود. انتظارات از بازارها واقعیت ها را شکل می دهند و گاهی انتظارات از واقعیت ها جلو می زنند. تا شهریور ۱۳۹۹ این انتظار وجود داشت که ترامپ رای می آورد و فجایع اقتصادی و دلار ۴۵ هزار تومانی رخ می دهد. بعد از رای آوردن بایدن انتظارات تغییر کرد و بازار ۱۳۹۹ علاوه بر مسائل داخلی که دولت مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت کرد، تحت تاثیر اتفاقات جهانی نیز بود.

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه روند بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ منطقی تر است، توضیح داد: شواهد حاکی از بازگشت بازار به روند منطقی خود است و با توجه به نرخ کنونی دلار، انتظار می رود وضعیت سودآوری شرکت ها در کنار روند منطقی بازار قرار گرفته و وضعیت بازار سرمایه در سال جاری نسبت به سال ۱۳۹۹ امیدوارکننده تر باشد. حدود یک ماه است که تعداد صف فروش ها کاهش یافته و بازار تحلیلی شده است. درواقع معاملات در بازار سرمایه گزارش محور شده و سهام داران بنیادی و تحلیلی رفتار می کنند.  این وضعیت بهتر از سال ۹۹ است که همه سهم ها باهم دارای صف فروش یا صف خرید می شدند.

شریعتی در پایان گفت: این روند منطقی در بازار با توجه به نرخ دلار ۲۶ هزار تومانی در بازار آزاد و بیش از ۲۲ هزار تومانی در سامانه نیما نشان می دهد که سودآوری شرکت ها در سال ۱۴۰۰ هم ادامه دارد و حتی بهتر از سال ۹۹ خواهد بود البته نه با اختلافی که در این دو سال دیده شد.

0 نظر:

نظر بدهید