معاون فنی و مهندسی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر: دستاوردهای بومی سازی در صنعت فولاد چه بود؟
ذخیره ارز و ایجاد شغل دو دستاورد بحث بومی‌سازی و داخلی‌سازی در صنعت کشور هستند که در بخش فولاد بیشتر می‌توان آنها را لمس کرد. در این راستا ذخیره ۱۰ میلیون یورویی ارزی که حاصل از ساخت خط تولید کنسانتره است یک پیامد مهم برای شرکت گل‌گهر به حساب می‌آید.

به گزارش بورس فوری،

در دوره‌ای که کشور با مشکلات ریز و درشت بسیاری در جدال بوده و آثار تحریم‌های خصمانه همچنان در صنعت کشور هویدا است، متخصصین و صنعتگران در تلاش هستند که با ساخت قطعات و تجهزات مصرفی خود که تا پیش از آن تامین آنها با وابستگی همراه بود، صنعت به ویژه فولاد را به جایگاه واقعی خود در دنیا برسانند که تا حدودی در این امر موفق عمل کردند.

محمدرضا شهسواری اظهارکرد: در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه فولاد کشور، ۱۰ گام جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تدوین کرده و یکی از این ۱۰ گام، رویکرد ساخت داخل و حمایت از سازندگان داخلی است. برای این منظور واحدی تحت عنوان مهندسی معکوس و ساخت داخل در شرکت گل‌گهر تشکیل شد و رسالت اصلی آن بومی‌سازی و کاهش ارزبری تعریف شده است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در ریسک بومی‌سازی و ساخت قطعاتی که تاکنون از خارج خریداری می‌شدند، با سازندگان داخل کشور تسهیم می‌شود. حمایت گل‌گهر از تولید به گونه‌ای است که این همکاری و تعامل موجب آن شود که در بلند مدت تامین‌کنندگان از مزیت رقابتی در صنعت خود برخوردار شوند، چراکه گل‌گهر قطعات ساخته شده را از لحاظ فنی مورد ارزیابی دقیق قرار می‌دهد و در صورت دارا بودن کیفیت لازم همکاری با آنها را ادامه خواهد داد.

محمدرضا_شهسواری

کاهش ارزبری، مهم‌ترین هدف گل‌گهر

وی در رابطه با تاثیر بومی‌سازی بر میزان خروج ارز از کشور افزود: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به صورت کامل زنجیره فولاد را دارا است. مهم‌ترین هدف واحد ساخت داخل در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر کاهش ارزبری زنجیره فولاد به ۴۰ یورو بر تن بوده چرا که در صورت تحقق این امر، کمک عظیمی به رشد صنعت و تولید کشور و کاهش ارزبری زنجیره فولاد در کل کشور و همچنین اشتغالزایی صورت خواهد گرفت. علاوه بر این طبق ارزیابی صورت گرفته توسط ایمیدرو و انجمن فولاد، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌های اخیر به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در کاهش ارزبری شناخته شده است.

معاون فنی و مهندسی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تصریح کرد: از آنجا که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بزرگ‌ترین تولید‌کننده مواد اولیه فولاد کشور محسوب می‌شود، یکی از مهم‌ترین اهداف خود در حوزه تحقیق و توسعه را کسب دانش طراحی خطوط کنسانتره و گندله تعریف کرده است و براساس سیاست‌گذاری صورت گرفته توسط اعضای محترم هیات مدیره، سال گذشته نخستین خط یک میلیون تنی کنسانتره با طراحی صد در صد ایرانی و تجهیزات کاملا ایرانی، اجرا و راه‌اندازی شد و صرفه‌جویی ارزی بیش از ۱۰ میلیون یورو را حاصل کرد. همچنین با توجه به اینکه طراحی آن توسط متخصصان ایرانی و کلیه تجهیزات آن ساخت داخل بوده در سریع‌ترین زمان ممکن به ظرفیت اسمی رسید و در کوتاه‌ترین بازه شاهد بازگشت سرمایه آن بودیم.

شهسواری ادامه داد: در حوزه تحقیق و توسعه می‌توان گفت که هم زمان با بومی‌سازی محصولات، تلاش شده است که کسب دانش و فناوری نیز به وقوع بپیوندد، چرا که قطعات با سطح فناوری پایین سال‌های گذشته بومی‌سازی شده و قطعات باقی‌مانده زنجیره فولاد که هنوز داخلی‌سازی نشده‌اند، هایتک هستند و در صورت بومی‌سازی آ‌ن‌ها، کسب دانش و فناوری نیز اتفاق خواهد افتاد و این یک دستاورد برای کشور تلقی می‌شود.

میزان قطعه‌سازی را به ۹۰ درصد خواهیم رساند

وی با اشاره به سایت سامانه راه‌اندازی شده در خصوص بومی‌سازی، توضیح داد: با توجه به اینکه تاکنون سامانه‌ای در راستای ارتباط بین شرکت‌های معدنی فولادی و سازندگان ایرانی وجود نداشته است، راه‌اندازی سامانه قطعات زنجیره فولاد ضروری بوده است و یک اقدام به جا تلقی می‌شود. البته دو عامل مهم جهت استفاده سامانه بومی‌سازی را می‌توان نام برد که سهولت در استفاده (User friendly) و جامعیت آن دو مزایای اصلی این سامانه به شمار می‌آیند که باید روی این دو موضوع تمرکز بیشتری صورت گیرد تا سامانه به عنوان یک سایت با حوزه تخصصی قطعات فولاد شناخته شود.

معاون فنی و مهندسی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ابراز کرد: تولید و مصرف سرانه فلزات اساسی یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها در دنیا محسوب می‌شود و طبق آمارهای اعلامی از سازمان‌های زیربط، ایران در تولید فولاد در رتبه ۱۰ جهانی قرار گرفته است و به نوبه خود این یک موفقیت در زنجیره فولاد کشور به حساب می‌آید. تا کنون در حوزه داخلی‌سازی تجهیزات و قطعات نیز طبق بررسی‌های صورت گرفته، حدود ۷۵ درصد قطعات داخلی‌سازی شده‌ است که رضایت بخش بوده و باید در جهت رسیدن به بومی‌سازی ۹۰ درصدی در حوزه فولاد نهایت تلاش را به کار گرفت.

شهسواری در پایان به اهمیت رویدادهایی همچون جشنواره ملی فولاد اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات موثر جهت اشتغالزایی‌، راه‌اندازی مشاغل خرد و کارگاه‌های زودبازده بوده و بومی‌سازی نیز به طور چشمگیری به راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی با کمترین حجم سرمایه‌گذاری و اشتغالزائی کمک شایانی کرده است. با توجه به اینکه سامانه جامعی جهت معرفی قطعات و سازندگان کشور تاکنون وجود نداشته بود و از سوی دیگر به دلیل موارد امنیتی امکان بازدید عموم از کارخانجات زنجیره فولاد در سراسر کشور وجود نداشت، جشنواره فولاد به عنوان یک پل ارتباطی میان سازندگان و کارشناسان خطوط تولیدی، توانسته این مشکل را تا حدودی رفع کند و امیدوار هستیم با پایان اپیدمی کرونا، حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط با زنجیره فولاد رونق بیشتری یابد.

0 نظر:

نظر بدهید