رانتخواران به دنبال جوسازی علیه عرضه سیمان در بورس هستند/ نبض قیمت های بازار در دستان دلالان است
مدیرعامل سیمان تهران گفت: قیمت‌های امروز در بازار سیمان نتیجه کمبود سیمان و کمبودها نتیجه تصمیم دولت درباره قطع برق کارخانجات و جولالان دلالان است اما رانتخواران که از شفاف شدن بازار و پایان انحصار خریدهای بزرگ می ترسند علیه بورس کالا در حال جوسازی هستند.

به گزارش بورس فوری،به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس حسینی افزود: اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت سیمان قطعی برق کارخانجات است و بررسی فعالیت هشت ماه گذشته این صنعت نشان می‌دهد که تولید فقط در چهار ماه انجام شده است.

او گفت: طی دو ماه آخر فصل زمستان، صنایع به دلیل کمبود تقاضا غیرفعال بوده و فروردین‌ماه نیز به علت تعطیلی‌های عید نوروز این صنایع تولید چندانی نداشتند. درواقع، تولید سیمان از اردیبهشت آغاز شد اما هنوز زمان زیادی از تولید نگذشته بود که این بار با تصمیم دولت تولید سیمان متوقف شد. از ابتدای تیرماه، مقرر شد نیمی از برق موردنیاز صنایع تأمین شود. به عبارت دقیق‌تر در طول روز ۳۰ درصد و شب صد درصد برق صنایع تأمین شود. این تصمیم، عملاً منجر به توقف تولید شد چراکه کارخانجات برای تولید به برق مستمر نیاز دارند.

تعیین نرخ‌های بازار از سوی دلالان

او با بیان اینکه سه ماه و نیم است که تولید انجام نشده، عنوان کرد: هرچند ظرفیت تولید سیمان کشور بیش از مصرف است اما به دلیل توقف تولید، عرضه از تقاضا به‌شدت عقب مانده است.

حسینی اذعان کرد: باوجود اینکه کمبود تولید اتفاق افتاده اما هنوز کارخانجات با قیمت‌های مشخص سیمان را معامله می‌کنند. درواقع، قیمت‌های کنونی و بالای بازار، نرخ‌هایی است که از سوی دلالان تعیین و تحمیل می‌شود.

مدیرعامل سیمان تهران در پاسخ به اینکه فاصله قیمت‌های داخلی و جهانی سیمان چقدر است توضیح داد: اینکه نرخ‌ها با توجه به فشار دولت طی سال‌های گذشته بر عدم افزایش، چقدر منطقی است و اینکه افزایش قیمت در یک بازار آزاد چقدر می‌تواند قابل دفاع باشد خود بحث مفصلی است که می‌توان در یک فرصتی جداگانه به آن پرداخت اما امروز برای حل گره ایجادشده و برای برطرف کردن بحران حال حاضر، سریع‌ترین اقدام، تأمین برق کارخانجات و اهتمام برای تأمین نیاز بازار است.

رانتخواران علیه بورس و تولیدکننده

حسینی اظهار کرد: در توضیحی ساده، باید یادآور شد، جهش‌های قیمت کنونی نه به بورس کالا مربوط می‌شود و نه به تولیدکنندگان این حوزه ارتباطی دارد. بلکه ناشی از تصمیمات نادرست در دولت، کمبود تولید اتفاق است و عده‌ای دلال نیز از فضای به وجود آمده به نفع خود سوءاستفاده کردند و جهش قیمت‌ها را دامن زدند.

مدیرعامل سیمان تهران خاطرنشان کرد: وقتی دولت تصمیمی می‌گیرد باید به پیامدهای آن تصمیم نیز بیندیشد. قیمت‌های امروز در بازار سیمان نتیجه کمبود سیمان و کمبودها نتیجه تصمیم دولت درباره قطع برق کارخانجات است اما رانتخواران که از شفاف شدن بازار و پایان انحصار خریدهای بزرگ می ترسند علیه بورس در حال جوسازی هستند.

0 نظر:

نظر بدهید