رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران مطرح شد: ​چگونه رمزارزها را به سمت معاملات غیرنفتی هدایت کنیم؟
شفافیت بازار ارزهای دیجیتال از بازار سرمایه کمتر است. این بازار قابل کنترل نیست. کسب‌وکارها در حوزه رمزارزها باید از بلاتکلیفی خارج شوند تا با امنیت، شفافیت و پشتوانه صحیح فعالیت کنند. سرمایه‌گذاران با آگاهی و آموزش‌های زیر بنایی باید در خصوص ریسک‌ها دانش کافی داشته باشند.

به گزارش بورس فوری، در سال‌های اخیر اقتصاد ایران با مشکل اجرایی نشدن قوانین روبه‌رو شده است. اگر چه رمزارها بازاری نوپا محسوب می‌شود اما با مشکلات قدیمی اقتصاد مواجه شده است و قوانین مصوب شده اجرا نشده‌اند. البته این قوانین حداقلی، تا به امروز پاسخگوی بازار ارزهای دیجیتال نبوده است و فعالان این حوزه چشم‌انتظار مصوبه جامع مجلس شورای اسلامی هستند. در کنار مجلس شاهد حضور اتاق بازرگانی ایران و بازار سرمایه در مباحث ارز دیجیتال هستیم. فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در حال حاضر کشور ما با عدم ثبات و تورم روبه‌رو است و مردم بدون دانش کافی عجولانه جذب بازارهای مختلف می‌شوند. مسئولان برای این رفتارهای هیجانی باید تدبیر اساسی داشته باشند. مردم به دلیل تورم بالا به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند. برای این کار به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند. در سال‌های گذشته سرمایه‌های مردم به سمت شرکت‌های هرمی و مؤسسات مالی غیرمجاز رفت است. متأسفانه این رفتارهای تأثیرات اجتماعی را نیز برای جامعه ایجاد کرد. بعد از این شرایط نیز دولت مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کرد. مردم بدون دانش وارد بازار سرمایه شدند. آنها به واسطه روند صعودی سهام به این بازار ورود کردند. دولت اندک اندک عرضه ارائه کرد تا قیمت‌ها بالا بماند اما بعد از ریزش بازار سرمایه جامعه به ارزهای دیجیتال رو آورده است.

مستوفی

شفافیت رمزارزها از بورس کمتر هست

مستوفی تأکید کرد: شفافیت بازار ارزهای دیجیتال از بازار سرمایه کمتر است. این بازار قابل کنترل نیست. به دلیل تحریم‌های داخلی و خارجی مردم به سمت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت نمی‌روند و تنها خواستار سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت هستند.

۳ پیشنهاد عضو اتاق بازرگانی برای بازار رمزارزها

وی افزود: برای مدیریت صحیح بازار رمزارزها ۳ پیشنهاد مطرح هست. پیشنهاد اول در خصوص ایجاد صرافی‌های مجاز هست. بانک مرکزی باید صرافی‌های مجاز برای معاملات ارزهای دیجیتال معرفی کند. در غیر این صورت شاهد کلاه‌برداری از مردم خواهیم بود. معرفی صرافی‌های مجاز اعتماد مردم را برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد. دومین پیشنهاد هم ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. البته باید صندوق‌هایی ایجاد شود که شناخته ‌شده باشند. بازار رمزارزها نوسان زیادی دارد. همزمان با صحبت ایلان ماسک مدیر عامل تسلا در خصوص خطرات زیست‌محیطی بیت کوین، شاهد افت این ارز دیجیتال بودیم. بحث آموزش هم پیشنهاد نهایی ما هست که باید مردم با آموزش به بازارهای مالی ورود کنند.

معاملات ارزهای دیجیتال نیازمند راهکارهای مناسب است

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران خاطرنشان کرد: ارزش بازار ارزهای دیجیتال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ بیلیون دلار در دنیا هست که حدود ۱ هزار و صد دلار این دارایی‌ها در بیت کوین قرار دارد. در سال ۲۰۱۳ تنها ۶۶ رمز ارز داشتیم اما در حال حاضر بیش از ۴ هزار ارز دیجیتال ایجاد شده است. حدود ۷۷ درصد سرمایه‌گذاران به دنبال حفظ ارزش پول خودشان هستند.

مستوفی در ادامه گفت: کسب‌وکارها در حوزه رمزارزها باید از بلاتکلیفی خارج شوند تا با امنیت، شفافیت و پشتوانه صحیح فعالیت کنند. سرمایه‌گذاران با آگاهی و آموزش‌های زیر بنایی باید در خصوص ریسک‌ها دانش کافی داشته باشند. تقویت و توسعه حوزه بلاک چین نیز از اهمیت بالایی برخوردار هست که باید به صورت جدی بررسی شود. بانک مرکزی در حالی برای ماینر ها قوانین مشخص کرده است که هنوز برای معاملات قوانین مشخص نشده است. نیازمند راهکارهایی برای معاملات ارزهای دیجیتال هستیم.

پای جنگ جناحی را به اقتصاد باز نکنید

وی افزود: از رمزارزها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کنیم. در نتیجه باید وضعیت ما در مذاکرات بین‌المللی مشخص شود تا رمزارزها را به سمت معاملات غیرنفتی ببریم. برای معاملات حوزه انرژی استفاده از رمزارزها مناسب هست. اصولاً رمزارزها نوسان بالایی دارند و بدون قوانینی صحیح استفاده از رمزارزها کار درستی نیست.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران اظهار کرد: در شرایط فعلی شاهد دوگانگی عجیب و قریب میان دولت و مجلس شورای اسلامی هستیم. این دوگانگی برای اقتصاد کشور خطرآفرین هست. پیرامون مسائل دیگر هم شاهد اظهارنظرهای جناحی هستیم. برخورد جناحی با اقتصاد صحیح نیست. اقتصاد یک کشور باید پویا و همراه با ثبات باشد. جنگ جناحی را نباید وارد اقتصاد کرد. همه جای دنیا سیاست در اختیار اقتصاد است اما در ایران اقتصاد را در خدمت سیاست قرار داده‌ایم. امیدوارم زمانی این زنجیره قطع شود. سرمایه زیادی به واسطه عدم اعتماد و نبود امنیت از کشور خارج می‌شود. وضعیت سرمایه‌گذاران داخلی چراغ راه سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به کشور خواهد بود.

پیشنهاد ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در خوزه بورس و رمزارز

مستوفی تأکید کرد: قوانین و آیین‌نامه‌های درست در اقتصاد ما شکل نگرفته است. به جای توسعه تولید، بخش‌نامه تولید کرده‌ایم. در تولید بخش‌نامه رتبه یک را در دنیا داریم اما در حوزه اجرا حرفی برای گفتن نداریم. برای تولید جز شعار اقدام خاصی نکرده‌ایم. همه تقصیرها گردن تحریم‌ها می‌اندازیم اما تنها دلیل وضعیت اقتصادی ما تحریم‌ها نیستند. باید از تحریم‌ها ایجاد فرصت کنیم.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در پایان گفت: تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه بورس و بازار رمزارزها ایده خوبی هست. اگر طراحی و اجرای این صندوق‌ها به شیوه صحیح باشد، افراد خبره به سرمایه‌گذارانی که دانش کافی ندارند، کمک خواهند کرد. افراد زیادی با دارایی کمتر از یک‌میلیون تومان به واسطه تبلیغات وارد بازارهای مالی می‌شوند. دانش ریسک بازارهای مالی را کاهش می‌دهد.

0 نظر:

نظر بدهید