باید فساد را از دولت خشکاند/ وظیفه رئیس جمهور پیشگیری از فساد است
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: وظیفه دولت و رئیس‌جمهور پیشگیری از فساد است و هزینه پیشگیری قابل قیاس با هزینه درمان نیست.

به گزارش بورس فوری، امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در با اشاره به ضرورت خشکاندن سرچشمه فساد در دولت، گفت: مبارزه با فساد در درون قوه مجریه تفاوت ماهوی و ذاتی با نوع مبارزه با فساد در قوه قضائیه دارد. اگر مبنای تصمیم‌گیری در قوه مجریه که تمام امکانات در اختیارش است بر بسترهای رانت ساز نباشد، اساساً پرونده‌های فساد در قوه قضائیه هم تشکیل نمی‌شود و از وارد شدن بسیاری از هزینه‌های اقتصادی و سیاسی و امنیتی به کشور جلوگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آیت الله رئیسی از قوه‌ای که مرکز مبارزه با فساد است، می‌خواهد به قوه دیگری بیاید تا با فساد مبارزه کند، تصریح کرد: بعد از انتشار بیانیه انتخاباتی آیت الله رئیسی و تصریح و بر اینکه آمده تا با فساد و رانت مبارزه کند، برخی فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها و بعضاً سیاستمداران این شبهه را ایجاد کردند. فارغ از اینکه طرح چنین شبهه‌ای با چه انگیزه‌هایی مطرح شده، اما پاسخ به این شبهات موجب شفاف شدن فضای انتخاباتی و صیقل خوردن برنامه‌های انتخاباتی کاندیداها از جمله برنامه انتخاباتی «رئیسی» می‌شود.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اظهار داشت: آنچه مسلم است این است که قوه قضائیه و دادستان‌ها در مقام مدعی العموم وظیفه مبارزه با هر نوع قانون شکنی از جمله تضییع بیت المال، فساد و رانت را دارند. قوه قضائیه ستون نگه دارنده عدالت و دادرسی عادلانه در کشور است. مادامی که قوه قضائیه درست عمل کند، امید به دادستانی عادلانه در کشور هم زنده خواهد ماند. رئیسی در دو سال گذشته این امید را زنده نگه داشته است.

قوه قضائیه با حضور رئیسی متحول شد

رسولی با بیان اینکه آیت الله رئیسی با نوشتن سند تحول قضائی مبارزه با فساد را از درون قوه قضائیه شروع کرد، تاکید کرد: بزرگترین پروژه برخورد با فساد در درون قوه قضائیه از سوی او انجام شد. پرونده اکبر طبری که به صدور حکم نهایی هم منجر شد، امیدهای بسیاری را به جلوگیری از تضییع دادرسی عادلانه و مبارزه با دانه درشت‌ها احیا کرد. البته در خارج از قوه هم خط مبارزه با فساد مخصوصاً با نزدیکان مقامات ارشد دولتی و غیردولتی هم با قاطعیت اجرا شد.

وی همچنین برخورد قوه قضائیه با مدیران دولتی و غیر دولتی که دچار فساد مالی یا رانت خواری شده بودند را با قاطعیت دانست و گفت: هزینه برخورد با فساد در این سطح برای پرچم دار مبارزه با فساد از هر قماش و رنگی کم نبوده است.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تاکید کرد: علت هجمه‌های سنگین به برنامه ضد فساد «رئیسی» هم دقیقاً در همین نکته نهفته است. کسانی که دستی بر سفره رانت دارند و مرتکب فساد سنگین هستند و دوست ندارند از این سفره کنار بروند با پول‌پاشی سنگین و راه انداختن جو تبلیغاتی سنگین چنین وانمود می‌کنند که رئیسی متوجه موضوع نشده و از مرکز مبارزه با فساد نقل می‌کند تا در دولت به مبارزه با فساد بپردازد.

رئیسی برای مبارزه با ریشه فساد عزم دولت دارد

رسولی ضمن تاکید بر اینکه رئیسی کاملاً آگاهانه می‌خواهد برای مبارزه با فساد به قوه مجریه بیایید، تصریح کرد: ابتدا چنین به نظر می‌رسد ماندن رئیسی در قوه قضائیه و تداوم خط مبارزه با فساد ارجح است. همان شبهه که اصولاً چه معنایی می‌دهد از قوه قضائیه به قوه مجریه نقل مکان کرد و خط مبارزه با فساد را پیش گرفت؛ اما میان مبارزه با فساد در قوه قضائیه و مبارزه با فساد در قوه مجریه تفاوت ماهوی و جوهری وجود دارد.

وی تصریح کرد: این اقدام دقیقاً شبیه این است که قبل از ابتلاء به بیماری، با رعایت پروتکل‌ها، مانع بیمار شدنمان شویم، به عبارتی پیشگیری بهتر از درمان است. وظیفه دولت و رئیس جمهور پیشگیری از فساد است و وظیفه قوه قضائیه مقابله با فساد و درمان فساد؛ ضمن اینکه هزینه پیشگیری قابل قیاس با هزینه درمان نیست.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: روح سالم در بدن سالم است. بدن بیمار توان، انگیزه و امید لازم را ندارد. هر چقدر هم که درمانش کنید آن آدم سابق نمی‌شود. لذا بهترین راه پیشگیری است.

رسولی با بیان اینکه باید کاری کرد سرچشمه فساد تا حد امکان خشکانده شود، گفت: در این صورت یک جامعه سالم و پویا شکل خواهد گرفت که امید به پیشرفت و توسعه در آن زنده می‌ماند. همچنین این قبیل استدلال‌ها با منطق کارآمدی و بهره‌وری نیز منافات دارد.

باید از مدیران توانمند در میادین دشوارتر بهره گرفت

وی تاکید کرد: آن هنگام که مدیر لایقی در یک مسئولیت سنگین به خوبی می‌درخشد و از خود کارنامه‌ای پربار بر جای می‌گذارد، منطق حکمرانی خوب حکم می‌کند که از تجارب او در میدان‌هایی دشوارتر بهره گرفته شود.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اظهار داشت: قوه قضائیه یکی از دشوارترین و حساس‌ترین نهادهای حاکمیتی در جمهوری اسلامی ایران است که در طول ۴ دهه گذشته همواره آماج سخت‌ترین انتقادات قرار داشته است. موفقیت در حل چالش‌ها و مسائل دشوار این نهاد و تبدیل این نهاد به یک نهاد مردمی، محبوب و کارآمد، آن هم در مدتی کوتاه، نشان دهنده صلاحیت و دانشی است که می‌تواند در هر مسئولیت خطیر دیگری از جمله قوه مجریه به عنوان مهمترین قوه کشور نیز موفق و کارآمد ظاهر شود.

رسولی در خصوص نگرانی‌های برای فساد پرور بودن ساختار، بیان کرد: خیلی کارها می‌توان انجام داد. آیت الله رئیسی ثابت کرده که چهره‌ای ضد فساد است. نحوه ورودش به انتخابات و اعلام مستقیم مبنی بر اینکه کسی بخاطر او از کاندیداتوری انصراف ندهد، چه پیامی دارد؟ آیا جز این است که از ناحیه هیچکس مدیونی را پذیرا نیست تا از همین حالا زمینه توقع تبدیل دولت به شرکت سهامی را ناکام گذارد؟

وی تاکید کرد: بدون شک یکی از آفات دولت‌ها در گذشته این بود، آنها که ثبت‌نام می‌کردند با گرفتن وعده مقام و وزارت برای خود یا اطرافیانش کنار می‌کشیدند و همین امر هم زمینه بروز فساد و رانت را فراهم می‌کرد. آیت الله رئیسی گام اول را با خنثی سازی زمینه کاشت بذر رانت و فساد برداشت. شاید اگر شخصیتی دیگر در جایگاه ایشان بود خود مبتکر کناره‌گیری سایر کاندیداها می‌شد چرا که به نفعش بود؛ اما او نه تنها این کار را نکرد بلکه حتی ساکت هم نماند و صراحتاً اعلام موضع کرد.

مبارزه با فساد هزینه دارد

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: چنین اعلام موضعی می‌تواند هزینه‌زا هم باشد، اما قرار نیست بخاطر هزینه‌زا بودن از همین اول راه از مسیر مبارزه با رانت و فساد و تبدیل دولت به شرکت سهامی قدرت منحرف شد. تفاوت «رئیسی» در همین نکات ریز نهفته است. او اگر این راه را در قوه قضائیه نمی‌رفت چه بسا بسیاری از رانت خواران و مفسدان درون و بیرون قوه قضائیه همچنان مشغول اعمال گذشته بودند، لذا او با مأموریت خشکاندن فساد از ریشه و بستن سرچشمه‌های رانت به میدان آمده است.

رسولی با تاکید بر حقانیت شعار «پیشگیری از فساد بهتر از درمان و مقابله با فساد است»، تصریح کرد: اگر سرچشمه فساد را در دولت بسته شود، هزینه‌های تحمیل شده به کشور، اقتصاد و نظام بشدت پایین خواهد آمد. رئیسی مرکز مبارزه با فساد در دولت می‌بیند. تمام بودجه و امکانات کشور در اختیار دولت است، یعنی اگر در دولت تصمیمات درست اتخاذ شود، دیگر نیازی به مبارزه با فساد در قوه قضائیه نیست.

وی در تشریح نمونه‌هایی از فساد در دولت و مبارزه با آن، تاکید کرد: مثلاً در ماجرای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به اسم خصوصی سازی اما با نیت توزیع رانت یک امتیاز مفت و مجانی به یک نورچشمی سیاسی واگذار شد.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اضافه کرد: همین یک مورد واگذاری کلی برای کشور و نظام هزینه‌زا شد. قوه قضائیه درگیر پرونده شد، کارگران ناراضی شدند، عده مخالف نظام درصدد موج سواری سیاسی از این موضوع برآمدند و سعی کردند مطالبات بحق کارگران هفت تپه را از مسیر و بستر قانونی به سوی اغراض سیاسی مورد نظرشان منحرف کنند؛ یک تصمیم غلط با اغراض سیاسی هزینه‌های بسیار زیادی در حوزه اقتصادی و اجتماعی و امنیتی و قضائی به کشور وارد کرد.

رسولی به موضوع توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: در برخی اقدامات برای کنترل قیمت‌ها هم همین اتفاق رخ داد. اگر دولت درست تصمیم می‌گرفت، میلیاردها دلار ذخایر ارزی کشور در شرایط سخت تحریم و تنگنای ارزی میان نورچشمی‌ها توزیع نمی‌شد. به نام کنترل قیمت ذخایر بانک مرکزی را جارو کردند اما قیمت‌ها چند برابر شد و ارزها هم به تاراج رفت. در حالیکه دولتی ضد فساد بر سر کار بود، این اتفاق رخ نمی‌داد.

وی بورس را نمونه دیگری از تصمیمات غلط و زمینه ساز فساد برشمرد و تاکید کرد: همه ما دیدیم که در ماجرای بورس چه هزینه‌های سنگینی برای کشور ایجاد شد؛ دولت مردم را به بورس دعوت به سرمایه گذاری کرد و وقتی میلیون‌ها نفر هزاران میلیارد تومان سرمایه را با پشتوانه و اعتماد حاکمیتی –بالاخره دولت بخشی از حاکمیت است- به بورس آوردند، دولت ناگهان زیر پای سرمایه گذاران را خالی کرد.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: گزارش‌های مستندی در دست است که عده‌ای که دستی بر اطلاعات داشتند و جز رانت‌خوران هستند، در کف قیمتی همه سهام را خریداری کرده و در اوج و قبل از افت شدید شاخص بازار را خالی کردند.

رسولی تاکید کرد: دولت هم که به مرادش رسید و کسری بودجه را جبران کرد و میلیون‌ها مردم با سرمایه‌هایشان را در بورس نابود کرد. چرا چنین اتفاقی افتاد؟ چون دولت به عنوان مرجع تصمیم‌گیر دچار اشتباه شد و تحت تأثیر جریان رانت‌خوار کاری کرد که ضربات سنگینی را به اعتماد عمومی وارد کرد و به این راحتی قابل جبران نیست. اینجاست که تفاوت ذاتی مبارزه با فساد در قوه مجریه و قوه قضائیه روشن می‌شود.

مرجع خلق فساد و رانت دولت است

وی با اشاره به اینکه اولاً همه فسادها ممکن است به راحتی کشف نشود، خاطرنشان کرد: فاسدان خوب به پیچ و خم قانون و راه‌های در درو آشنا هستند. ضمن اینکه بخشی از پول‌های رانتی را صرف تبلیغات سنگین می‌کنند تا فضا را تیره و تار کرده و کسی نفهمد چی به چی هست. از طرفی رسیدگی قضائی به پرونده‌ها زمان‌بر است و تا اصل ماجرا روشن شود، زمان زیادی می‌برد و تازه معلوم نیست بتوان اصل سرمایه ملی بر باد رفته را به خزانه برگرداند.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تصریح کرد: بهترین راه این است که فسادی رخ ندهد تا نیازی به مبارزه قضائی با فساد هم نباشد. در حال حاضر مرجع خلق فساد و رانت یعنی دولت که همچنان با تصمیماتش زمینه فساد و رانت ایجاد می‌کند. حتی اگر قوه قضائیه اموال به تاراج رفته را به بیت‌المال برگرداند، با توجه به اینکه دولتی رانت ساز بر سر کار است باز هم پول‌های برگشته به خزانه را در قالب‌های رانتی دیگر به نورچشمی‌ها تزریق می‌کند. یعنی روز از نو روزی از نو.

رسولی در پایان گفت: بهترین راه این است آیت الله رئیسی به عنوان چهره‌ای ضد فساد که کارنامه‌اش در این حوزه روشن است و از طرفی برنامه مدون ضد فساد هم دارد به قوه مجریه آمده و یک بار برای همیشه بسترها و سرچشمه‌های فساد و رانت را بخشکاند.

 

 

0 نظر:

نظر بدهید