جدیدترین اخبار کرونا در ایران
این روزها سیستم بهداشتی و درمانی ایران حال و روز خوبی ندارد؛ همه تخت‌های بیمارستانی پر از بیماران کرونایی است و جایی برای دیگر بیماران نیست.

به گزارش بورس فوری،مدت‌هاست که پزشکان و مدافعان سلامت هشدار می‌دهند‌ که اگر ‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود، فاجعه‌ای در راه است؛ عادی‌انگاری کاذب بین مردم کاملا مشهود است. برگزاری مجالس شلوغ عروسی و عزا، دورهمی‌های خانوادگی، رستوران‌های شلوغ، بازارهایی که تا دیروقت پذیرای خیل مشتریان هستند، سفرهای تابستانی و بدتر از همه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه سبب انفجار بیماری کووید ‌شده است.  هم‌نشینی با کرونای افسارگسیخته موج پنجم این ویروس را با قدرت هر چه تمام‌تر در کشور رقم زد و موج جهش یافته نه فقط رنگ شهرهای ایران را یکی پس از دیگری‌ قرمز کرد بلکه شمار مبتلایان را افزایش داده است به نحوی که سیستم بهداشتی در چهار گوشه کشور از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب ایران درگیر بحران همه‌گیری کرونا و یا به نوعی دلتا ویروس شده ‌که از شدت همه‌گیری و ابتلای فراوانی برخوردار است.

حال ناخوش سیستم درمانی ایران

این روزها سیستم بهداشتی و درمانی ایران حال و روز خوبی  ندارد؛ همه تخت‌های بیمارستانی پر از بیماران کرونایی است و جایی برای دیگر بیماران نیست؛ همه هشدار می‌دهند که اگر رعایت پروتکل های بهداشتی جدی گرفته نشود با بی‌سابقه ترین بحران کرونایی روبه رو خواهیم شد و دیگر قادر به کنترل پیک های بعد کووید 19 نخواهیم بود. 

‌طوفان دلتا کرونا این بار تمام استان‌های کشور را در نوردیده ‌به طوری که به گفته مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی تخت‌های بیمارستان‌های، اورژانس پر‌ و تکمیل شده و کادر درمان خسته شده‌اند.‌ نگرانی‌ها از شیوع ویروس دلتا در همه نقاط کشور قوت گرفته است. تعداد تست‌های پی‌سی‌آر به طور بی‌سابقه‌ای در روزهای اخیر زیاد شده و آمار مبتلایان نسبت به اوایل هفته بین دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

متاسفانه خیز جدید بیماری کرونا با گونه دلتا منجر به اشغال ظرفیت تخت‌های بیمارستانی ‌شده و ارائه خدمت به بیماران با ایثار کادر سلامت و به دشواری بسیار انجام می‌شود. در این شرایط خطرناک، بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی و ادامه برگزاری تجمع‌های خانوادگی، اجتماعی و رفت و آمدها باعث افزایش تصاعدی تعداد بیماران و مرگ و میر آنان می‌شود. 

زنگ خطر به صدا درآمد

مراکز درمانی از 18 ماه پیش تاکنون بی وقفه در حال خدمت به بیماران کووید و غیر کووید بوده‌اند و مدافعان سلامت در این مدت فرصت استراحت و تجدید قوا نداشته‌اند و اگر مردم سنگر مقابله با ویروس را ترک کنند، مدافعان سلامت به تنهایی قادر به محافظت از جان خیل آسیب‌دیدگان از حملات ویروس نخواهند بود. ‌

زنگ خطر قرمز کرونایی روز گذشته با رکوردزنی جان باختگان کرونایی و تعداد مبتلایان برای تمام ایران نواخته شد و‌ با نمایان شدن واریانت‌های جدید ویروس کرونا و دلتاویروس در کشور، نگرانی متولیان بهداشت و درمان ‌را بیشتر کرده و بی‌توجهی مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ‌ماسک و رعایت فاصله اجتماعی این نگرانی را افزایش می دهد.

گرچه تزریق واکسن در حال انجام است، اما رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان مهمترین و بهترین عامل برای جلوگیری از ابتلا به کروناست بویژه اینکه به نظر می‌رسد نوع دلتا که این روزها زیاد از آن سخن گفته می شود، از انواع پیشین خطرناک تر است و حتی کسانی که قبلا مبتلا شده اند یا حتی کسانی که واکسن زده اند نیز در برابر این نوع ویروس، ایمنی کامل ندارند.

این روزها تمام ‌‌استان‌ها دچار بحران شده‌اند و همگی به رنگ قرمز درآمده‌اند و ایران یکپارچه به رنگ سرخ درآمد و از طرفی ‌رؤسای بیمارستان‌ها همچنان از طغیان موج پنجم کرونا ‌نگرانی می‌کنند‌ به طوری که وضعیت تهران در برابر موج بیماری کرونا خیلی وخیم است.

پیک پنجم در اوج قله

پیک پنجم لحظه به‌ لحظه سخت‌تر می‌شود و زمزمه‌های اشباع کامل تخت‌های بستری، کمبودهای دارویی، معطلی‌های چند ساعته در اورژانس و تریاژ بیمارستان‌ها و احتمال خوابیدن مریض‌ها پشت درهای بیمارستان‌ها از سوی رؤسای بیمارستان‌ها آژیر قرمز را در ‌ایران به صدا درآورده است و پزشکان متخصص عفونی با توجه به رویت شواهد موجود و روند پذیرش بیماران بستری هشدار می‌دهند که اگر مردم رعایت نکنند و مسئولان وظایف را انجام ندهند شرایط از آنچه هست به مراتب بدتر خواهد شد.

قطعا با ادامه این روند، در روزهای آینده همچنان هم افزایش تعداد مبتلایان و هم افزایش میزان مرگ و میر را شاهد خواهیم بود، ‌زیرا واقعا میزان رعایت پروتکل‌ها کم است. نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده، آیا ترس مردم نسبت به بیماری ریخته است، خسته‌اند یا چه اتفاق دیگری افتاده که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند.

تازه‌ترین وضعیت کرونا در ایران

براساس بررسی‌های انجام شده و شاخص‌های مورد نظر وزارت بهداشت از امروز 16 مردادماه 1400  علاوه بر شهرهای قبلی، این شهرها قرمز خواهند شد: مراغه، مرند، ملکان، هریس (آذربایجان شرقی)، بوکان، پلدشت، سلماس، میاندوآب، نقده (آذربایجان غربی)،بوئین و میاندشت، تیران و کرون،نطنز (اصفهان)،ایوان (ایلام)،دیر (بوشهر)، بن، سامان، کوهرنگ، لردگان (چهارمحال و بختیاری)، بشرویه (خراسان جنوبی)، بردسکن، تایباد،تربت حیدریه، جغتای،خلیل آباد،خواف، فریمان،فیروزه، کلات، گناباد، نیشابور (خراسان رضوی)، فاروج، گرمه (خراسان شمالی)، آغاجاری، امیدیه، ایذه، باغ ملک، دزفول، رامشیر، کارون، مسجد سلیمان (خوزستان)، خدابنده، طارم (زنجان)، بمپور، سیب و سوران (سیستان و بلوچستان)، اقلید، بوانات، خرم بید، خفر، رستم، سروستان، کوه‌چنار (فارس)، سقز، قروه (کردستان)، رابر (کرمان)، اسلام آباد غرب، جوانرود، سرپل ذهاب (کرمانشاه)، باشت (کهگیلویه و بویر احمد)، املش (گیلان)، میاندورود (مازندران)، خنداب، فراهان (مرکزی)، ابوموسی، هرمز (هرمزگان)، فامنین (همدان). به‌این ترتیب با توجه آخرین آمار منتشر شده از سوی نرم افزار ماسک هم اکنون 336 شهرستان کشور قرمز، 84 شهرستان نارنجی و 28 شهرستان زرد تعیین شده‌ است.

منبع: تسنیم

0 نظر:

نظر بدهید