بی‌برقی‌های تازه سیمان را نایاب کرد؟
ماجرای بی‌برقی‌های امسال و تأثیرش بر زندگی ایرانیان همچنان خبرساز است و دست‌کم پرونده سیمان هنوز به سرانجامی نرسیده است. خبرهای تازه از رونق دلال‌بازی در بازار سیمان حکایت دارد و گزارش‌ها می‌گوید که سیمان ۴۰هزار‌تومانی هم در بازار یافت نمی‌شود.

به گزارش بورس فوری، ماجرای سیمان که از اوایل مرداد امسال خبرساز شد، به تشدید قطعی برق و مشکلات کارخانجات سیمان برمی‌گردد و در این مدت حتی گاهی قیمت هر کیسه سیمان به 110 هزار تومان هم رسید. نتیجه تصمیمات مسئولان در آن مقطع به این صورت بود که براساس توافق صورت‌گرفته میان معاونین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنایع فولادی و سیمانی را مجاز به فعالیت از ساعت 24 تا هشت صبح تا سقف 50 درصد دیماند مصرفی برق تا اطلاع ثانوی کردند. بر همین اساس مقرر شد به برخی صنایع اجازه داده شود شب تا صبح فعالیت داشته باشند که سیمان و فولاد هم جزء آن بود اما این روند هم چندان کمکی به ماجرا نکرد. همین دیروز یکی از تولیدکنندگان بتن به تسنیم گفت که «در‌حال‌حاضر زیرساخت کافی برای خرید سیمان از بورس کالا را ندارم و باید سیمان مورد نیاز خود را از بازار آن‌هم با قیمت‌های بالا خریداری کنم. هر تن سیمان را در بازار یک‌میلیون تومان خریداری می‌کنیم که با محاسبه هزینه حمل‌ونقل این قیمت به یک‌میلیون‌و 200 هزار تومان هم می‌رسد».


درباره مسائل برق البته با کاهش میزان گرما در روزهای گذشته تا اندازه‌ای خاموشی‌ها کاهش یافت اما به نظر می‌آید در روزهای آتی بار دیگر این مسئله سر خواهد رسید. در‌این‌باره همین دیروز سخنگوی صنعت برق گفت که ۲۱۰ هزار ماینر کشف‌شده معادل نیروگاه ۸۰۰ مگاواتی برق مصرف می‌کردند و برخی مشکلات را به این مزارع رمزارز نسبت داد. مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۱۰ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز کشف‌و‌‌ضبط شده است، افزود: این ۲۱۰ هزار دستگاه معادل یک نیروگاه ۸۰۰ مگاواتی برق مصرف کردند. سخنگوی صنعت برق کشور‌ گفت: نیاز مصرف برق کشور در روز گذشته به ۶۵هزارو۷۰۰ مگاوات رسید که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۵۵‌هزارو ۵۰۰ مگاوات بود و این تفاوت رقم یعنی رشد ۱۰ هزار مگاواتی افزایش مصرف که به نظر طبیعی نیست. او با اشاره به اینکه ۲۷ درصد از شناسایی رمزارزهای غیرمجاز توسط گزارش‌های مردمی انجام شده است، ادامه داد: توانیر بابت معرفی این واحدها تا ۲۰ میلیون تومان تشویقی ارائه خواهد کرد. رجبی‌مشهدی با بیان اینکه با افزایش دما میزان تولید نیروگاه‌های برق هم کاهش می‌یابد، افزود: در این شرایط، نیروگاه‌ها به آب بیشتری نیاز دارند که تأمین آن نیز سخت است؛ البته به‌زودی نیروگاه نکا قادر خواهد بود از آب دریا برای تولید استفاده کند. او در ادامه گفت: نیروگاه‌های برق‌آبی نیز با محدودیت جدی مواجه هستند و ما فقط می‌توانیم از ۳۰ تا ۴۰ درصد توان آنها استفاده کنیم. سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه در سه تا چهار روز آینده که افزایش دما وجود دارد، باید کاهش مصرف اتفاق بیفتد، افزود: ما در بخش صنایع بیشترین همکاری را داشتیم و امکان استفاده بیشتر وجود ندارد، زیرا صنایع فولاد در بخش ساخت و تولید اکسیژن فعال است و نمی‌تواند بیش‌از‌این‌ مصرف برق را کاهش دهد. رجبی‌مشهدی با تأکید بر اینکه با ادامه این روند مصرف مجبور به اعمال خاموشی البته با ارائه جدول زمان‌بندی هستیم، افزود: ما نزدیک به دو هزار مگاوات نیاز به صرفه‌جویی داریم؛ البته طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی از اوایل هفته آینده دما کاهش می‌یابد که سبب رفع بخشی از محدودیت‌ها می‌شود. او گفت: هم‌اکنون ۱۵۰ مگاوات صادرات برق وجود دارد؛ در‌حالی‌که سال گذشته در این زمان تا دو‌هزار مگاوات صادرات انجام می‌شد، البته هم‌اکنون در بهترین حالت تا ۶۵۰ مگاوات واردات انجام می‌شود که به دلیل خشک‌سالی کشورهای همسایه نیز با محدودیت تولید مواجه هستند.
سخنگوی صنعت برق در ادامه به ماجرای سیمان هم اشاره کرد و در توضیح گفت: محدودیت‌هایی که در بخش سیمان اعمال شده بود، مرتفع شد و بدون محدودیت در شیفت شب و تا ۷۰ درصد در روز امکان فعالیت وجود دارد. رجبی‌مشهدی با اشاره به اینکه ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده در کشور نصب شده که امسال هزارو ۷۰ مگاوات برق تولید کردند، ادامه داد: اگر صنایع درخواست استفاده از نیروگاه‌های تولید پراکنده داشته باشند، وزارت نیرو شرایط استفاده از آنها را تسهیل خواهد کرد و اگر در زمان اوج مصرف دچار خاموشی شوند، امکان استفاده از شبکه را فراهم خواهیم کرد و مازاد تولید را نیز با قیمت ۶۱۰ تومان به ازای هر کیلووات خریداری می‌کنیم.

0 نظر:

نظر بدهید