ردپای بی برقی در افزایش قیمت دلار
ارزیابی ماهانه تولیدات صنعتی در تیرماه از رشد 2.5 درصدی شاخص تولیدات صنعتی حکایت دارد رشدی که کمترین نرخ در 12 ماه اخیر بوده است. این رشد که بیشتر در بخش صادراتی رخ داده می تواند سرنخی از افزایش قیمت دلار باشد.

به گزارش بورس فوری، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی می گوید: رشد تولید صنعتی در اول تابستان از شتاب افتاده است چرا؟ چه دلیلی موجب شده تا بخش صنعت نتواند به روند رو به رشد خود ادامه دهد در تیرماه ادامه دهد؟

گزارش منتشر شده از سوی پژوهشکده پولی و بانکی نشان دهنده آن است که در خرداد ماه نرخ رشد بخش صنعت 7.7 درصد بوده اما در تیرماه این رشد کاهش قابل ملاحظه ای داشته و روند افزایشی که در ماههای اخیر وجود داشت در این ماه حاصل نشد و رشد این شاخص در محدوده 2.5 درصدی نوسان داشته است. کاهش شتاب رشد صنعتی در حالی ثبت شده که براساس ارزیابی ها مهمترین دلیل مثبت ماندن رشد تولید بخش صنعت در تیرماه به رشد بالای صنعت خودرو باز می گردد. در مقابل رشد صنعت خودرو براساس ارزیابی های صورت گرفته صنایع فلزات اساسی و کانی های غیرفلزی دو گروهی هستند که رشد شاخص تولید آنها در خرداد ماه مثبت بوده ولی در تیر ماه منفی شده است، دو گروهی که بیشترین سهم را در کاهش رشد تولید در بخش صنعت داشته اند.  

گزارش منتشر شده نشان دهنده آن است که یکی از عوامل کاهش رشد تولید می تواند تحت تاثیر محدودیت های اعمال شده در ماه گذشته در تامین برق صنایع فولاد و سیمان باشد. دو صنعتی که تاثیر بسیاری بر رشد تولید بخش صنعت دارند.  دولت با هدف جبران برق خانگی صنایع را اجباری به تولید تابستانی فرستاد نتیجه رشد تولید صنعتی که در خرداد بیش از هفت درصد بود در اول تابستان به 2.5 درصد رسید. با این حساب می توان انتظار داشت توان صادراتی برخی تولیدات نیز مشکل پیدا کرده است. بی سبب نیست که این روزها قیمت درهم در بازار ارز به بالای 7300 باز می گردد.

گزارش نهاد پژوهشی بانک مرکزی به خوبی نشان می دهد بخش عمده ای از کاهش رشد تولید در تیرماه به رشد منفی 2.3 درصدی تولید در شرکت های صادرات محور برمی گردد ( این رشد منفی در یک سال اخیر بی سابقه بوده است). از سوی دیگر بررسی تغییرات موجودی انبار محصولات نهایی این شرکت ها نشان می دهد که شاخص موجودی انبار در صنعت در دو ماه تیر و خرداد افزایش در موجودی انبار را نشان می دهد که همزمانی این افزایش با روند کاهشی رشد تولید در تیرماه می تواند نشان هایی از کاهش بیشتر رشد تولید در ماههای آتی باشد.

بنابراین می توان میان خاموشی ها تیرماه و نوسان قیمت دلار یک همبستگی برقرار کرد بی برقی تولید در صنایع صادرات محور را کاهش داده با کاهش تولید و احتمال افت صادرات میزان حواله درهم نسبت به قبل کم شده است این کاهش عرضه در کنار عوامل دیگر قیمت دلار را به مرز 27 هزار تومان رسانده است.

0 نظر:

نظر بدهید