علت بالا بودن قیمت برخی اقلام دارویی ایرانی نسبت به مشابه وارداتی
به دنبال طرح انتقاداتی مبنی بر بالا بودن نرخ مواد اولیه تولید داخلی دارو نسبت به مشابه وارداتی و همچنین مباحثی مبنی بر ایجاد انحصار در مواد اولیه تولید داخلی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، گفت: قطعا از تولید داخلی مواد اولیه و... حمایت می‌شود و اگر هزینه آن هم بالاتر باشد، باید با ایجاد بازارهای صادراتی و توسعه مارکتینگ بازار داخل، این هزینه تمام شده را کاهش داد.

به گزارش بورس فوری، دکتر سید حیدر محمدی  درباره مباحث مطرح شده مبنی بر نرخ بالای مواد اولیه تولید داخلی در کشور نسبت به مواد اولیه وارداتی و دلایل این موضوع، گفت: در زمینه مواد اولیه اولا سیاست ما حمایت از تولید داخلی است. حال ممکن است در برخی موارد هزینه تولید بیشتر از واردات باشد، اما این موضوع به معنای این نیست که حمایت‌مان را از تولید داخلی برداریم.

وی افزود: منتها یکسری موارد تولید هزینه دارد و ما هم در آمار و ارقام‌مان اعلام کردیم که در مواردی هزینه تولید داخلی نسبت به واردات بیشتر شده است. این اعلام صرفا به این دلیل است که باید به سمت صادرات و توسعه بازارهایمان رویم تا از این مسیر هزینه تمام شده برایمان کاهش یابد، اما به این معنی نیست که از تولید داخلی حمایت نکنیم.

محمدی تاکید کرد: قطعا از تولید داخلی مواد اولیه و... حمایت می‌شود و اگر هزینه آن هم بالاتر باشد، باید با ایجاد بازارهای صادراتی و توسعه مارکتینگ بازار داخل این هزینه تمام شده را کاهش داد.

وی گفت: در عین حال یکی از مسائلی که تولیدکنندگان باید مورد توجه قرار دهند، این است که کیفیت محصولات‌شان را بالا برند که تولیدکنندگان دارو رغبت داشته باشند که مواد اولیه را از تولیدکنندگان ماده اولیه ما خریداری کنند. حال برخی تولیدکنندگان دارو در کشور تمایل به واردات مواد اولیه دارند که ما این اجازه را نمی‌دهیم و در نتیجه ممکن است محصول مورد نظر دچار کمبود شود. بنابراین تولیدکنندگان مواد اولیه جدای از اینکه باید قیمت‌شان را برای تولیدکنندگان داروها به صرفه کنند، باید میزان کیفیت مطلوب را هم برای تولیدکننده ایجاد کنند که ما قطعا در این مسیر به آن‌ها کمک می‌کنیم.

0 نظر:

نظر بدهید