برنامه‌ریزی‌ها در مسیری باشد که نیازمند واردات سوخت نشویم
عاشوری گفت: در حال حاضر ما در زمینه تامین سوخت بنزین، گازوئیل و دیگر فروارده‌ها در کشور مشکلی نداریم اما برای سال های آینده از دولت انتظار داریم سازوکاری فراهم کند که ما نیازمند واردات سوخت نشویم.

به گزارش بورس فوری، عاشوری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت امروز( اول شهریور ماه) در نشست خبری با اعلام این مطلب که در حال حاضر شرکت های پالایشی وظیفه تولید و تامین سوخت کشور را برعهده دارند و کشور نیز بی نیاز از واردات سوخت است، تاکید کرد: از سال ۹۷ کشور ما به لحاظ تامین واردات سوخت بی نیاز شد و این رویه تا امروز نیز ادامه دارد و میزان تولید ما به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده است و این میزان تولید بسیارقابل توجه است؛ اما متاسفانه میزان مصرف سوخت در کشوردر حال نزدیک شدن به ارقام تولیدی است و با توجه به ظرفیت موجود و میزان مصرف فزاینده به نظر می رسد تا ۱۰ سال آینده شاید مجبور شویم سوخت مورد نیاز داخل را مجددا وارد کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر میزان مصرف سوخت مثلا بنزین حدودا به ۹۰ میلیون لیتر در روزمی رسد و این رقم نزدیک به رقم تولید بنزین روزانه است لذا لازم است دولت جدید سازوکاری فراهم کند که این میزان مصرف کاهش یابد.
به گفته وی این سازوکار می تواند به صورت بررسی در تولید خودروهای داخلی، دوگانه سوز کردن خودروها و ... شود که علاوه بر مدیریت مصرف می تواند مسابقه بین تولید و مصرف را از بین ببرد. 
وی درزمینه ساخت پالایشگاه های جدید به عنوان افزایش ظرفیت تولید گفت: برای احداث پالایشگاه جدید علاوه بر هزینه، احداث و تکمیل آن در حدود ۶ سال زمان می برد بنابراین بهترین اولویت فعلا کنترل و مدیریت مصرف است.
وی در ادامه با اشاره به توسعه پروژه ستاره خلیج فارس گفت: اصلاحاتی در فاز چهار این پالایشگاه انجام شده و ظرفیت تولید از ۱۶۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده و بناست که تا ۴۴۰ هزار بشکه هم برسد. تمامی این فرآیند بدون سرمایه و کمبود اعتبار انجام شده است. همچنین یک واحد ۱۲۰ هزار بشکه‌ای در دست احداث است فعلا در مرحله طراحی قرار دارد.
صادرات سوخت و فراورده وظیفه شرکت های پالایشی نیست
عاشوری درباره میزان صادرات سوخت بویژه بنزین گفت: پالایشگاه ها وظیفه تولید سوخت را برعهده دارند و در زمینه صادرات محصولات خود را به وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش تحویل می دهند و این شرکت وظیفه فروش و صادرات را بر عهده دارد. پالایشگاه ها به لحاظ قانونی اجازه ورود به این حوزه را ندارند. پالایشگاه ها مانند پتروشیمی ها نیستند که بتوانند محصول خود را مستقلا بفروشند؛ و اینکه دولت به پالایشگاه ها فروش نیابتی دهد به نظر ضرورتی ندارد.
قیمت خوراک یکی از دغدغه های شرکت های پالایشی است
عاشوری در پاسخ به سوال خبرنگار سهام انرژی در باره تذکر رئیس سازمان بورس به شرکت های پالایشی مبنی بر تاخیر در اعلام صورت های مالی در کدال تشریح کرد: پالایشی ها  هر سه ماه یک بار صورت های مالی خود را ارائه می دهند و هر سال صاحبان سهام به صورت شفاف گزارش عملکرد را ارائه می دهند اما امسال به دلیل قیمت خوراک این اطلاعات به موقع ارائه نشد.
عاشوری بیان کرد: قیمت خوراک به صورت انحصاری توسط شرکت ملی نفت ارائه می شود و همین طور انواع تولیدات ما مانند بنزین، گازوئیل و دیگر فراورده هاست همه اینها پس از تولید به پالایش و پخش فراورده ها تحویل داده می شود بنابراین طبق قانون الحاقیه ۲ اعلام قیمت خوراک و فراورده بر عهده وزارت نفت است تا پس از اعلام شرکت های پالایشی بتوانند صورت های مالی خود را ببندند. البته این یک فرایند پیچیده ای است  و ما از وزارت نفت درخواست کردیم این فرایند را ساده تر کنند و این در دستورالعمل وزیر نفت هم بوده ولی تاکنون مرتفع نشده است و ما در این زمینه مشکل داریم.
وی ادامه داد: مثلا ما نرخ ها را به صورت سه ماهه و یا ۴ ماهه اعلام می کنیم و برای نرخ های سال ۹۹ توانستیم تیرماه این نرخ را دریافت کنیم و عملا هم شرکت ها اعلام صورت های مالی ۹۹ را با تاخیر صادر کردند؛ در حال حاضر نیز متاسفانه برای این مدت سال ۱۴۰۰ نیز این مشکل هست و با وزارت نفت مذاکره کردیم تا این موضوع مرتفع شود.
 وی در زمینه سودآوری شرکت های پالایشی گفت: ۹۰ درصد تولیدات پالایشگاه ها تحویل شرکت ملی پالایش و پخش می شود و ۱۰ درصد در اختیار شرکت های پالایشی قرار می گیرد و ما ۱۰ درصد از محصولات خود را می فروشیم تا این نقدینگی برای هزینه جاری و تعمیرات اساسی واحدهامون هزینه شود. در واقع  برای طرح های توسعه ای تنها منابع مالی  پالایشی ها همین ۱۰ درصدی است که گفته شد و حاشیه سود پالایشگاه ها نیز بین ۸ تا ۱۰ درصد در سال است.
عاشوری ادامه داد: در واقع ما با مشکل تامین منابع برای پروژه های جدید هم مواجه هستیم و ناچاریم به دفعات به بانک ها مراجعه کنیم و یا از صندوق توسعه ملی طبق قانون تنفس که سال  ۹۸ تصویب شد تسهیلات دریافت کنیم همه این موارد برای این است که بتوانیم پالایشگاه ها را به روز کنیم و پروژه های جدیدی انجام دهیم و در مسیر کیفی سازی پیشتر گام برداریم. 

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید