جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران
روز گذشته تعطیلی کرونایی ستاد ملی مقابله با کرونا تمام شد و برخی گمانه‌زنی‌ها نسبت به اثرگذاری این دوره در مدیریت شرایط مطرح شده است اما کارشناسان بر این باورند که برای دریافت نتیجه واقعی باید حداقل یک هفته منتظر باشیم.

به گزارش بورس فوری، انتشار آمار آخرین روز مرداد 1400 اگرچه شکست دوباره رکوردها بود اما نیم‌نگاهی به آمار نرخ ابتلای جدید نشان می‌دهد کاهش حدود 6هزارنفری نرخ ابتلا احتمالاً در روزهای آینده می‌تواند نویدبخش کاهش کل شاخص‌ها باشد؛ هرچند هنوز کارشناسان در تأیید این موضوع اختلاف نظر دارند اما جای تردید نیست که برای دریافت نتیجه نهایی محدودیت‌های اخیر باید حداقل یک هفته منتظر باشیم.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند در دوره‌ همه‌گیری به هیچ عنوان نباید تغییر کوتاه‌مدت آمارها را ملاک تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها قرار دهیم چون با توجه به تجارب گذشته احتمال خطا در سیاست‌گذاری با استفاده از اطلاعات کوتاه‌مدت بسیار بالاست و برای تصمیم‌گیری دقیق بهترین دوره زمانی حداقل یک هفته است.

در این زمینه کارشناسان تأکید می‌کنند با درنظر گرفتن رفتار ویروس کرونا به‌خصوص سویه دلتا دوره یک‌هفته‌ای می‌تواند شاخص‌های دقیق‌تری برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری ارائه کند چون فراز و فرودهای آماری در دوره‌های کوتاه‌مدت قابل اعتماد نیستند و احتمال خطا در آنها وجود دارد بنابراین اگر واقعاً به‌دنبال دریافت اثرگذاری محدودیت‌های اخیر هستیم باید تا هفته دوم شهریورماه منتظر باشیم.

این گروه تأکید می‌کنند بررسی آمارهای روز گذشته نسبت به روز قبل در دو شاخص تعداد موارد ابتلا و بستری جدید روند نزولی به خود گرفته است اما در دو شاخص دیگر یعنی ورود بیماران به بخش مراقبت‌های ویژه و موارد فوتی سیر صعودی را ثبت کرده است که شاهد مثال قابل‌قبولی برای این مدعاست که برای رسیدن به نتیجه واقعی هرگونه سیاست‌گذاری حداقل یک هفته زمان لازم داریم و نمی‌توانیم به اختلاف آمارهای یک یا دو روزه بسنده کنیم.

به‌گفته این کارشناسان بررسی روند همه‌گیری کرونا در واقع زنجیره‌ای از اطلاعات است که باید در نهایت دوره‌های استاندارد نسبت به روند آن نتیجه‌گیری و سیاست‌گذاری متناسب داشته باشیم و براساس آمارهای مقایسه‌ای یازده روز گذشته کاهش ورود بیماران به مراکز درمانی ظاهراً آغاز شده است و اگر این روند تا پایان هفته ادامه داشته باشد احتمال آغاز سیر نزولی پیک پنجم دور از انتظار نیست.

در این زمینه بررسی آمارهای پایتخت به‌عنوان یکی از شاخص‌های تعیین‌کننده در شرایط کلی کشور نیز می‌تواند به این موضوع اشاره داشته باشد چون فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران روز گذشته آغاز روند کاهشی شناسایی بیماران جدید را در تهران تأیید کرده است.

علیرضا زالی درباره نتایج تعطیلی اخیر و تأثیر آن در کنترل پیک پنجم و فعالیت ویروس دلتا اظهار داشت: برای ارزیابی دقیق نقش تعطیلی 6روزه در کشور به‌ویژه در پایتخت، نیاز به شاخص‌های مختلف در بازه زمانی طولانی‌تر داریم، اما یکی از مهمترین شاخص‌ها کاهش قابل‌توجه تردد بین‌استانی از مبدأ تهران بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش 42 تا 45 درصدی داشته است.

زالی همچنین با اشاره به همکاری مناسب اصناف و گروه‌های مختلف تولیدی و تجاری در این دوره تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تعطیلات اخیر نسبت به سایر محدودیت‌ها مؤثرتر بوده است و افت شاخص مراجعه سرپایی در پایتخت طی 24 ساعت گذشته به 19 هزار و 800 نفر شاهد مثالی قابل‌توجه در این زمینه است.

وی درباره میزان بستری‌های پایتخت نیز گفت: مجموعاً 9772 بیمار در بیمارستان‌های پایتخت بستری هستند که برای مشاهده روند کاهشی آن باید منتظر گذر زمان باشیم، چراکه افراد مبتلا به سویه دلتا کروناویروس، به‌طور متوسط 2.5 روز دیرتر ترخیص می‌شوند.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران از ثابت ماندن آمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد و گفت: از مجموع افراد بستری‌شده، 2400 نفر در بخش ویژه تحت مراقبت هستند که این آمار در پنج روز گذشته تغییری نداشته و ثابت مانده است.

 زالی از ترخیص 1800 بیمار در 24 ساعت گذشته خبر داد و افزود: از 2270 مورد بستری طی شبانه‌روز گذشته، 270 مورد به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شدند.

تکمیل فرآیند واکسیناسیون برای مهار پیک‌های بعدی

در همین زمینه کارشناسان با اشاره مجدد به اهمیت توجه به آمارهای دوره‌ای برای ارائه راهکارهای دقیق مدیریت بحران معتقدند با توجه به طولانی شدن موج‌های چهارم و پنجم احتمال آغاز موج‌ ششم دور از انتظار نیست و نکته اصلی اینجاست که تکمیل فرآیند واکسیناسیون یعنی انجام هر دو دوز تزریق می‌تواند در مدیریت موج‌های آینده اثرگذاری داشته باشد.

به‌گفته این گروه براساس پروتکل‌های بهداشتی اگرچه افرادی که حتی یک دوز واکسن نیز دریافت کرده‌اند تا حدودی مقابل بیماری ایمنی دارند و احتمال ابتلا به نوع سخت بیماری و فوت آنها درصدی کاهش خواهد داشت اما برای رسیدن به نتیجه اصلی حداقل از 70 درصد جامعه باید روند کامل واکسیناسیون را انجام داده باشند که بتوانیم به مدیریت بحران امیدوار باشیم.

این کارشناسان تأکید دارند البته با توجه به فاصله زمانی ایجاد ایمنی حداکثری در بدن دریافت‌کننده واکسن بعد از حداقل 14 روز نتیجه انجام واکسیناسیون قطعاً کوتاه‌مدت نیست و برای رسیدن به نتیجه مطلوب از واکسیناسیون در دوره‌های بلندمدت یا پیک‌های بعدی لازم است نتایج را بررسی کنیم که درباره ایران احتمال نتیجه واکسیناسیون در پیک ششم خواهد شد.

این درحالی است که رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره آمار دقیق واکسیناسیون انجام‌شده به‌تفکیک برند مورد استفاده روز گذشته گفت: مجموعاً تا 31 مردادماه 22میلیون و 458هزار و 321 دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

دکتر کیانوش جهانپور  آمار تجمعی واکسیناسیون کرونا از ابتدا تا 31 مرداد 1400 را این‌گونه اعلام کرد: اسپوتنیک نوبت اول: 446000، اسپوتنیک نوبت دوم: 362366، سینوفارم نوبت اول: 11319191، سینوفارم نوبت دوم: 4112460،  بهارات نوبت اول: 59389، بهارات نوبت دوم: 54218، آسترازنکا نوبت اول: 3152633، آسترازنکا نوبت دوم: 1006920، برکت نوبت اول: 1740468، برکت نوبت دوم: 291976، مجموع نوبت اول: 16717681، مجموع نوبت دوم: 5830640.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان‌غربی/ بیش از 1000 نفر بستری شدند

جواد آقازاده با تشریح آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته یک هزار و 756 نفر به علت سندروم حاد تنفسی در بیمارستان‌های سطح استان بستری شدند.

وی تصریح کرد: همچنین 871 مورد بستری مشکوک و و 287 مورد بستری آی سی یو نیز در شبانه روز گذشته در آذربایجان‌غربی ثبت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی افزود: متاسفانه در شبانه روز گذشته 34 نفر دیگر شامل 16 نفر در ارومیه، 6 نفر در خوی، چهار نفر در میاندوآب، سه نفر در ماکو و همچنین در مهاباد، سلماس، بوکان، نقده و شاهین دژ هر یک نفر جان باختند.

وی کل مبتلایان شبانه روز گذشته را یک هزار و 890 نفر عنوان کرد و بیان کرد: تاکنون 221 هزار و 707 نفر در سطح استان به کرونا مبتلا شده اند.

آقازاده با اشاره به واکسیناسیون 6 هزار و 198 نفر دیگر در استان اظهار داشت: هم اکنون مجموع واکسیناسیون به 721 هزار و 236 نفر رسیده است.

استان اصفهان/ روند صعودی ادامه دارد

 آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 5021 نفر بودند که 2176 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 611  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 472 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 3543 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 465 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 47 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 28 نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان بوشهر/ افزایش موارد بستری 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به تاخت‌وتاز بدون وقفه کرونا در استان بوشهر اظهار داشت: طی 24 ساعت گذشته 14 بیمار کرونایی در این استان جان خود را از دست داده است.

سعید کشمیری، با بیان اینکه پس از 10 هفته طوفانی شیوع کرونا و افزایش بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی اکنون قدری کاهش یافته است افزود: بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر از 900 نفر به 820 نفر رسیده و این درحالی است که روزانه به بیش از 200 نفر بیمار خدمات سرپایی ارائه می‌شود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از افزایش ظرفیت‌های بیمارستان‌های استان برای پذیرش بیماران کرونایی خبر داد و بیان کرد: تعداد تخت‌های بخش کرونایی استان بوشهر از مرز یک‌هزار تخت گذشته که اکنون بیش از 90 درصد آنها اشغال است.

وی از مردم در خواست کرد: برای حفظ جان خود و کمک به آنها تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده مکرر از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت کنند و از حضور در مراسم‌های تجمعی، مسافرت و دورهمی‌ها پرهیز شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، با اشاره به اینکه روز گذشته 171 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند گفت: اکنون 74 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند و از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 34 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر 14 فوتی کرونایی روز گذشته استان را بین سن 38 تا 92 سال دانست و افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 147 بیمار از بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر با حال عمومی خوب ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 108 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

کشمیری از فوت یک‌هزار و 708 بیمار کرونایی در استان بوشهر در 18 ماه گذشته خبر داد و تصریح کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 78 هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی روند واکسیناسیون علیه کرونا را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: تاکنون 85 درصد افراد بالای 50 سال در استان بوشهر مرحله نخست واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه تاکنون 260 هزار نفر در استان بوشهر یک بار واکسن کرونا دریافت کرده‌اند گفت: تاکنون به بیش از 60 درصد افراد 40 تا 50 سال استان بوشهر واکسن کرونا تزریق شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از تزریق واکسن مرحله دوم به  100 هزار نفر در استان بوشهر خبر داد و افزود: با دریافت واکسن کافی از وزارت بهداشت، روزانه به بیش از 10 هزار نفر در استان واکسن تزریق می‌شود که این ظرفیت تا 15 هزار نفر در روز قابل افزایش است.

استان فارس/426 بیمار در بخش آی سی یو

 براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شروع بحران بیماری کووید19 در مجموع یک میلیون و 342 هزار و 563 تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده است که از این تعداد، یک میلیون و 198 هزار و 571 مورد تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان بوده و با بررسی نمونه‌های انجام شده، 364 هزار و 155 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، 143 هزار و 992 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 29 هزار و 217 بیمار مثبت شناسایی شده و در مجموع از ابتدا تاکنون، 393 هزار 372 بیمار مبتلا به کووید19 در استان فارس شناسایی شده است.

بر این اساس مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند به پنج هزار و 232 نفر رسیده که از این تعداد 426 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن 35 بیمار مبتلا به کووید19 طی 24 ساعت گذشته، مجموع آمار جانباختگان از ابتدای شیوع کرونا تا امروز به پنج هزار و 872 نفر رسیده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان سمنان/ 362 تست مثبت ثبت شده است

حبیب‌الله خجسته پور سخنگو و جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان اظهار داشت: از 30 مردادماه تا 31 مردادماه جمع کل محتملین ورود به بیمارستان مشکوک به کرونا 482 نفر است.

وی جمع کل موارد مثبت (مبتلای قطعی) را نیز 362 نفر اعلام کرد و افزود: همچنین جمع کل موارد مثبت سرپایی در شبانه‌روز گذشته 260 نفر بوده است.

سخنگو و جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا ویروس استان سمنان اضافه کرد: جمع کل موارد مثبت بستری را 102 نفر اعلام کرد و گفت: در شبانه‌روز گذشته نیز 3 در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان باختند.

خجسته پور جمع کل ترخیص شده را نیز 107 نفر برشمرد و گفت: جمع کل بستری در شبانه‌روز گذشته (قطعی و مشکوک) 737 نفر بوده است.

نوید دانائی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم نیز گفت: 72 بیمار جدید مبتلا به کووید-19 در 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

وی گفت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون 36 هزار و 529 بیمار مبتلا به کرونا در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در 24 ساعت گذشته تعداد 72 بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

دانائی در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد هشت هزار و 494 نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

وی تصریح کرد: همچنین از ابتدای بیماری تا کنون بیست‌وهشت هزار و 35 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد هفت هزار و 177 بهبود یافتند.

استان گلستان/عبور از قله موج پنجم کرونا

 آمارهای مربوط به کرونا در استان گلستان در روزهای اخیر با کاهش همراه بوده و آن طور که رئیس ستاد مقابله با کرونای استان گفته، گلستان با استناد به همین آمارها، چند روزی است که قله موج پنجم کرونا را پشت سر گذاشته است.

هادی حق شناس البته معتقد است باید یک هفته تا 10 روز آینده را هم صبر کرد تا اثر تعطیلاتی که پشت سر گذاشته شد را مشاهده کرد. با اینحال هنوزم بیش از یکهزار و 800 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از اوج پیک نخست شیوع بیماری در اسفند سال 98 هم بیشتر است.

طبق آخرین آمارها یکهزار و 806 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 228 نفر در icu و 80 نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند و در 24 ساعت گذشته نیز 21 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

تعداد بیماران ترخیص شده از مراکز درمانی استان گلستان در روز گذشته به 340 نفر رسیده که بیش از میزان بستری‌هاست و اگر این روند ادامه داشته باشد در چند روز آینده شاهد کاهش محسوس تعداد موارد بستری در استان خواهیم بود.

مراجعات سرپایی به مراکز درمانی استان نیز در روزهای اخیر کاهش یافته و از حدود یکهزار و 500 نفر به حدود 700 نفر رسیده است که این افراد با حضور در بیمارستان‌ها خدمات دارویی و رمدسیویر دریافت می‌کنند.

نکته مهم این است که با توجه به روند واکسیناسیون کرونا در کشور و به تبع آن در استان‌ها برای رسیدن به ایمنی جمعی نیاز به واکسن زیادی داریم که تأمین آن در بازه زمانی کوتاهی امکانپذیر نیست بنابراین باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موج‌های بعدی کرونا را به تعویق انداخت.

در عین حال با توجه به  سویه‌های جدیدی که ایجاد می‌شود و افزایش قدرت انتقال و مرگ و میر ویروس‌های جهش یافته، لازم است بیمارستان‌های استان تجهیزات مورد نیاز خود را ارتقا دهند.

موضوعی که فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز بر آن تأکید کرده و گفته در کنار تقویت تجهیزات بیمارستانی در سایر بیمارستان‌ها بازسازی بیمارستان‌های قدیمی در شهرهای علی آباد کتول، مینودشت و بندرگز به منظور آمادگی برای مواجهه با موج‌های بعدی کرونا ضروری است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان کرمان/ کمبود دارو ادامه دارد

شیوع ویروس کرونا در پیک پنجم خود در استان کرمان به اوج رسیده و در این شرایط سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز گذشته به منظور بررسی وضعیت کرونا در استان کرمان، بازدید از روند اجرای طرح شهید سلیمانی مقابله با کرونا و افتتاح و بازدید از چند مرکز واکسیناسیون کرونا و بازدید از بیمارستان حضرت فاطمه (س)  به کرمان سفر کرد.

سردار حسین معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان اظهار داشت: کمبود سرم و داروی تخصصی و کمبود دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستانی از مشکلات امروز استان کرمان است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به‌طور میانگین روزانه تست کرونای حدود دو هزار و 100 نفر در استان کرمان مثبت می‌شود گفت: واکسن و دستگاه اکسیژن‌ساز نیاز فوری استان کرمان در این شرایط است.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و 121 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 651 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 53 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 192 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 87 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 138 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 249 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 33 هزار و 998 مورد رسیده است.

وی به فوت 21 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 83 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 628 هزار و 505 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 199 هزار و 789 مورد است.

استان کرمانشاه/ 539 مورد سرپایی 

 در شبانه روز گذشته 162 مورد بیمار مثبت بستری و 539 بیمار مثبت سرپایی در استان شناسایی شده است.

تعداد موارد فوت با ابتلای قطعی در 24 ساعت گذشته در استان نیز 9 نفر گزارش شده و تعداد جان‌باختگان ناشی از کرونا در استان در مجموع به 2105 مورد رسیده است.

در شبانه‌روز گذشته 335 بیمار جدید با علائم بیماری کرونا بستری و 255 نفر بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

در شبانه‌روز گذشته  394 بیمار برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شده‌اند.

هم اکنون 1273 بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد 193 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و 30 بیمار اینتوبه هستند.

استان قزوین / رکوردشکنی‌ها ادامه دارد

مجموع آمار مبتلایان کرونایی از ابتدای ورود ویروس منحوس تا امروز به مرز 94 هزار نفر رسیده و در شبانه‌روز خیر مجموع آمار بستری‌های کرونایی به مرز 34 هزار نفر رسید. از این جمعیت بستری‌ها هم 26 هزار و 803 نفر از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مرخص شده و 2 هزار و 58 نفر هم به دلیل شدت بیماری فوت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از رکوردشکنی جدید آمار بستری‌های کرونایی خبر داد و اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 290 بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که بالاترین رکورد بستری روزانه از ابتدای آغاز پاندمی کرونا در استان است و 52 درصد بیشتر از بالاترین رکورد بستری‌های روزانه در پیک چهارم است.

پیمان نامدار همچنین از ثبت رکورد جدید در آمار بیماران بدحال کرونایی خبر داد و گفت: در حال حاضر 52 بیمار کرونایی بدحال زیر دستگاه ونتیلاتور در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از رکورد قبلی در این حوزه یک نفر بیشتر است. ضمن اینکه در مقایسه با روز گذشته هم میزان بیماران کرونایی بدحال ما 14 درصد (6 نفر) بیشتر شدند.

وی به کاهش 36 درصدی آمار مرگ‌ومیر کرونایی روزانه در استان هم اشاره کرد و افزود:‌ در 24 ساعت گذشته 7 بیمار کرونایی با حال وخیم را به دلیل شدت علائم تنفسی از دست دادیم که این آمار در مقایسه با روز قبل 4 نفر کمتر شده است و امیدواریم همچنان یک رقمی باقی بماند.

سخنگوی ستاد پیشگیریی و مقابله با ویروس کرونای استان قزوین در ادامه از کاهش 9 نفری آمار ابتلای کرونایی خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر 304 مبتلای کرونایی جدید در سطح استان شناسایی شدند که به معنای کاهش مبتلایان نیست؛ چرا که مثبت شدن تست کرونا یک نفر به معنای مثبت شدن تست کرونای بقیه اعضای خانواده اوست و دیگر از اعضای خانواده و نزدیکان فرد مبتلا تست کرونا نمی‌گیریم.

نامدار ادامه داد: در ضمن آمار بهبودیافتگان کرونایی هم نسبت به روز قبل 17 درصد کاهش داشته و 158 بیمار با علائم قطعی بهبود از بیمارستان‌های استان قزوین ترخیص شدند که 33 نفر کمتر از روز گذشته است. در نهایت هم مجموع آمار بستری‌های کرونایی فعلی ما به 931 نفر رسید که 6 نفر بیشتر از روز گذشته است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان هرمزگان/ 477358 مورد نمونه‌گیری تاکنون انجام شده 

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر افزایش بیماریابی در هرمزگان با استفاده از تست‌گیری اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 477358 بوده و سعی می‌شود با افزایش تست‌ها میزان بیماریابی در استان افزایش یابد. 

وی افزود: در روز گذشته کرونا سبب شد 237 بیمار جدید در بخش‌های مختلف بیمارستانی بستری شوند که نسبت به روز پیش از آن شاهد افزایش بودیم و احتمالا در روزهای آینده نیز روند افزایشی ادامه داشته باشد. 

نوروزیان گفت: در حال حاضر 1114 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 133 بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 45 بیمار نیز وخیم گزارش شده است. 

وی تصریح کرد: میزان بیماران قرنطینه در منزل در حال حاضر به مرز 16 هزار نفر رسیده و بالغ بر 16 هزار و 300 بیمار درمان خود را در منزل دنبال می‌کنند و نیازی به حضور در بیمارستان ندارند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در شبانه روز گذشته کرونا جان 25 بیمار دیگر شامل 14 آقا 11 خانم در محدوده سنی 37 الی 90 سال از شهرستانهای بندرعباس ( 16 نفر)، میناب (4 نفر)، رودان (2نفر) ، کیش (2 نفر) و بندرخمیر یک نفر را گرفت و شمار جان باختگان به 2051 نفر رسید. 

استان یزد/367 بیمار جدید شناسایی شد

ابراهیم سلمانی در ارتباط با وضعیت کرونایی استان یزد اظهار داشت: از  هزار و 191 نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در شبانه روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی 367  بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شدند.

 وی ادامه داد: از این تعداد، 65 نفر در بیمارستان‌های استان بستری و 302 نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) یزد با اشاره به شناسایی موارد جدید بستری در بیمارستان‌های استان اظهار داشت: 8 بیمار در ابرکوه،7 بیمار در اردکان، 1 بیمار در بافق،  1 بیمار در تفت،1 بیمار در خاتم، 9 بیمار در مهریز، 3 بیمار در میبد و 35 بیمار در شهرستان یزد شناسایی شدند.

وی با اشاره به فوت 6 بیمار در شبانه روز گذشته افزود: متاسفانه یک بیمار در اردکان، یک بیمار در بهاباد، 2 بیمار در میبد و دو بیمار در شهرستان یزد به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

سلمانی تصریح کرد: در حال حاضر 685 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند که از این تعداد 122 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

منبع: تسنیم

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید