اوجی اولین اولویت کاری خود در وزارت نفت را اعلام کرد
وزیر نفت تامین سوخت زمستانی را به‌عنوان نخستین دستور کار وزارت نفت مطرح کرد و گفت: تشکیل نشست‌های تأمین سوخت زمستانی از روز شنبه (ششم شهریورماه) آغاز و مشکلات و چالش‌های پیرامون آن پیگیری می‌شود.

به گزارش بورس فوری،جواد اوجی امروز  طی نشستی با مدیران ارشد و کارکنان صنعت نفت ضمن قدردانی از حضور همه مدیران و دست‌اندرکاران مجموعه نفت، اظهار کرد: تأمین سوخت زمستانی و نیروگاه‌ها از جمله دغدغه‌های اصلی وزارت نفت است که از روز شنبه نشست‌هایی برای برون رفت از این مشکل برگزار می‌شود.   قرار است در آینده نشست‌هایی نیز با حضور علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو برگزار و مسئله تأمین سوخت نیروگاه‌ها به‌صورت منظم و حساب شده حل و فصل شود.

وی با اشاره به برگزاری نخستین نشست هیئت دولت که امروز برگزار شد، گفت: در این نشست همه وزیران عهدنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن همگی ملزم و پایبند به انجام همه تعهدها و برنامه‌های کاری زیرمجموعه خود خواهند بود.

اوجی از صنعت نفت به‌عنوان خط مقدم جبهه اقتصادی یاد کرد و یادآور شد: دغدغه بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأمین بودجه مورد نیاز کشور از محل فروش نفت است که امیدوارم بتوانیم با تدابیر حساب شده به این موضوع جامعه عمل بپوشانیم.

وی تصریح کرد: خواهشم این است که پیام بنده را به همه دوستان، کارکنان و مدیران صنعت نفت برسانید، بیائیم همه با هم عهد ببندیم که با همه توان وارد این عرصه بشویم و با همت جهادی مشکلات را حل کنیم.

جایگاه ایران در اوپک مستحکم می‌شود

وزیر نفت همچنین در بخش دیگر از صحبت های خود تأمین سوخت زمستانی را مهم‌ترین اولویت صنعت نفت در حال حاضر عنوان کرد و گفت: تلاشمان این است جایگاه ایران در اوپک مستحکم شود و بازارهایمان را پس بگیریم.

وی  درباره اینکه چقدر برای انجام این مسئولیت دشوار آماده‌اید، اظهار کرد: بنده از خانواده صنعت نفت هستم، تحصیلاتم در این حوزه بوده است و ۳۵ سال در این مجموعه و در بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت کار کردم، ان‌شاء‌الله از امروز با توکل به خدا و انگیزه مضاعف برای رفع چالش‌های صنعت نفت گام برخواهم داشت.

وی درباره مهم‌ترین اولویت‌های این صنعت که در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: مهم‌ترین موضوعی که باید به‌صورت جدی دنبال شود ناترازی گاز و تأمین سوخت زمستانی است که بسیار مهم است. امروز نخستین نشست شورای معاونان را خواهیم داشت و به‌زودی هم نشستی برای سوخت زمستانی با وزارت نیرو برگزار می‌کنیم.

وزیر نفت حفظ و نگهداشت تولید، ساماندهی سرمایه انسانی، فروش نفت و میعانات گازی، جلوگیری از خام‌فروشی و ورود به زنجیره صنایع تکمیلی را از اولویت‌های اصلی صنعت نفت دانست و درباره تغییرها در صنعت نفت گفت: به‌زودی با مدیران صنعت نفت نشست برگزار می‌شود و پس از ارزیابی و در صورت نیاز تحولات انجام خواهد شد.

اوجی درباره نشست پیش‌روی ائتلاف اوپک‌پلاس (تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک) و طرح موضوع بازگشت نفت ایران به بازار در این نشست که هفته آینده برگزار می‌شود، اظهار کرد: تقاضای نفت در جهان با توجه به واکسیاسیون در حال افزایش است. بی‌شک یکی از برنامه‌های ما این است جایگاه ایران در اوپک مستحکم شود و بازارهایمان را پس بگیریم.  

وی گفت: شناسایی بازارهای جدید برای نفت نیز یکی از کارهای اصلی‌ ما خواهد بود و ما آنچه را حق جمهوری اسلامی ایران هست پس خواهیم گرفت.

صنعت نفت برای عبور از چالش‌های پیش‌رو نیازمند عزم جدی کارکنان است

وزیر نفت دولت سیزدهم  همچنین با حضور در مقبرةالشهدای ساختمان مرکزی وزارت نفت پس از ادای احترام به سه شهید گمنام دفاع مقدس ضمن تشریح مهم‌ترین اولویت‌های کاری خود، در جمع خبرنگاران ضمن تشریح اولویت‌های کاری خود خواستار عزم جدی و حضور مقتدرانه کارکنان و مدیران توانمند و فسادستیز این وزارتخانه برای عبور از بحران‌ها و چالش‌های پیش روی صنعت نفت و گاز کشور شد.

وی ابراز امیدواری کرد با توکل به خدا و همت کارکنان و مدیران خدوم صنعت نفت بتواند چالش‌های پیش رو را برطرف کند و گام‌های مؤثری در مسیر اعتلای این صنعت بردارد.

اوجی رفع چالش ناترازی گاز و سوخت زمستانی، ساماندهی سرمایه انسانی و ارکان ثالث، حفظ و نگهداشت تولید، تعیین تکلیف میدان‌های مشترک نفت و گاز، حمایت از ساخت داخل، دیپلماسی قوی انرژی و همکاری همه‌جانبه با کشورهای همسایه در حوزه نفت و گاز را از اهم ضرورت‌های صنعت نفت برشمرد.

وزیر نفت به موضوع فروش نفت خام و میعانات گازی هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه راهکارهای خوبی اندیشیده شده است که با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها ارقام خوبی در بخش فروش نفت خام و میعانات گازی رقم خواهد خورد.

اوجی از ارتقای جایگاه دانشگاه صنعت نفت و جذب نخبگان و مدیران متخصص و توانمند در صنعت نفت نیز خبر داد و یادآور شد: موضوع ارتقا و ارتباط صنعت نفت با دانشگاه از مهم‌ترین ضرورت‌هایی است که باید با جدیت تمام پیگیری شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های خوبی برای تحقق این مهم تبیین می‌کنیم که بر این اساس، ارتقای جایگاه دانشگاه صنعت نفت و جذب نخبگان چه از طریق این دانشگاه و چه از دیگر دانشگاه‌های کشور بی‌شک جزو اولویت‌های کاری ما خواهد بود.

وزیر نفت افزود: از همه کارکنان زحمتکش صنعت نفت تقاضا داریم با عزم جدی خود ما را در این مسیر یاری کنند تا بتوانیم با همت نیروهای کارآمد و مدیران توانمند و فسادستیز، چالش‌های این وزارتخانه و شرکت‌های تابعه‌اش را هموار کنیم. اوجی در ادامه سخنانش با اشاره به دوران حضورش در صنعت نفت، گفت: سوابق کاری بنده به حضور در صنعت نفت و فعالیت در بخش‌های بالادست و پایین‌دست خلاصه شده است و چند سالی هم که توفیق حضور در وزارتخانه را نداشتم اما از مباحث آن غافل نبودم و به نوعی با طرح‌ها و پروژه‌های این صنعت چه در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و چه در بنیاد مستضعفان در ارتباط بودم و در حقیقت پروژه‌های صنعت نفت از جمله توسعه میدان‌ها در دریا و خشکی و ساخت پالایشگاه خشکی فاز ۱۴ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و... را در دستور کار داشتم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه موضع و برنامه ایران در نشست‌ پیش‌روی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (ائتلاف اوپک‌پلاس)، چه خواهد بود، تصریح کرد: به‌طور حتم در نخستین فرصت ممکن برنامه‌های وزارت نفت ایران برای حضور مقتدرانه در این نشست اعلام می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: اولویت ما بازگشت به سهمیه ایران در اوپک خواهد بود و به‌دنبال احیای سهممان در بازارهای جهانی نفت خام هستیم. با تدوین راهکارهای مناسب و هوشمندانه برای فروش نفت و بهره‌مندی از ظرفیت‌های وزارتخانه، بخش خصوصی و دستگاه‌های دیپلماسی، بی‌شک بازارهای جدید را شناسایی می‌کنیم و فروش نفت را به‌ مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌دهیم.

اوجی تصریح کرد: البته نباید از این نکته نیز غافل ماند که تنها راه پیشرفت اقتصاد کشور جلوگیری از خام‌فروشی و میعانات گازی است که با جذب سرمایه و ایجاد ارزش‌افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش به‌ویژه در بخش پتروشیمی می‌توان شاهد تحولاتی خیره‌کننده بود.

وی بیان کرد: در بحث فروش نفت راهکارهای پرشماری مطرح است که باید اصلاحات قانونی آن را حل‌وفصل کرد. با فروش نفت می‌توان بخشی از درآمد حاصله را به‌صورت ارز و بخشی دیگر را با تهاتر و واردات کالاهای اساسی و تجهیزات موردنیاز صنعت تأمین کرد.

به گفته وزیر نفت، بعضی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مترصد این مقوله هستند که در پروژه‌های کشور نه فقط صنعت نفت، بلکه در حوزه راه و شهرسازی، نیروگاهی و صنایع و معادن مشارکت و در قبال آن نفت خام و میعانات دریافت کنند.اوجی تصریح کرد: بنده سال‌های متمادی در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت کرده‌ام. باید سازوکارهای مدونی برای این موضوع تنظیم کرد و بودجه سال ۱۴۰۰ هم نیازمند اصلاحاتی است که باید در آن لحاظ شود، اما به هر جهت بخشی از تولید نفت کاهش تکلیفی است و می‌توان از این رهگذر راهی برای جذب سرمایه‌گذار در همه حوزه‌ها و تهاتر با کالاهای اساسی پیدا کرد.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید