آیا ساخت یک میلیون مسکن با تورم 400 درصدی مصالح ممکن است؟
آقای رئیسی هنوز مصمم است سالی یک میلیون مسکن بسازد و این به فضای انتخابات ربطی ندارد و وعده‌ای کاملا جدی است. رئیس‌جمهور پس از آنکه مجلس با مهربانی فراوان تمام گزینه‌های وزارتی او را تأیید کرد،

به گزارش بورس فوری، جز یک نفر که حتی با مهربانی هم نمی‌شد تأیید شود، روز چهارم شهریور، در اولین جلسه هیئت دولت با اشاره به وعده خود برای ساخت یک میلیون مسکن در هر سال گفت: «‌وزیر راه و شهرسازی با جدیت دنبال کند تا این وعده محقق شود. ما باید دولت «صادق‌الوعد» باشیم و به وعده‌های خود عمل کنیم». اما وزیر راه دولت «صادق‌‌الوعد» کیست؟ رستم قاسمی که دوست داشت وعده‌های نفتی رئیس‌جمهور را صادق کند، اما نشد و ناگزیر باید سالی یک میلیون مسکن بسازد. رستم قاسمی، در همان روز به ساخت مسکن برای محرومان پرداخت و گفت تلاش‌های فراوانی در حوزه حمل‌ونقل و مسکن از سوی محمد اسلامی وزیر پیشین انجام شده است و او این زحمات را ادامه خواهد داد، ولی رقم نداد. اما یک میلیون به کنار، امروز ساخت یک واحد هم به این راحتی نیست. در همان روز دبیر انجمن حفاظت در برابر آتش کشور با اشاره به افزایش بیش از ۴۰۰‌درصدی قیمت سیمان از اسفند ۹۹ تاکنون و افزایش بیش از ۲۰۰‌درصدی قیمت سایر مواد اولیه و شاخص‌های مؤثر در قیمت تمام‌شده این پروژه‌ها، گفت: «‌این حجم از تلاطم در تأمین مواد اولیه و شاخص‌های تعیین قیمت، قابل تحمل نیست».
از دو ماه پیش که قطعی برق آغاز شد، قیمت سیمان ناگهان صعود کرد که در همین وضعیت فعلی کشور نیز همه را انگشت به دهان گذاشت. از 400 درصد افزایشی که سخن گفته شد، 300 درصد آن مربوط به همین دو ماه است. آقای انبیایی در ادامه سخنانش گفت: «علاوه بر افزایش غیرعادی قیمت سیمان در کشور، مشکلاتی ناشی از افزایش هزینه‌های بسته‌بندی، حمل‌ونقل و خصوصا عدم امکان تأمین سیمان مورد نیاز برای شرکت‌ها در زمان مناسب، شرکت‌های فعال در این بخش را با مشکل جدی مواجه کرده است و عملا شرکت‌ها قادر به ارائه قیمت برای ورود به پروژه‌ها نیستند».
افزایش قیمت سیمان برای یک هفته‌ تیتر صفحات اقتصادی بود. جنجالی برپا شد و هر‌کس دلیلی برای افزایش قیمت می‌آورد. عده‌ای گفتند افزایش قیمت سیمان به دلیل اختلال در توزیع آن متعاقب وارد‌شدن سیمان به بورس است. دیگری در جواب می‌گفت بورس هیچ نقشی در قضیه ندارد و می‌توانید بروید قیمت‌ها را در بورس تا زمان قطعی برق مشاهده کنید و ببینید افزایش نداشته و هرکس این حرف را می‌زند که بورس عامل افزایش قیمت است، از ضربه‌ای که به دلالان در این قضیه وارد شده ناراحت است. مثل مابقی قسمت‌های اقتصاد ایران، بحث سلطان هم وسط آمد. ظاهرا سیمان 25 تا 30 سلطان داشته و اسمشان هم مشخص است، اما کسی اقدامی نکرد و موضوع در بحث‌های انتخاباتی و رأی به کابینه گم شد تا امروز.


انبیایی گفت: «تعطیلی‌های متمادی از ابتدای سال ۹۸ بر اثر بحران کرونا، باعث کاهش شدید روزهای کاری و همچنین درگیرشدن بخش درخور توجهی از کارشناسان تولید با کرونا و بالطبع افزایش شدید هزینه سربار شرکت‌ها شده است». او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ازدست‌رفتن حجم زیادی از مواد اولیه حین تولید به دلیل اطلاع‌رسانی‌نکردن زمان قطعی برق به دفعات گفت: «عدم پاسخ‌گویی متقن درخصوص زمان به‌پایان‌رسیدن این شرایط از طرف سازمان‌های مسئول همچون وزارت صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی، استانداری، فرمانداری، اداره برق، اداره آب و فاضلاب و‌... در کنار مواردی مانند افزایش بیش از ۴۰‌درصدی حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۰ و البته برقراری هزینه‌های بیمه، مالیات و عدم همراهی با تولیدکنندگان در این بخش به همراه قطعی مستمر آب و برق از ابتدای تیرماه سال جاری، عملا به تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های تولیدی و اضافه‌شدن هزینه‌های بسیار سنگین تعمیرات بر اثر صدمه‌های ناشی از قطعی‌ها و نوسانات برق به تجهیزات الکتریکی و برقی انجامیده است».
حالا رستم قاسمی باید با سیمان 400 درصد گران‌شده و مصالح 200 درصد جهش‌یافته و شرایطی که ذکر آن رفت، سالی یک میلیون واحد مسکن بسازد. بیراه نبود او که قاعدتا از این مسائل آگاه بود، تا همین آخر و حتی وقتی چند ساعت بعد قرار بود وزیر راه و شهرسازی شود، باز هم می‌گفت از شنبه که به وزارت نفت رفتم، فلان کار را خواهم کرد؛ وزارتی که الان کار زیادی ندارد و منتظر است تحریم‌ها رفع شود تا فروش نفت را شروع کند.

0 نظر:

نظر بدهید