ذخیره ۴٫۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موجودی حدود ۴.۵ میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر کشور گفت: ورودی و خروجی کالا در بنادر همخوانی ندارد که باید در این زمینه تعرفه‌های انبارها و سرعت خروجی را افزایش داد.

به گزارش بورس فوری، فرهاد منتصر کوهساری، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: هم اکنون چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع کالای اساسی در بنادر جنوبی و شمالی کشور وجود دارد که البته نسبت به ماه‌های گذشته روند تخلیه و بارگیری کالا سرعت بیشتری پیدا کرده است.

 

وی با اشاره به گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه‌های روغنی به عنوان موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور، افزود: طی ماه‌های گذشته موجودی بنادر کشور از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن به حدود ۴.۵ میلیون تن رسیده است و در زمینه رشد و تخلیه و بارگیری نیز نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته‌ایم. همچنین در پنج ماهه نخست سال گذشته حدود ۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که این عدد در پایان مرداد ماه امسال به بیش از ۱۰ میلیون تن رسید.

 

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یکی دیگر از معیارهایی که نشان می‌دهد روند تخلیه و بارگیری کالای اساسی از بنادر کشور تسریع شده است اینکه در خرداد ماه امسال روزانه ۱۵۰۰ دستگاه کامیون در بنادر کشور کالای اساسی بارگیری می‌کردند اما در حال حاضر به صورت میانگین به ۲۲۰۰ دستگاه در روز رسیده است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که هم اکنون ورودی و خروجی کالا از بنادر کشور با یکدیگر همخوانی ندارد و باید سرعت خروجی را افزایش دهیم که برای این کار تعداد کامیون‌ها باید به حداقل ۲۵۰۰ دستگاه در روز برسد.

منتصر کوهساری در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا کالاهای اساسی همواره در بنادر کشور انباشت شده و ترخیص آن‌ها با مشکلاتی نظیر تاخیر همراه است؟ گفت: در این زمینه باید فرآیند ترخیص کالا را بررسی کنیم که به چه دلیلی این فرآیند حدود ۵۰ روز و حتی بیشتر به طول می‌انجامد اما توجه به این نکته هم ضروری است که در دنیا تعرفه انبارداری در بنادر صعودی و بسیار بالاتر از ایران است به همین دلیل صاحب کالا علاقه‌مند نیست که کالایش روزهای طولانی در بنادر بماند اما در ایران اینگونه نیست و به دلیل اینکه ارزان‌ترین انبارها مربوط به انبارهای بنادر است، صاحب برای خرید، تجهیز یا اجاره یک انبار در شهر خودش را به زحمت نمی‌اندازد و به صرفه‌ترین کار برای او باقی ماندن کالایش در بنادر است.

 

منبع: ایسنا 

0 نظر:

نظر بدهید