دلایل ریزش شاخص و پیش بینی برگشت / دلار ٢٧ هزارتومانی همچنان ارزان است!
کارشناس بازارسرمایه با اعلام دلایل ریزش دو روز اخیر شاخص و پیش بینی برگشت بازار،مدعی شد با توجه به شرایط حاکم فعلی،دلار ٢٧ هزار تومانی همچنان ارزان است!

به گزارش بورس فوری،  سهیل کلاهچی درباره وضعیت دو روز اخیر بازار سهام که با سقوط کم سابقه ارقام شاخص موجب نگرانی برخی فعالان شد اعلام کرد: حرکت صعودی بازار سهام از اردیبهشت شروع و منجر به عبور از چند خط مقاومت‌ شد و با نزدیک شدن شاخص به کانال 1.3 میلیون واحدی، انتظارها برای اصلاح افزایش پیدا کرد اما بعد از ثباتی کوتاه، دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت و هر روز پر شتاب تر از روز گذشته دنبال شد.

 

شتاب در روند صعودی شاخص ، موضوعی بسیار خطرناک بوده و نشان دهنده احتمال روند اصلاحی پرقدرت است. این اتفاق اکنون رخ داده و از چند وقت گذشته هم چنین اصلاحی قابل پیش بینی بود اما اگر اصلاح بازار زودتر رخ می‌داد ، خبری از چنین روند نزولی پرقدرت نبود. با این اوصاف بازار از یکشنبه وارد مدار اصلاحی شد و انتظار می رود برای مدتی موقت باشد ولی احتمال بازگشت به مدار صعودی بیشتر از تداوم روند اصلاحی است.

 

برخی از سهامداران بعد از کسب بازدهی معقول به دنبال شناسایی سود بودند که دو روز اخیر رخ داد و منجر به افزایش عرضه سهام شد. علاوه بر این افزایش امیدواری ها به آینده برجام و تاثیر بر کاهش دلار ، باعث شد سهامداران به منظور کاهش ضرر و زیان های احتمالی، تصمیم به فروش و خروج سرمایه بگیرند و با رفتارهای هیجانی، زمینه بهم ریختگی را فراهم کنند.

 

در این میان دلار و تورم انتظاری به عنوان متغیری مهم بر روند بازار بوده که باعث می شوند قیمت سهام همچنان برای رشد جا داشته باشند و بازار از توانایی زیادی برای کسب بازدهی های بیشتر برخوردار باشد. چرا که کلیت بازار سهام با دلار ٢٣ هزار تومانب ارزش گذاری شده و گنجایش رشد بیشتر و تنظیم حرکت با دلار ٢٧ هزار تومانی را دارد.

 

بنابراین با توجه به شرایط حاکم در اقتصاد ، دلار ٢٧ هزار تومانی همچنان ارزان است و افزایش این ارز طبیعی خواهد بود. به همین دلیل شاخص و کلیت بازار سهام همسو با افزایش دلار در مدار صعودی قرار می گیرند و با رشدی معقول همراه خواهند شد. از سوی دیگر افزایش نرخ کامودیتی ها، کاهش شاخص جهانی دلار بر بازار سهام مثبت خواهد بود و به نظر می رسد روند صعودی کامودیتی ها ادامه دار باشد اما امکان اصلاح هم وجود دارد .

 

با این همه اصلاح دو روز اخیر شاخص بورس نمی تواند نگرانی چندانی را ایجاد کند و  بازار دوباره در مسیر صعودی قرار می گیرد.

منبع: ایرنا

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید