ابربدهکار ۲۵ هزار میلیارد تومانی به بانک کیست؟
وزیر اقتصاد با انتقاد از نحوه ارائه تسهیلات توسط شبکه بانکی اظهار داشت: گاهی مقررات ما بانک‌ها را می‌ترساند که به این سمت بیایند؛ برای آن‌ها راحت‌تر است که همچنان تسهیلات بدهند و وثیقه بگیرند. این در حالی است که معاون اقتصادی دادستان کل کشور اظهارات عجیبی در خصوص یک بدهی کلان داشته است.

به گزارش بورس فوری، صبح امروز وزیر امور اقتصادی و دارایی در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی با انتقاد از خلق پول توسط برخی بانک‌ها گفت: اگر بانک را صرفاً واسطه وجوه تلقی کنیم، قاعدتاً بانک نقش بسیار محدود و منفعلی در پشتیبانی از تولید پیدا می‌کند، ولی اگر بانک را نهادی بدانیم که ۹۷ درصد پول و نقدینگی کشور را منتشر می‌کند و به موارد مصرف آن تخصیص می‌دهد، آنگاه تصویر تغییر می‌کند. آنگاه می‌توانیم بپرسیم بانکی که با بدهکار کردن خود پول خلق کرده است ما به ازای آن کدام دارایی‌ها را اکتساب کرده و ترکیب ترازنامه اش را چگونه تغییر داده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آیا اعتبار جدید صرف تأمین مالی بخش‌های مولد، فعالیت‌های کارآفرینانه، و محصولات مورد تقاضای مردم شده است یا صرف اقدامات غیرمولد، سفته‌بازی روی دارایی‌های موجود، تسهیلات رابطه‌ای ناسالم و ... شده و قدرت خود را صرف متلاشی کردن تار و پود اقتصاد کرده است؟ در واقع، سؤال این است که بانک از قدرت خلق پول خود برای «ساختن» استفاده کرده است یا برای «تخریب». خدمت پول به تولید و سرمایه‌گذاری یعنی ساختن اقتصاد و انحراف پول از بخش واقعی یعنی تخریب آن. می‌خواهم بر این نکته تأکید کنم که مسأله فقط کمیت پول و نقدینگی نیست و کیفیت خلق پول نیز به اندازه کمیت آن حائز اهمیت است و بانک‌ها باید به نحوی هدایت و اداره شوند که نقش سازنده پول را در کانون توجه قرار دهند.

خاندوزی در ادامه به موضوع ارائه تسهیلات بانکی اشاره داشت و افزود: گاهی کسب و کار بانکی معطوف می‌شود به تامین مالی و اعطای تسهیلات به یک واحد تولیدی که در مقایسه با تامین مالی فعالیت‌های غیر تولیدی یک گام به جلو است، اما راه مؤثرتر تأمین مالی زنجیره ارزش (supply chain finance) است آن هم نه از طریق اعطای تسهیلات و اخذ وثیقه، بلکه از طریق اعطای خط اعتباری بر مبنای شایستگی اعتباری.  

خاندوزی یادآورشد: گاهی مقررات ما بانک‌ها را می‌ترساند که به این سمت بیایند؛ برای آن‌ها راحت‌تر است که همچنان تسهیلات بدهند و وثیقه بگیرند، در حالی که برای تأمین مالی زنجیره ارزش ما به خط اعتباری نیاز داریم نه به تسهیلات. هزینه خط اعتباری بسیار کمتر از تسهیلات است و پرداخت هزینه زمانی فعال می‌شود که منابع بانکی استفاده می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: در واقع، شکل کنونی کسب و کار بانکی، نسبت به نابرابری، و فقیر و غنی، نه تنها بی تفاوت نیست بلکه اغنیا را به فقرا ترجیح می‌دهد و نابرابری را تعمیق می‌کند.

 

ابربدهکار ۲۵ هزار میلیارد تومانی به بانک کیست؟
 

بر اساس این گزارش، انتقاد وزیر اقتصاد از نحوه ارائه تسهیلات توسط برخی بانک در حالی است که ساعاتی قبل پیمان نوری معاون اقتصادی دادستان کل کشور در میزگرد موانع تولید در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی اظهار داشت: اگر پول‌هایی که رفته و حبس شده به نظام بانکی برگردد دست بانک‌ها برای اعطای تسهیلات باز می‌شود.  همچنین باید نظارت عالیه بر بانک‌ها باشد، اما اجازه دهند بانک‌ها کار خود را بر اساس ارزیابی‌های علمی خود انجام دهد.

وی گفت: حتی اگر سرمایه بانک‌ها ۵۰ برابر افزایش یابد، اما تسهیلات دریافتی حبس شود هیچ تفاوتی در اوضاع ایجاد نمی‌شود.

نوری ادامه داد: اگر منابع حبس شده در دست افراد گردن کلفت، به نظام بانکی برگردد بسیاری از مشکلات حل می‌شود. طرف صحبت من با واحد‌های گرفتار یا سودده یا فعال نیست. به نقل از مهر؛ وی گفت: یک روزی یک شخصی را معرفی کردم که ۵ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داشت، اما اقدامی در مورد او صورت نگرفت و امروز مطالبات بانکی از این شخص به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

0 نظر:

نظر بدهید