انتقاد شدید خودروسازان از مصوبه جدید شورای رقابت
دبیر انجمن خودروسازان با انتقاد شدید از مصوبه جدید شورای رقابت در طرح پیش فروش گفت: خودروسازان باروش قیمت گذاری جدید به شدت در حال زیان دهی هستند.

به گزارش بورس فوری، احمد نعمت بخش با اشاره به زیان انباشته ۸۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان در سال گذشته،درباره مصوبه جدید شورای رقابت در خصوص طرح پیش فروش گفت: خودروسازان با فرمول قیمت گذاری شورای رقابت به شدت در حال زیان دهی هستند و عدم محاسبه نرخ تورم در مبلغ پرداختی پیش فروش، قطعا بر حجم ضرر و زیان اضافه خواهد کرد.

وی افزود: در طرح پیش فروش، خریداران هیچ اجباری برای خرید ندارند. با این حال شرکت های خودروساز رقمی برای سود مشارکت در نظر گرفته تا اجحافی در حق خریداران نشود اما شورای رقابت با این مصوبه جدید، زیان زیادی به خودروسازان تحمیل می کند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به سهم ۲۰ درصدی خریداران واقعی از پیش فروش خودروسازان در شرایطی که بیش از ۸۰ درصد این خودروها سهم دلالان می شود به نظر می رسد، مراجعه منفعت طلبان و دلالان به شورای رقابت موجب اتخاد چنین تصمیمی در آخرین روزهای فعالیت اعضای این شورای برای خوش خدمتی بیشتر شده است.

نعمت بخش گفت: انتظار خودروسازان اصلاح این مصوبه از سوی شورای رقابت است. چرا که بیش از گذشته زیان به شرکتهای تولید کننده و سهامداران آنها تحمیل خواهد کرد.در صورتی که محاسبه قیمت بر اساس حاشیه بازار صورت می گرفت،اعمال چنین مصوبه ای ایرادی نداشت اما در شرایطی که خودروسازان مکلف به فروش زیر قیمت تمام شده هستند، تصمیمی نامعقول و غیر عادلانه است.

وی افزود: شورای رقابت هر ۳ ماه یکبار باید بر اساس نرخ تورم بخشی در قیمت خودرو بازنگری می کرد اما اعتباری برای مصوبات قائل نیست.امید است رضا فاطمی امین وزیر جدید صنعت، حداقل قیمت خودرو را از شرایط دو نرخی خارج کند. چرا که منشاء رانت و فساد در بازار است.

منبع: بورس پرس

0 نظر:

نظر بدهید