رونق ۷۰ صنعت در صورت تحقق ساخت سالانه یک‌ میلیون مسکن
یک کارشناس گفت : عملی شدن وعده دولت برای ساخت سالانه یک‌ میلیون واحد مسکن می تواند منجر به رونق ۷۰ صنعت شود .

به گزارش بورس فوری، زکریا نایبی درباره برنامه دولت و مجلس برای ساخت سالانه یک‌ میلیون واحد مسکن و اثر این وعده احتمالی در دیگر صنایع به دنیای‌اقتصاد گفت : این هدف به زیرساخت‌هایی همچون نیروگاه‌، آب، جاده‌سازی، بیمارستان‌سازی، مسجدسازی و... نیاز دارد. درحالی که طرح‌های دولت‌های قبل با نبود زیرساخت‌ها روبرو شد . بنابراین بهتر است براساس بررسی و رفع نقاط ضعف‌های گذشته انجام گیرد.

وی ادامه داد: صنعت ساختمان‌سازی قادر به ۷۰ صنعت از جمله صنایع فلزی چون فولاد و آلومینیوم و غیرفلزی مانند آجر، سیمان، گچ، آهک، کاشی و سرامیک، شیرآلات و... بوده و می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی زیادی را ایجاد ‌کند . در این میان صنعت فولادسازی به دلیل تولید محصولات مختص ساختمان، می تواند با رونق بسیاری مواجه شود.

این کارشناس با اشاره به کاهش سرانه مصرف سال‌های گذشته فولاد ، افزود طی سال های ۹۵ تا ۹۹ ، مصرف سرانه فولاد نزولی بود و از ۲۸۰ کیلو برای هر نفر به ۲۰۰ کیلوگرم رسیده که با توجه به جمعیت ، کاهش محسوسی به شمار می آید. هرچند طی سال‌های گذشته ، قیمت مسکن افزایش یافت اما ساخت‌ و ساز بارونق همراه نبود و آمار پروانه‌های ساخت‌وساز کاهش چشمگیری داشت .

نایبی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌ها چه نقشی می‌توانند در ساخت سالانه یک‌ میلیون مسکن داشته باشند، توضیح داد:دولت می‌تواند برای طرح مسکن با اعلام فراخوان از شرکت‌های فولادی ، سیمان و کاشی و سرامیک، درخواست مشارکت کند که دو مزیت دارد. از یک‌سو سبب رونق شرکت‌ها خواهد شد و از سوی دیگر قیمت‌ مصالح موردنیاز برای دولت یا کارفرما پایین‌تر تمام می‌شود. چرا که قیمت محصولات درب کارخانه بسیار پایین‌تر و گاه ۴۰ درصد از قیمت‌های بازار است.

منبع: بورس پرس

0 نظر:

نظر بدهید