وزیر صمت با قطعه‌سازان در ارتباط نیست/ شنیده‌هایی از تغییر مدیران خودرویی
شنیده‌هایی درباره تغییرات در بدنه مدیریتی در صنعت خودروی کشور شنیده می‌شود، با این حال وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه خودرویی خود با انجمن‌های قطعه‌سازان صحبت و مشورتی نداشته است.

به گزارش بورس فوری، یک تولیدکننده قطعات خودرو گفت: شنیده‌هایی درباره تغییرات در بدنه مدیریتی در صنعت خودروی کشور شنیده می‌شود، با این حال وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه خودرویی خود با انجمن‌های قطعه‌سازان صحبت و مشورتی نداشته است.

رضا رضایی بیان کرد: قطعه‌سازان از برنامه دولت جدید در حوزه خودرو و قطعه بی‌اطلاع هستند و دولت باید ابتدا به بخش خصوصی اعتماد کند و در این صورت بخش خصوصی هم می‌تواند دانش و تکنولوژی خود را رشد بدهد.

وی گفت: حرف قطعه‌سازان خطاب به وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت این است که در زمینه تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود با فعالان بخش خصوصی مشورت داشته باشد.

وی تاکید کرد: اکنون تنها حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد از تولید کشور در دست بخش خصوصی است در حالی که این بخش با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند تا ۶۰ درصد از تولید کشور را به دست بگیرد

وی گفت: مهارت‌محوری موضوع مهمی است که بخش خصوصی آن را بهتر از بخش دولتی انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه اکنون کشور در شرایط بسیار بحرانی تورم و رکود قرار دارد، افزود: درست است که تحریم‌ها اثرگذار بوده است، اما بخش مهمی از آن به فضای کسب و کار داخلی برمی‌گردد.

این فعال صنعت قطعه ذکر کرد: شعار سال جاری «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامگذاری شده است اما متاسفانه دولت به بخش خصوصی و فعالان آن کمتر اعتماد کرده است و ما علت آن را نمی‌دانیم.

رضایی ادامه داد: سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ پس از جلسات بسیار تدوین شد و قرار بر تولید سه میلیون دستگاه در سال بود. در این برنامه همچنین قرار بر این شد که قطعه‌سازان در سال ۱۴۰۴ علاوه بر تامین مایحتاج خودروسازان داخلی، میزانی هم صادرات داشته باشند.

وی افزود: با وجود این، بعید است با وضعیت فعلی بتوانیم به اهداف تعیین شده در سند ۱۴۰۴ دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به تولید تعداد زیاد خودرو در چین گفت: چین ۳۰ سال پیش تصمیم گرفت که خودروساز شود، بعد از آن، افراد خبره و مشاوران خارجی را دعوت کرد و برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی لازم را انجام داد. دولت فقط سیاست‌گذاری انجام داد و در اجرا دخالتی نکرد.

قطعه‌سازان آمادگی تولید سه میلیون خودرو در سال را ندارند

رضایی عنوان کرد: در ایران هم اگر ساختار نهادینه صنعت خودرو عوض نشود، تغییری در خروجی آن ایجاد نخواهد شد.

وی تاکید کرد: ساختار، هدف و نقشه راه باید صحیح باشد تا بتوان مشکلات قطعه‌سازان را مرتفع کرد

وی اظهار کرد: در حال حاضر شاید بتوان با کمی فشار آوردن به بخش تولید، صد یا ۲۰۰ هزار خودرو بیشتر تولید کرد اما این کار دردی از توسعه‌نیافتگی این صنعت دوا نمی‌کند، بلکه باید زیرساخت‌ها فراهم شود.

وی گفت: قطعه‌سازان در سال‌های تحریم با تمام انرژی خود برای رشد تولید تلاش کردند اما تجهیزات‌شان قدیمی است و در این شرایط اگر تکنولوژی و مدل خودروها عوض شود، نمی‌توانند پاسخگوی قطعات خودروهای جدید به میزان سه میلیون دستگاه در سال باشند.

0 نظر:

نظر بدهید