فروش نفت با تهاتر افزايش مي يابد؟
چندي پيش وزير نفت تهاتر با کالا و سرمايه‌گذاري را از راه‌هاي فروش نفت خام ايران در شرايط تحريم اعلام کرد و قول وقوع اتفاق هاي خوب در ماه‌هاي آينده در حوزه فروش نفت را داد، موضوعي که به اعتقاد کارشناسان چندان دور از ذهن نيست.

به گزارش بورس فوری،تحريم‌هاي آمريکا سبب شد ايران از آوريل ۲۰۱۸ تا آوريل ۲۰۲۱ از توليد يک ميليارد و ۸۰۰ ميليون بشکه نفت و بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار درآمد نفتي محروم شود که منجر به وارد آمدن بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار خسارت در زماني شد که نيازمند تأمين ضروريات کشور از جمله براي مقابله با شيوع کرونا بوده‌ايم و اين در حالي است که  ايران آمادگي دارد به محض برطرف شدن تحريم‌هاي يکجانبه و ظالمانه دولت آمريکا، با افزايش توليد نفت به بالاترين سطح ممکن، در جهت جبران خسارت‌هاي فراوان صورت گرفته در اثر تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا حرکت کند.
در اين ميان جواد اوجي- وزير نفت دولت - راهکارهايي را براي افزايش فروش نفت در شرايط فعلي اعلام کرد و گفت: با ظرفيت موجود در وزارت نفت و مجموعه شرکت‌هاي تابعه، وجود نيروهاي توانمند و متخصص، اراده براي فروش نفت و استفاده از ظرفيت‌ها و دستگاه‌هاي خارج از مجموعه وزارت نفت، به همراه مجوزهاي خوب و اختياراتي که شوراي عالي امنيت ملي به وزير نفت داده است، بي‌شک با برنامه‌ريزي و اراده محکم در کنار حمايت‌هاي دولت، قول مي‌دهيم ان‌شاءالله در ماه‌هاي آينده اتفاق‌هاي خوبي در حوزه فروش نفت رقم بخورد.
به گفته وي گرچه پس از تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران، فروش نفت‌ کاهش جدي داشته است اما اين توان و ظرفيت در وزارت نفت وجود دارد و از راه‌هاي آن هم تهاتر با کالا و سرمايه‌گذاري نه‌تنها در حوزه نفت، بلکه در ديگر بخش‌ها و صنايع است که از آنها بهره مي‌بريم.

راهکار تهاتر نفت تا چه ميزان شدني است؟
در اين باره محمد خطيبي - نماينده سابق ايران در اوپک به ايسنا گفت: موضوع تهاتر نفت با کالا از گذشته و قبل از تحريم وجود داشته و اين مساله جديد نيست، برخي از خريدارها ترجيح مي دادند تا در عوض پول، کالا در اختيار ما قرار دهند که اين مساله در زمان هاي مختلف و بسته به توافقات متغير بوده است.
وي تاکيد کرد: در شرايطي که جابه جايي پول مشکل است، تهاتر با کالا مي تواند يک راهکار باشد، اين پديده در گذشته نيز وجود داشته و مي توان از آن به عنوان يک راهکار براي فروش نفت ياد کرد و اين مساله مي تواند برخي از مشکلات را نيز برطرف کند.
اين کارشناس ارشد حوزه انرژي با اشاره به راهکار وزير راه و شهرسازي براي تهاتر نفت براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي و استفاده از منابع سرمايه‌گذاران داخلي براي اجراي  مگاپروژه‌ها نيز اظهار کرد: اين موضوع در تحريم هاي قبلي نيز وجود داشت بدين صورت که به دليل اينکه دولت نمي توانست بدهي هاي خود را به طور کامل پرداخت کند، مقداري از بدهي ها را در قالب نفت و يا محصولات نفتي پرداخت مي کرد.

خطيبي با بيان اينکه اين موضوع نيز جديد نيست و مي تواند به عنوان يکي از راهکار هاي دولت مورد بررسي قرار بگيرد، گفت: شرط اين مساله اين است که پيمانکاران اين موضوع را بپذيرند و معمولا خود اين شرکت ها نمي توانند نفت را به فروش برسانند و از شرکت هاي نفتي براي اين مساله استفاده مي کنند.
وي با بيان اينکه دولت از اين طريق بخشي از ديون خود را پرداخت مي کند که در گذشته نيز اين راهکار مورد استفاده بوده است، تاکيد کرد: وضعيت صنعت نفت مطلوب نيست يعني ما در بخش هاي مختلف دچار مشکلاتي هستيم که بايد به سرعت برطرف شود، براي برخي از مشکلات مي بايست به سرعت برنامه داشت و براي برخي ديگر بايد در ميان مدت مورد بررسي قرار بگيرد.
وي با بيان اينکه نبايد مشکلات را به حال خود رها کرد و بايد براي آن ها برنامه ريزي داشت، گفت: وزير نفت راهکارهايي را براي حل مشکلات فعلي درنظر گرفته است که به نظر مي رسد مي تواند راه گشا باشد.

با تهاتر نفت مي توان پروژه ها را اجرايي کرد؟
اما مرتضي بهروزي فر- کارشناس ارشد حوزه انرژي نيز چندي پيش درباره صحبت هاي وزير راه و شهر سازي درخصوص تهاتر نفت براي اجراي پروژه ها به ايسنا گفت: اينکه گمان شود مي توان تمام پروژه ها را با تهاتر نفت اجرايي کرد باور غلطي است، شايد بتوان برخي پروژه ها را در شرايط بسيار خاص و موارد محدود انجام داد اما اينکه پروژه ها و مگاپروژه ها را بتوانيم از اين طريق اجرايي کنيم منطقي و درست نيست.
به گفته وي اگر به تاريخ و ۵۰ سال گذشته نگاه کنيد متوجه مي شويد که در آن زمان نيز اين طرح مورد استقبال نبود، در زمان شاه که قرار بود حجم زيادي اسلحه و تجهيزات نظامي از آمريکا خريداري شود، يکي از طرح هايي نظاميان اين بود که نفت را در مقابل سلاح دريافت کنيم که در همان زمان اين طرح با مخالفت شرکت ملي نفت مواجه و اعلام شد که اين طرح مي تواند مبناي ناهماهنگي و ايجاد رانت شود.

وي افزود: اگر نفتي که قرار است توليد شود به جاي اعمال مديريت از سوي شرکت ملي نفت به دست افزاد خاصي بيفتد ناهماهنگي زيادي ايجاد مي شود و بي شک شرکتي که در زمينه راه و شهرسازي فعاليت مي کند، هيچ اطلاعي در حوزه نفت ندارد لذا پيدا کردن مشتري جديد براي اين شرکت ها فراهم نيست بنابراين به مشتري هاي موجود نفت را عرضه مي کنند که حتي امکان دارد اين عرضه با قيمت پايين تري هم صورت بگيرد و مشکلاتي به وجود آيد.
اين کارشناس ارشد حوزه انرژي با بيان اينکه براي يک پيمانکار بزرگ پولي که امروز دريافت مي کند با فردا تفاوت دارد به همين دليل ممکن است نفت را با قيمت پايين تر از قيمت جهاني به فروش برساند که اين موضوع مي تواند روي فروش شرکت ملي نفت تاثير بگذارد، تصريح کرد: اينکه تصور شود با اين طرح مي توانيم مشکلات کشور را برطرف کنيم دور از ذهن است.

بهروزي فر با اشاره به تهاتر نفت در زماني که که وزير نفت فعلي مديرعامل شرکت ملي گاز بود، اظهار کرد: در آن زمان براي واردات گازي که از ترکمنستان داشتيم به دليل اينکه امکان انتقال پول نبود، دولت ايران با دولت ترکمنستان به جمع بندي رسيد که به ازاي پول نقد، پيمانکاران ايراني در آنجا فعاليت کنند و ايران هزينه پيمانکاران را در داخل کشور بپردازد.

به گفته وي اين کار در شرايط خاص انجام شد و اگر اکنون طرح تهاتر نفت صورت بگيرد قطعا شرکت ملي نفت در فروش نفت با مشکل جدي مواجه مي شود و اين مساله اي نيست که بتواند منافع ملي را تضمين کند.

0 نظر:

نظر بدهید