تشديد رکورد تورمي در بازار خودرو در صورت افزايش بيشتر قيمت‌ها
افزايش قيمت خودرو در هفته‌هاي گذشته که هم‌زمان با تعطيلات پايان مردادماه اتفاق افتاده، بازار قفل شده خودرو را در سکوني عميق‌تر از قبل فرو برده و کارشناسان ضمن مبهم خواندن آينده اين بازار، حاکم شدن رکود تورمي شديد را در آن پيش‌بيني مي‌کنند.

به گزارش بورس فوری،خودرو، کالايي که در چند سال اخير با دو نرخي شدن و افزايش قيمت از يک کالاي مصرفي به کالاي سرمايه‌اي تبديل شده، اين روزها با روند صعودي قيمت دست‌نيافتني‌تر از هميشه براي اقشار ضعيف و متوسط به نظر مي‌رسد.
دور تازه افزايش قيمت‌ها به‌ويژه در خودروهاي داخلي از اوايل ماه محرم کليد خورد، در حالي که همه ساله به رسم ديرين مردم در اين ماه به‌ويژه در ايام عزاداري محرم از خريد و فروش دست مي‌کشند که اين موضوع نشان دهنده فعاليت سفته بازان و دلالان بازار خودرو براي افزايش قيمت‌هاست.
امروز در فضاي مجازي و سايت‌هاي خودرويي در گروه سايپا، هر دستگاه پرايد ۱۱۱ حدود ۱۵۵ ميليون تومان، پرايد ۱۳۱ نزديک به ۱۳۹ ميليون تومان، تيبا صندوق‌دار ۱۴۴ ميليون تومان، تيبا هاچ‌بک ۱۶۲ ميليون تومان، ساينا ۱۶۹ ميليون تومان، کوئيک دنده‌اي ۱۶۴ ميليون تومان و کوئيک آر ۱۷۴ ميليون تومان قيمت خوردند.

در گروه ايران‌خودرو نيز هر دستگاه پژو ۴۰۵ جي. ال. ايکس مدل ۹۹ حدود ۲۰۵ ميليون تومان، سمند ۲۷۲ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ ۲ حدود ۲۵۵ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۳۰۶ ميليون تومان، پژو پارس اتوماتيک ۳۵۷ ميليون تومان و دنا پلاس دنده‌اي ۴۳۰ ميليون تومان قيمت داشتند.

در اين زمينه «فربد زاوه» کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: افزايش قيمت‌هاي اخير در بازار خودرو، به‌طور عمده در روزهاي تعطيل پايان مردادماه رقم خورد.
وي با اشاره به فعاليت سفته بازان و دلالان بيان‌داشت: در حالي که به صورت سنتي در ايام محرم و به‌ويژه ۱۰ روز نخست آن خريد و فروشي انجام نمي‌شود، شاهد بوديم در دو روز ياد شده قيمت‌ها با افزايش مواجه شدند، اين در حالي است که به دليل تعطيلات اساسا امکان نقل و انتقال و جابه‌جايي پول نيز وجود نداشت.
زاوه، به تشديد بروز رکود تورمي در صورت تداوم وضعيت کنوني رشد قيمت خودرو اشاره کرد و گفت: اگر افزايش قيمت‌ها به شيوه کنوني ادامه‌دار شود، با توجه به کاهش قدرت خريد مردم شاهد تداوم رکود بازار و نبود مشتري خواهيم بود.
وي خواستار آن شد تا مسوولان به اصلاح مسير فعلي خودروسازي در کشور بپردازند که امروز با زيان انباشته بالا در وضعيت نامساعدي به سر مي‌برد.

همچنين «کورش طواحن» نمايشگاه‌دار و فعال بازار خودروهاي خارجي در شمال تهران به ايرنا گفت: بازار خودرو ارتباط مستقيم با نرخ دلار دارد و در هفته‌هاي گذشته که شاهد افزايش نرخ ارز بوديم، قيمت‌ها افزايش را تجربه کرد.
وي بيان‌داشت: اکنون که چند روزي است کاهش نسبي نرخ دلار در بازار را نيز شاهديم، بازار خودرو در قيمت‌هاي قبلي درجا زده و کاهشي را شاهد نيستيم؛ گويي منتظر است تا در ادامه چه اتفاق خواهد افتاد.

طواحن، افزايش قيمت‌ها در بازار را عجيب و غريب توصيف کرد و افزود:‌ به‌طور مثال هر دستگاه تيگوان (شاسي بلند فولکس واگن) صفر کيلومتر مدل ۲۰۱۷ که تا يک ماه و نيم پيش بين ۲.۶ تا ۲.۷ ميليارد تومان قيمت داشت، اکنون بين ۳.۲ تا ۳.۳ ميليارد تومان، کيا اسپورتيج از ۱.۹ ميليارد تومان به ۲.۲ ميليارد تومان و هر دستگاه مزدا۳ از ۹۰۰ ميليون تومان به يک ميليارد و ۱۵۰ ميليون تومان افزايش قيمت داشته‌اند.

اين فعال بازار خودرو، چشم‌انداز اين بازار را مبهم توصيف کرد که با تداوم وضعيت فعلي، رکود تورمي در انتظار خواهد بود، يعني نه تنها خريداري در بازار نخواهد بود بلکه قيمت‌ها همچنان روند افزايشي در پيش خواهند گرفت، مگر اينکه اتفاقات مثبت سياسي در عرصه بين‌الملل و اجرايي شدن برجام و نقل و انتقالات پولي شاهد باشيم.

به گزارش ايرنا، امروز همچنين در دسته خودروهاي مونتاژي هر دستگاه هايما اس۷ حدود ۷۵۵ ميليون تومان، سيتروئن سي۳ مدل ۹۸ نزديک به ۹۲۵ ميليون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۹ نزديک به ۹۹۵ ميليون تومان، جک اس۵ حدود ۷۷۰ ميليون تومان و جک جي۴ نيز ۳۶۰ ميليون تومان قيمت‌گذاري شدند.

همچنين در دسته خارجي‌ها، سانتافه صفر کيلومتر مدل ۲۰۱۸ حدود ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان و بي. ام. و سري ۷۳۰i نزديک به هفت ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان قيمت‌گذاري شدند.

0 نظر:

نظر بدهید