افزايش ۴۱ درصدي اجاره‌بها در کشور
در حالي حدود ۳ سال از وعده مديران وزارت راه براي اجراي طرح اجاره‌داري حرفه‌اي مي‌گذرد که تاکنون اقدام عملي در اين رابطه انجام نشده است.

به گزارش بورس فوری،مطابق جديدترين آمار منتشر شده از سوي بانک مرکزي نرخ اجاره مسکن در شهر تهران و کل مناطق شهري طي مردادماه 1400 به ترتيب 37.8 و 41.2 درصد در مقايسه با مردادماه سال 99 افزايش يافته است.
طي سه سال اخير معان مسکن و ساختمان وارت راه و شهرسازي بارها از اجراي طرح اجاره‌داري حرفه‌اي براي حمايت از مستأجران خبر داده،‌اما در عمل تا امروز اتفاقي در اين رابطه روي نداده است.
اسفندماه سال گذشته محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزير راه با يادآوري اين‌که در کشور يک بازار اجاره مسکن داريم که به‌صورت سنتي فعاليت مي‌کند، اظهار کرد: اين بازار سرجاي خودش خواهند ماند و قصد تغيير آنرا نداريم، اما در کنار آن بازار حرفه‌اي اجاره‌داري براي تعادل‌بخشي به بازار اجاره ايجاد خواهد شد.
وي ادامه داد: در اين بازار بخش خصوصي و علاقه‌مندان به سرمايه‌گذاري در اين بخش مي‌توانند با گرفتن زمين‌هاي 99 ساله از دولت -که زمين‌ها قابل فروش نيست- اقدام به ساخت و ساز واحدهاي اجاره‌ مي‌کند.
وي افزود: همچنين اگر سرمايه‌گذار در زمين متعلق به خودش ساخت و ساز کرده و فقط از تسهيلات و کمک‌هاي حمايتي استفاده کند، براي يک مدت معين اجاره‌داري مي‌کند و بعد از آن واحدها در اختيار سرمايه‌گذار قرار خواهد گرفت.
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اعلام اين‌که واحدهاي ساخته شده در زمين‌هاي دولتي براي هميشه به‌صورت اجاره‌داري است، اضافه کرد:‌ براي نهادهاي حمايتي پيش‌بيني‌هاي لازم صورت گرفته تا بتوانند در اين حوزه ورود کرده و با مشارکت و حمايت‌ واحدهاي اجاره‌اي ساخته خواهد شد.
محمودزاده يادآور شد:‌ همچنين فضا براي شهرداري‌ها فراهم شده تا بتوانند از اين موقعيت استفاده کنند.
وي گفت: واحدهاي اجاره‌اي در مساحت‌هاي مختلف براي گروه‌هاي مختلف در نظر گرفته مي شود و بسته به ميزان کمک دولت براي ساخت، نرخ اجاره تعيين و کنترل خواهد شد.
اواسط تيرماه امسال رئيس اتحاديه مشاوران املاک با انتقاد از عملکرد معاونت مسکن و ساختمان، گفته بود: کم‌کاري وزارت راه طي سال‌هاي اخير باعث ايجاد بحران در بازار مسکن شده است.
مصطفي‌قلي خسروي در واکنش به اظهارات مديرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي در انتقاد از مشاوران املاک اظهار کرد:‌ در ابتدا بايد به اين نکته اشاره کنم که نظارت بر عملکرد مشاوران املاک هيچ ارتباطي به مديرکل دفتر اقتصاد مسکن و وزارت راه و شهرسازي ندارد،‌بنده نمي‌دانم چرا اينها در کار ما دخالت مي‌کنند.
وي ادامه داد:‌ مشاوران املاک فعلا زيرنظر وزارت صنعت هستند و هر زمان زير نظر وزارت راه و شهرسازي قرار گرفتيم آن موقع مي‌توانيد درباره عملکرد ما اظهارنظر کنيد.
وي افزود: اتحاديه مشاوران املاک همواره همکاري همه‌جانبه‌اي با وزارت راه و شهرسازي داشته‌اند؛ در زمان آقاي نيکزاد کد رهگيري را براي واحدهاي مسکن مهر اجرايي کرديم که اين کار باعث جلوگيري از بسياري کلاهبرداري‌ها شد.
وي با بيان " اين‌که نتوانسته‌اند وزارت راه و شهرسازي را اداره کنند گناه مشاوران املاک است" تاکيد کرد: متاسفانه زور امثال مديرکل دفتر اقتصاد مسکن به مشاوران املاک مي‌رسد، ما بخش خصوصي هستيم و نبايد تاوان کم‌کاري اين خانم را پس بدهيم.
رئيس اتحاديه املاک با يادآوري اين‌که مديرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي در دوره وزير سابق هم در وزارت راه حضور داشته است، گفت: چرا در آن زمان براي بخش مسکن برنامه‌ريزي نشد،‌چرا اجازه ندادند مسکن اجتماعي اجرا شود. فقط وعده و وعيد دادند. واقعيت آن است که کم‌کاري معاونت مسکن و  ساختمان باعث ايجاد بحران در بازار مسکن شده است.
قلي‌خسروي با بيان اين‌که بهترين و ساده‌ترين راه هميشه اين بوده که مقصر ناکارآمدي‌ها بخش خصوصي معرفي شود، اضافه کرد: «گفتيد ما (وزارت راه) متولي مشاوران املاک شوند، ما استقبال کرديم البته به اين شرط که اتحاديه به کانون تبديل شود. برنامه اين کار را هم نوشتيم و آنرا ارائه کرديم اما شما ترسيديد. واقعيت اين است که اين کاره نيستيد.»
وي با طرح اين پرسش که مگر مالکيت، ساخت‌وسازها، سياستگذاري‌ها و... بر عهده مشاوران املاک است، تصريح کرد:‌از وزارت راه و شهرسازي درخواست مي‌کنيم عامل کم‌کاري خود را مشاوران املاک معرفي نکرده و مردم را به بخش خصوصي بدبين نکنند.
وي بيان کرد:‌ اتحاديه املاک همواره راهکار حل بحران در بازار اجاره را راه‌اندازي صنعت اجاره‌داري اعلام کرده، وزارت راه آمد براي اين برنامه نام «اجاره‌داري حرفه‌اي»‌ را انتخاب کرد. هنر وزارت راه و شهرسازي فقط تغيير نام است! طي سال‌هاي اخير فقط و فقط حرف اجاره‌داري حرفه‌اي را زده‌ايد چرا اين برنامه عملياتي نمي‌شود؟

0 نظر:

نظر بدهید