رفتار سرمایه گذاران حقیقی در فراز و فرود بازار سرمایه
سرمایه گذاران چنانچه استراتژی درست سرمایه گذاری در بازار سرمایه نداشته باشند، دچار رفتارهای هیجانی شدید، اضطراب و نگرانی دایمی می شوند.

به گزارش بورس فوری، به طور کلی، رفتار سرمایه گذاران حقیقی در بازار سرمایه تحت تاثیر سه عامل، ویژگی شخصی سرمایه گذار، تغییرات بازارها(صعودی، نزولی و متعادل) و افق زمانی سرمایه گذار، تغییر می یابد.

اگر سرمایه گذاران را به دو دسته ریسک گریز و ریسک پذیر تقسیم کنیم، افراد ریسک گریز به دنبال درآمدهای ثابت و بدون تحمل ریسک، در بازار سرمایه هستند.

این افراد رفتاری ثابت دارند و تغییرات روزانه بازار تاثیری در رفتار آنان ندارد و فقط در شرایط تورمی بلند مدت ممکن است تغییر رفتار از خود نشان دهند.

سرمایه گذاران ریسک گریز به طور معمول وارد صندوق‌های با درآمد ثابت، سپرده های بانکی و یا اوراق با درآمد ثابت می شوند و روند رفتاری آنان همیشه ثابت بوده و به دنبال هیجان در بازار نیستند، اما زمانی که اقتصاد کشور دچار تورم های دایمی و بلند مدت شود، دچار تغییر رفتار خواهند شد.

در مقابل سرمایه گذاران ریسک گریز، سرمایه گذاران ریسک پذیر قرار می گیرند که به دنبال فرصت های ریسکی، بازده ها و سود بیشتر و دایم بازار هستند.

بازار ریسکی بازار پرنوسان است و سرمایه گذاران، در این بازار رفتارهای متغیری دارند. اگر این افراد استراتژی درست سرمایه گذاری نداشته باشند، دچار رفتارهای هیجانی شدید و اضطراب و نگرانی دایمی خواهند شد. در چنین بازاری دانش تحلیلی کم رنگ است زیرا همه سهم ها بدون توجه به شرایط سودآوری در حال رشد هستند و کسی به تحلیل توجه نمی کند و سرمایه گذاران به جای تحلیل و بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری، هیجانی و در حال تغییر پرتفوی خود هستند.

در این بازارها، بستر اخبار و شایعه ها بسیار داغ است و با کوچکترین خبر و یا شایعه‌ای، سرمایه گذاران رفتار خود را تغییر داده و نسبت به راستی آزمایی آن خبر و یا شایعه، به دنبال بررسی دقیق تر نیستند.

در بازار نزولی که به طور دایم همه شاخص ها و قیمت ها رو به کاهش است همانند (نیمه دوم سال ۹۹)، رفتارها ناشی از زیان، هیجانی است و سرمایه گذاران به دنبال بررسی عوامل کاهش قیمت ها و تحلیل بازار نیستند. البته تازه واردهایی که تجربه کمتری دارند، طعم بازار نزولی را به طور حتم چشیده اند.

سال گذشته با اوج بازار سهامداران بسیاری وارد شده و در نیمه دوم سال، طعم زیان و کاهش را چشیدند و متوجه شدند که بازار سرمایه همیشه صعودی نیست.

 در چنین بازاری که نزولی است، همه سرمایه گذاران دست به فروش سهام خود زده و توجهی به ارزش سهام خود ندارند. در این بازار هیجان کاملا مشهود است و افراد برای آنکه مانع زیان بیشتر شوند برای فروش سهام خود دست به هر کاری می زنند.

اما در بازار متعادل، قیمت ها منطقی رشد کرده و شرایط خرید و فروش فراهم است و بخشی از بازار که ارزنده است مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد.

در این بازار سکان دست حرفه ای ها، متخصصان و تحلیل گران خواهد بود زیرا کسی توجه به شایعه و خبر مبنی بر اینکه سهم بالا و یا پایین شود، ندارد.

رفتار سرمایه گذاران در این بازار منطقی تر است و سرمایه گذاران در این بازار به دنبال کسب تجربه، دانش و تحلیل هستند.

همانطور که گفته شد، سال گذشته با صعودی شدن بازار، رفتارها هیجانی و صف های خرید دائم به دور از تحلیل، به وجود آمد و جریان نقدینگی بسیاری وارد بازار شده و انتظارات تورمی را افزایش داد.

بدون شک، رفتار سرمایه گذاران با افق زمانی سرمایه گذاری های آنها، بسیار مهم است و اگر سرمایه گذاران با دیدگاه کوتاه مدت وارد بازار شوند، به طور قطع، دچار ترس و اضطراب، سودهای کم و کوتاه بدون دانش و آگاهی می شوند و بازار سرمایه را به عنوان یک بازار بلندمدت در نظر نمی گیرند.

اما سرمایه گذارانی که با افق سرمایه گذاری بلند مدت وارد بازار سرمایه می شوند، برهیجان و اضطراب خود غلبه کرده و گزارش ها و عملکرد شرکت را با دقت بررسی و تداوم فعالیت و کیفیت سود شرکت ها را در نظر می گیرند.

 

یادداشت: محمد رضا اسداللهی کارشناس بازار سرمایه

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید