پيش‌بيني نرخ دلار در ماه‌هاي آينده
سومين هفته شهريور با افزايش نرخ ارز و سکه همراه بود و شاخص بورس نيز نسبت به هفته گذشته اندکي رشد کرد.

به گزارش بورس فوری،در  سومين هفته شهريور ۱۴۰۰ شاهد افت و خيز شديد قيمتي در بازارهاي مالي از جمله ارز و سکه نبوده ايم به طوري که نرخ  دلار در کانال ۲۶ هزار توماني نوسان محدودي را تجربه کرد و از آن فراتر نرفت، نرخ سکه نيز در مرز ۱۲ ميليون توماني بود و  در اواخر هفته از کانال ۱۲ ميليون توماني عبور کرد.  

نوسان محدود بورس  در شهريور ۱۴۰۰

شاخص کل بورس نيز در اين هفته با رشد اندکي همراه بود اما در روز هاي پاياني هفته اندکي کاهش يافت و به کانال اوليه خود رسيد به طوري که شاخص کل بورس تهران در روز شنبه، سيزدهم شهريور ماه در ابتداي معاملات با رشد ۱۰ هزار واحدي در ارتفاع يک ميليون و ۵۳۱ هزار واحدي قرار گرفت و در آخرين روز معاملات هفته با رشد يک هزار و ۹۴۱ واحدي در ارتفاع يک ميليون و ۵۲۵ هزار واحدي قرار گرفت و تقريبا ۶ واحد کاهش يافته است.  

دلار در کانال ۲۶ هزار توماني ماندگار شد

نرخ دلار و يورو  در اولين روز هفته به ترتيب با  قيمت ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان و ۳۱ هزار و ۲۵۰ تومان  به فروش رسيدند که البته دلار با افزايش ۲۳۰توماني به مبلغ ۲۶ هزار و ۸۸۲ تومان رسيد يورو نيز در اين هفته حدود ۳۵۵ تومان گران شد در نهايت به مبلغ ۳۱ هزار و ۶۰۷ تومان معامله شد.

 

سکه از کانال ۱۲ ميليون توماني عبور کرد

در ابتداي هفته هر قطعه سکه طرح جديد با مبلغ ۱۱ ميليون و ۹۲۰ هزار تومان به فروش رسيد که با افزايش بيش از ۷۰ هزار تومان از کانال ۱۲ ميليون توماني عبور کرد و به رقم ۱۲ ميليون و ۵۰ هزار تومان رسيد همچنين هر گرم طلاي ۱۸ عيار نيز از قيمت يک ميليون و ۱۶۰ هزار تومان به رقم يک ميليون و ۱۷۶ هزار تومان رسيد که اين ارقام بيانگر افزايش بيش از ۱۵ هزار تومان در يک هفته است.

رکود شديد بازار طلا و سکه  باعث کاهش حباب قيمتي شد 

محمد کشتي آراي نايب رييس دوم اتحاديه طلا و جواهر تهران درباره وضعيت بازار طلا وسکه در سومين هفته شهريور  ۱۴۰۰ گفت: در اين هفته قيمت اونس جهاني حدود ۱۴ دلار کاهش يافته است اما بر خلاف آن قيمت ارز روند صعودي داشت و هر دلار امريکا در بازار آزاد حدود ۶۵۰ تومان در اين هفته گران شد.  

او بيان کرد: نکته مهم اين است که در اين هفته بازار طلا و سکه به شدت با رکود همراه بود و ميزان داد و ستد ها با افت قابل ملاحضه اي مواجه بود به همين دليل حباب سکه بخصوص براي نيم سکه و ربع سکه  نسبت به اوايل هفته کاهش داشت اما بر خلاف آن قيمت سکه طرح قديم و جديد با توجه به افزايش نرخ ارز  روند صعودي را تجربه کرد.  

کشتي آراي افزود: در اين هفته هر قطعه سکه طرح قديم با افزايش ۱۲۰ هزار توماني به مبلغ ۱۱ ميليون و ۶۵۰ هزار تومان رسيد همچنين هر قطعه سکه طرح جديد نيز حدود ۱۵۰ هزار تومان به ارزش آن افزوده شد. نيم سکه و ربع سکه در اين هفته به طور متوسط تغييري در قيمت تجربه نکردند از طرف ديگر سکه هاي يک گرمي نيز در کانال قيمتي ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار  تومان پايدار ماندند. اين نکته را بايد در نظر گرفت که اينکه نيم سکه، ربع سکه و سکه هاي يک گرمي تغييري در قيمت نداشته اند نشان دهنده آن است که حباب اين سکه ها کاهش  يافته است.  

او تصريح کرد: هر مثقال طلا در بازار به قيمت ۵ ميليون و ۱۱۱ هزار تومان افزايش پيدا کرده است که تقريبا هر مثقال طلا حدود ۶۵ هزار تومان در اين هفته افزايش قيمت داشته است. هر گرم  طلاي ۱۸ عيار با ۱۵ هزار تومان افزايش قيمت هفتگي به مبلغ يک ميليون و ۱۸۰ هزار تومان رسيدالبته لازم به ذکر است که  در اين هفته حباب سکه از ۶۲۰ هزار تومان به ۵۴۰ هزار تومان رسيده است.  

به نظر مي رسد در روزهاي آينده ميزان خريد و فروش بهبود يابد اما اين امر مستلزم آن است که اتفاق مهم سياسي و اقتصادي در کشور  رخ ندهد و به طور کل پيش بيني در باره اين موضوع کمي مشکل است چرا که متغير هاي وابسته به بازار طلا و سکه در حال نوسان است.  

شاخص بورس صعودي خواهد شد!
عليرضا تاجبر کارشناس بازار سرمايه درباره وضعيت بازار سرمايه  در سومين هفته شهريور گفت: با انتخاب  کابينه دولت جديد و صحبت هاي اوليه  که وزراي جديد داشتند در حال حاضر با يک فضاي ابهام  در کل اقتصاد کشور مواجه هستيم و اين امر بر فضاي سرمايه هم تسريع پيدا  کرده است.  

او افزود: وزارتخانه هايي هستند  که تصميمات آن ها مستقيما بر بازار سرمايه اثر مي گذارد يکي از مشخص ترين آن ها وزارت اقتصاد است که صحبت هايي مبني بر انتشار اوراق بدهي با نرخ ۲۳ تا ۲۴ درصد  براي تامين بودجه دارد که اگر اين امر اتفاق  بيفتد اثر مطلوبي بر بازار نخواهد گذاشت از ديگر وزاتخانه صمت از عوامل تاثير گذار بر بازار بورس است  و بحث نرخ گذاري هاو کنترل قيمت ها به خصوص براي فولاد و سيمان باعث ايجاد ابهام در بازار است. سومين وزارتخانه تاثير گذار در بازار سرمايه  وزارت نفت است که نرخ خوراک پالايشگاه ها و پتروشيمي ها، کمبود گاز و نحوه چيره بندي خوراک گازي در نيمه دوم سال  از ديگر مشکلات بازار سرايه است.

تاجبر تصريح کرد: به طور کلي  در مورد صنايع مختلف بازار سرمايه با ابهامات متعددي مواجه است که اين امر به مروز زمان رفع خواهد شد از طرف ديگر عمده بازار سرمايه در ۳ ماه اخير در فروش ۳۰ تا ۴۰ درصد سود داشته است اما چشم انداز کلي در مورد بازار سرمايه در  روزهاي آينده با توجه به تورم موجود در کشور مثبت  است اما  اگر روند صعودي در شاخص بورس از سر گرفته شود نيازمند اصلاح و جابه جايي سهام در آن هستيم و مي توانيم در پاييز روند صعودي را بازار داشته باشيم.  

اين کارشناس بازار سرمايه در پايان گفت: در حال حاضر بازار متعادل است و جا به جايي سهام با حجم بالايي انجام مي شود امکان ايجاد روند صعودي در آينده وجود دارد.  

نتيجه:

فعالان بازارهاي مالي بر اين باورند که نرخ ارز  در بلند مدت روند صعودي با شيب ملايم خواهند داشت و بازار طلا و سکه نيز همسو  با نرخ ارز تغييرقيمت خواهد داشت اما با توجه به روي کار آمدن وزاراي جديد و شروع فعاليتشان انتظار مي رود ثبات قيمتي و کنترل تورم در کشور در اولويت قرار بگيرد تا بازار هاي مالي رونق بکيرد و از طرف ديگر فعالان بازار سرمايه به رشد شاخص کل و سود دهي شرکت ها در آينده اميد دارند.  

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید