همه روندهای معاملاتی بازار فولاد، شفاف می شود/ تمرکز بر عرضه کل زنجیره در بورس کالا
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بازار فولاد با اجرای سه گام در سه ماه آینده به تعادل می رسد که در نخستین گام از مهر ماه، رصد کامل زنجیره فولاد با عرضه کل تولیدات مقاطع فولادی، شمش و سایر محصولات فولاد در بورس و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، یک اشراف کامل اطلاعاتی ایجاد شده تا رانت ها، سهمیه ها و چند قیمتی از بازار حذف شود.

به گزارش بورس فوری، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای کنترل قیمت فولاد که بر قیمت سایر محصولات بازار نیز موثر است، سه راهکار تعریف شده که طی سه ماه عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: این سه راهکار سه مرحله ای خواهد بود که از مهر ماه آغاز و در آبان و آذر ادامه می یابد. در مهر ماه تمرکز ما بر رصد کامل زنجیره فولاد است. یعنی تمام تولیدات مقاطع فولادی، شمش و سایر محصولات در قالب بورس عرضه و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت اقدام می شود که این موضوع سبب اشراف کامل اطلاعاتی شده و رانت ها، سهمیه ها و چند قیمتی بودن ها از بین می رود. 

فاطمی امین اظهار داشت: در مرحله دوم ساختار بازار اصلاح خواهد شد. این اقدام اگرچه از مهر ماه ابلاغ و اجرا می شود اما اوج آن از آبان ماه خواهد بود و به جرات می توان گفت از اواخر آبان امضای طلایی معنا نخواهد داشت و رانت در بازار فولاد از بین رفته و ثباتی بر بازار حاکم خواهد شد.

وی ادامه داد: در مرحله سوم که مجددا از مهر استارت می خورد اما تمرکز آن در آذر ماه است اصلاح ساختار فولاد با هدف کاهش قیمت تمام شده رقم می خورد. بدین ترتیب رقابت سازنده ای برای کاهش هزینه های سربار، هزینه های تولید و قیمت تمام شده شکل می گیرد تا بدین ترتیب اثرات نوسانات ارزی در بازار فولاد به حداقل ممکن برسد.

منبع: کالاخبر

0 نظر:

نظر بدهید