توزيع رانت يا افزايش جذابيت بورس؟
قرار است عرضه اوليه جديد بازار سهام با شيوه جديد به بورس وارد شود. شيوه‌اي که در آن کشف قيمت توسط صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري انجام مي‌شود و حالا صندوق‌ها بايد ثبت سفارش عرضه‌ها را انجام دهند و متقاضيان شرکت در عرضه اوليه مي‌توانند نماد عرضه شده را از صندوق‌ها خريداري کند. آيا اين شيوه جديد به ايجاد رانت در بازار منجر مي‌شود؟

به گزارش بورس فوری، مسئولان فرابورس چند روزي است که از مزاياي اين تصميم هيجاني و يکباره خود تعريف و تمجيد مي‌کنند و اين شيوه جديد عرضه اوليه را راهي براي تشويق مردم به سرمايه‌گذاري غيرمستقيم در بازار سرمايه، افزايش اعتماد به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و حرفه‌اي‌تر شدن بورس مي‌دانند.
فردا قرار است پنج درصد سهام شرکت ريل‌پردازنوآفرين(حآفرين) با همين شيوه جديد به بازار عرضه شود و حالا گمانه‌هاي اهالي سازمان بورس نشان مي‌دهد که از اين به بعد عرضه‌هاي اوليه به شيوه  عرضه به عموم، عرضه به صندوق‌ها و عرضه ترکيبي خواهد بود و تغيير اساسي در نحوه ورود شرکت‌ها به بازار صورت گرفته است.
متقاضياني که مدت‌ها منتظر ورود حافرين بودند فردا نمي‌توانند ثبت سفارش اين نماد را انجام دهند و فرصت بازي در اين عرضه فقط به نفع جامعه کوچک صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خواهد بود. اما کارشناسان بازار سهام  نسبت به اين نوع از عرضه نظرات متفاوتي دارند.

 توزيع رانت با سياست‌گذاري‌هاي يک طرفه
مريم محبي، کارشناس بازار سهام در پاسخ به اين سوال که آيا با شيوه جديد عرضه اوليه در بازار موافق هستيد يا مخالف گفت: اين موضوع آسيب جدي به سهامداران وارد مي‌کند. همان طور که مشاهده کرديد امروز بازار با هيجان و ترس مضاعفي رو به رو شده بود که يکي از عوامل مهم آن را مي‌توانيم سياست‌گذاري غير هدفمند در روش جديد عرضه اوليه بدانيم.
وي در اين باره افزود: اعطاي اين عرضه‌ها به صنذوق‌ها ايجاد رانت مي‌کند و باعث مي‌شود صندوق‌ها سهم بيشتري را در نسبت با مردم عادي داشته باشند به عبارت ديگر اين موضوع باعث ايجاد فاصله ميان سهامدار خرد با سرمابه کم و سرمايه‌گذار کلان مي‌شود.
محبي در بخش ديگري از صحبت‌هايش و در واکنش به سياست يکباره فرابورس در شيوه جديد عرضه اوليه گفت: به نظر مي‌رسد در اين باره مطالعه‌اي صورت نگرفته و  مقامات سياست‌گذاري هيجاني و بدون اطلاع مردم را انجام دادند. بايد توجه داشت که سياست‌هاي يک طرفه به ضرر سهامدار خرد و تبديل روند مثبت بازار به منفي است.
محبي همچنين افزود: سهامداراني با سرمايه‌هاي اندک که تجربه مرداد ماه سال گذشته را دارند هيچ‌گاه به بازاري که قوانين آن هر روزه و يکباره تغيير مي‌کند اعتماد نمي‌کند.

مزاياي عرضه اوليه جديد بيشتر از معايب آن
اما نيما ميرازيي، کارشناس بازار سهام با شيوه جديد عرضه اوليه به بازار سهام موافق است و در اين باره مي‌گويد: ما چاره‌اي جز اينکه به سمت سرمايه‌گذاري غير مستقيم برويم نداريم. بازار را ببينيد! يک روز صف خريد و روز ديگر صف فروش مي‌شود و اين رفتار دسته جمعي زيانبار بر بستر سهامداران (حقيقي و حقوقي) کم تجربه و احساسي تشديد شده است. طبيعتا هر تصميم مديريتي مزايا و معايبي دارد که در اين مورد خاص مزاياي طرح پيشنهادي بيشتر است.
ميرزايي در اين باره تشريح کرد: افزايش جذابيت صندوق‌ها، در هر حالت با مشوق‌ها و يارانه‌هايي همراه است که پيشتر هم شاهد اين موارد در قالب معافيت مالياتي، کاهش کارمزد و افزايش زمان معاملات آن‌ها بوده‌ايم. پس به نظر اتلاق رانت به اين طرح تشويقي، بيشتر هجمه رسانه‌اي به نفع منافع کوتاه مدت و سطحي توده‌هاي سهامداران است؛ سهامداراني که برخلاف رشدهاي بسيار جذاب بازار در ساليان متمادي، اتفاقا به دليل سرمايه‌گذاري مستقيم و افت‌هاي آن، کمترين نفع را از آن برده‌اند.
اين کارشناس بازار افزود: در مجموع تخصيص عرضه‌هاي اوليه به صندوق‌ها ، موجب افزايش معنادار جذابيت آنها، و در نهايت با ثبات‌تر شدن روند بازار مي‌شود که به نفع تمامي ذينفعان بورس خواهد بود.

ميرزايي در آخر يک راهکار را براي اين عرضه‌ها پيشنهاد داد و گفت: تعريف کدهاي مبتدي (به صورت اختياري) که به واسطه آن، تخصيص بخشي از عرضه‌هاي اوليه (بصورت ترکيبي) به اين کدها انجام پذيرد و سهامداران داراي اين کدها بتوانند صرفا عرضه‌هاي اوليه و صندوق‌ها را معامله کنند، مي‌توانند سرمايه‌گذاري مطمئن و پر پازده‌تري را داشته باشند.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید