فولاد، پروژه بعدي کاهش قيمت از طريق بورس کالا
کاهش قيمت سيمان را بايد نخستين وعده وزير صنعت دانست که هم اينک محقق شده است. اظهارات فاطمي امين، گوياي آن است که قيمت هر پاکت سيمان در شرايطي هم اينک به نرخ قبل از قطعي برق کارخانجات رسيده که فرايند عرضه آن با استفاده از بورس کالا کاملا با دوران قبل فرق کرده و اصلاح شده است.

به گزارش بورس فوری، وي ديروز همچنين وعده داد که اصلاح ساختار بازار و صنعت فولاد با محوريت حذف رانت ها و امضاهاي طلايي و کاهش قيمت تمام شده تا آذر انجام خواهد شد.به گزارش فارس، ترکيدن حباب قيمت سيمان در بازار و منطقي شدن نرخ ها يکي از وعده هايي بود که رضا فاطمي امين، وزير صنعت در زمان کسب رأي اعتماد در مجلس مطرح کرد و حالا در روزهاي شروع به کار دولت سيزدهم، اين وعده محقق شده است. فاطمي امين ديروز و در جلسه اي در مجلس که به منظور بررسي وضعيت بخش هاي تحت نظرش برگزار شد، در اين باره گفت: طبق قولي که در زمان رأي اعتماد به نمايندگان ملت داده شد، خوشبختانه قيمت سيمان به نرخ پيش از قطعي برق بازگشت و در بورس به کيسه‌اي 25 هزار تومان رسيد. وي افزود: اين در حالي است که بسياري معتقد بودند وقتي نرخ کالايي در ايران بالا مي‎‌رود، ديگر پايين نخواهد آمد اما اين اتفاق خوشايند رخ داد.عضو کابينه دولت سيزدهم با بيان اين که نرخ سيمان فله نيز به 360 تومان رسيد که همان قيمت سه ماه قبل است، تأکيد کرد: کاري که ما براي کنترل قيمت سيمان انجام داديم اصلاح ساختار بود و با روش‌هاي تعزيراتي، موردي و همچنين ايجاد جو رواني قيمت‌‎ها به اين جا نرسيد. در واقع تعادلي که در بازار ايجاد شد، نرخ سيمان را کاهنده کرد.وي با تأکيد بر اين که تا دو هفته آينده نيز بر بازار سيمان متمرکز خواهيم بود، يادآور شد: تا دو هفته آينده، تمامي خرده فروشان و عاملان فروش سيمان وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد تا در بورس و در حوزه عمده فروشي و خرده فروشي به يک روال معقول دست يابيم.در اين حال پناهي زاده، معاون معدني خانه صنعت، معدن و تجارت ايران گفت: با تدابير وزارت صمت و ورود معاونت قضايي دادستان کل کشور و همچنين نظارت تمام و کمال بر خريد‌هايي که از بورس انجام شد، قيمت سيمان نسبت به دو ماه قبل حدود ۳۰ درصد کاهش يافت.


هدف بعدي صمت: اصلاح ساختار بازار و صنعت فولاد تا آذر ماه
به گزارش تسنيم، فاطمي امين درباره اقدامات صورت گرفته در بازار فولاد نيز اظهار کرد: قيمت فولاد بر ديگر محصولات بازار و بر فضاي رواني بازار اثرگذار است؛ در اين حوزه سه راهکار تعريف شده است که طي سه ماه عملياتي خواهد شد. وزير صمت اضافه کرد: در مهرماه رصد کامل اطلاعاتي از زنجيره فولاد را دنبال مي‌کنيم تا تمام توليدات مقاطع فولادي، شمش و محصولات در سامانه جامع تجارت عرضه شود و رانت‌ها و چند قيمتي بودن فولاد از اين طريق از بين برود. وي خاطر نشان کرد: در مرحله دوم ساختار بازار را اصلاح خواهيم کرد و تأثير ابلاغ قوانين و مقررات جديد را در آبان خواهيم ديد و امضاهاي طلايي تا اين زمان از بين خواهد رفت. فاطمي امين تصريح کرد: در آذر نيز در صنعت فولاد اصلاح ساختاري خواهيم داشت که به سمت کاهش قيمت تمام شده حرکت کنيم و رقابت سازنده‌اي براي کاهش هزينه‌ها در بازار فولاد را شاهد باشيم.


تصميم صمت براي عرضه گسترده کالاها در بورس
در اين حال، قائم مقام وزير صمت از سياست و برنامه اين وزارتخانه مبني بر ورود کليه محصولات به بورس کالا براي عرضه به خريداران عمده خبر داد. به گزارش ايسنا، محمدصادق مفتح افزود: اين بدان معناست که نمي توان قيمت ها را در بورس کالا به صورت دستوري تعيين کرد. وزير صمت معتقد به استفاده از بورس کالا براي تنظيم بازار محصولات مختلف است.

 

0 نظر:

نظر بدهید