توضیحاتی درباره بهترین روش عرضه اولیه ترکیبی و مزایای بکارگیری
مدیر یک صندوق با توضیح درباره روش جدید عرضه اولیه ترکیبی و مزایا گفت: این بهترین روش واگذاری سهام در شرایط فعلی است و اقبال به سرمایه گذاری غیرمستقیم را افزایش می دهد.

به گزارش بورس فوری،    سجاد امیری مدیر سرمایه‌گذاری دماسنج در خصوص روش جدید عرضه اولیه ترکیبی و مزایای بکارگیری آن به سنا گفت: در شیوه جدید عرضه اولیه، ثبت سفارش در دو مرحله انجام می‌شود. به این ترتیب که در مرحله اول ۷۰ تا ۱۰۰ درصد کل سهام قابل عرضه به تشخیص کارشناسان بورس بین سرمایه گذاران واجد شرایط مثل صندوق های سرمایه گذاری در سهام و مختلط عرضه می شود.

وی افزود: مهمترین تفاوت در این نوع عرضه اولیه، اولویت نخست برای فروش سهام است که با صندوق ها است. در این اقدام قرار نیست رقابتی شکل گیرد و خبری از سهمیه بندی و تسهیم به نسبت نیست. گاهی دیده می شود یک فرد با ۱۰ کد خانوادگی در عرضه اولیه مشارکت و سهمیه دریافت می کرد که نوعی بی‌عدالتی در عرضه اولیه بوده و آمار مشارکت کنندگان خارج از واقعیت تلقی می‌ شود.

این مدیر صندوق پیدا شدن دقیق قیمت تعادلی را دیگر امتیاز عرضه اولیه به روش ترکیبی دانست و ادامه داد: همیشه قیمت تعادلی معامله سهام در عرضه‌های اولیه به علت بالا بودن تعداد سهامداران با مشکلاتی روبرو و حتی غیر کارشناسی بود. زیرا پس از عرضه عده‌ای ناگهان مانند دومینو شروع به فروش سهام می‌کردند به نحوی که برخی قیمت کشف شده را در یک روز با ایجاد صف‌های فروش کاهش می‌دادند.

امیری افزایش اهمیت صندوق های سرمایه‌گذاری از دیدگاه سهامداران را به عنوان برترین امتیاز این نوع عرضه اولیه اعلام و عنوان کرد: تحلیلگران همواره به دنبال پیدا کردن سهامی با سودآوری بالا هستند در حالی که صندوق ها نیز می‌توانند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری آنها باشند. امتیاز دیگر این نوع عرضه اولیه، امکان عرضه بیشتر شرکت‌های با مقیاس کوچک تر است.

اثر روش جدید عرضه اولیه در کشف قیمت درست

وی به اثر روش جدید عرضه اولیه در کشف قیمت درست سهام شرکت ها اشاره و تصریح کرد: بطور قطع، شکل‌گیری عرضه و تقاضای حرفه‌ای در بازار اثر با اهمیت و مثبتی را در کشف قیمت‌ها خواهد داشت و به دنبال این اتفاق مدیران سرمایه‌گذاری با دقت و وسواس بیشتری به تحلیل قیمت سهام می‌پردازند.
در کشورهای مدرن عرضه‌های اولیه در واقع میز معامله بین بزرگان بازار است. صندوق های سرمایه‌گذاری خصوصی یا تامین سرمایه ها معمولاً به عنوان عرضه کننده عمده سهام شرکت‌ها وارد می شوند و خریداران نیز مانند صندوق های بازنشستگی و سرمایه گذاری در سهام و درآمد ثابت پای میز معامله می آیند.

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری دماسنج با بیان اینکه این روش در ایران به دلیل عدم توسعه کامل ابزارهای مالی فعلا اجرایی نیست، گفت: در حال حاضر عرضه اولیه ترکیبی بهترین روش واگذاری سهام است. روش جدید با جذابیت زیادی همراه خواهد شد. زیرا بخشی از سرمایه صندوق ها سوار بر موج بلند افزایش قیمت این عرضه ها می شوند و اثر جدی در بازدهی صندوق ها خواهند داشت که در گذشته هم این تاثیر در صندوق های کوچک دیده شده بود.
به تدریج بسیاری از سرمایه گذاران ریسک گریز و حتی نیمه حرفه ای به سمت صندوق ها خواهند آمد.

افزایش اقبال به سرمایه گذاری غیرمستقیم با روش جدید

امیری به افزایش اقبال مردم برای سرمایه گذاری غیرمستقیم اشاره کرد و افزود: این اقدام در کوتاه و بلند مدت علاقه مندی بسیاری در میان مردم عادی، سرمایه گذاران مبتدی و نیمه حرفه ای ایجاد می کند و آنها را مشتاق تر به سرمایه گذاری از این طریق خواهد کرد. هر ابزار و روشی که باعث افزایش ورود غیر مستقیم مردم و کاهش مخاطرات بازار سرمایه شود را می توان مثبت ارزیابی کرد. زیرا این اتفاق ریسک ها را کنترل و زمینه افزایش بازدهی ها را فراهم می کند.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید