تاخت قيمت آلومينيوم به مرز ۳۰۰۰ دلار
قيمت آلومينيوم در پي انتظارات براي ادامه اختلالات عرضه و همزمان ادامه رشد تقاضا، تا مرز ۳۰۰۰ دلار در هر تن پيش رفت.

به گزارش بورس فوری، اين فلز که در سه هفته گذشته ۱۵ درصد رشد قيمت داشته، روز دوشنبه به رکورد بالاي جديدي در ۱۳ سال گذشته صعود کرد. گروه مالي گلدمن ساکس اعلام کرد توليد چين در بحبوحه تلاش اين کشور براي کاهش آلودگي و تامين نيرو کاهش پيدا کرده است و همزمان کودتا در گينه که توليدکننده بوکسيت است، نگرانيها نسبت به مختل شدن عرضه اين ماده خام ضروري در توليد آلومينيوم را افزايش داده است. کارخانه هاي آلومينيوم در اتحاديه اروپا هم با هزينه هاي رو به رشد مربوط به اعتبار کربن و تامين نيرو روبرو شده اند.

به گفته تحليلگران گلدمن ساکس، در چين و به ميزان فزاينده اي در اتحاديه اروپا، ريسک سياست براي عرضه آلومينيوم رشد کرده است. اگرچه اين بانک انتظار ندارد کودتاي اخير در گينه تاثيري روي عرضه بوکسيت داشته باشد اما ريسکهاي صعودي به قوت خود باقي مانده اند زيرا تنشهاي منطقه اي ممکن است باعث ايجاد محدوديتهاي لجستيکي بيشتري شود.
بسياري از شرکت کنندگان در نشست هاربر آلومينيوم در شيکاگو اظهار کردند مشکلات عرضه، صنعت آلومينيوم را تا پايان امسال و در سال ۲۰۲۲ درگير مي کند و برخي هم پيش بيني کردند اين حل اين مشکلات پنج سال زمان خواهد برد.

قيمت آلومينيوم حداکثر ۱.۹ درصد افزايش يافت و به ۲۹۸۰ دلار در هر تن رسيد که بالاترين قيمت ميانه معاملات از سال ۲۰۰۸ است. اين فلز ساعت ۱۲ و ۳۹ دقيقه بعدازظهر در شانگهاي ۲۹۶۵ دلار و ۵۰ سنت در هر تن معامله شد. آلومينيوم در چين حداکثر ۴.۳ درصد افزايش يافت و به ۲۳۶۵۰ يوان رسيد که بالاترين قيمت از سال ۲۰۰۶ بود. ساير فلزات پايه قيمت پايينتري داشتند و قيمت روي در لندن يک درصد سقوط کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ارزش سهام شرکت آلومينيوم چين که بزرگترين توليدکننده چين است، روز دوشنبه در معاملات هنگ کنگ ۱۲ درصد صعود کرد.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید