تحلیل اثرات بورسی آزادسازی واردات خودرو از نگاه سه کارشناس
۳ کارشناس بازارسرمایه با اشاره به بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران به دلیل نامشخص بودن سیاست گذاری‌های اقتصادی و سیاسی دولت، تحلیلی از آثار بورسی آزادسازی واردات خودرو دادند.

به گزارش بورس فوری، مهدی افنانی وضعیت نامشخص بازارهای سرمایه‌گذاری به دلیل ابهامات در سیاست گذاری‌های دولت جدید را مهم‌ترین عامل در نوسانات اخیر بورسی اعلام کرد و به دنیای اقتصاد گفت: بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران به دلیل مشخص نبودن سیاستگذاری‌های اقتصادی و سیاسی بیشترین اثرگذاری را بر توقف رشد بازار دارد. بر این اساس حتی اگر طرح واردات خودرو مورد موافقت مجلس قرار گیرد،اثرات کوتاه‌مدت منفی هم به بار نخواهد آورد.

وی افزود: بلاتکلیفی در همه بازارها موج می‌زند و سرمایه‌گذاران در انتظار به سر می‌برند. به نظر می‌رسد، قیمت دلار نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت بازارها و به‌ خصوص بازار سهام و خودروسازان بورسی ایفا کند. انتظار می رود تا چند هفته‌ آینده و مشخص شدن حداقل بخش‌هایی از زوایای پنهان توافقات دولتمردان در حوزه‌های بین‌المللی، بازار خنثی‌ترین وضعیت را طی کند.

افنانی ادامه داد: بازار سرمایه در مسیر تعادلی گام برمی‌دارد و تصویب و اجرای این طرح خللی در روند بازار ایجاد نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، شایان کرمی هم در خصوص تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر خودروسازان بورسی گفت: بررسی تبعات اجرای این طرح در این مرحله امکان‌پذیر نیست.ابهامات به قدری زیاد است که معلوم نیست، چرا برخی ادعا می‌کنند این طرح به زیان خودروسازان و سهامداران منجر می‌شود.

وی افزود: کمبود منابع ارزی با چراغ سبز دولت به خودروهای خارجی در تضاد است. لذا تا مشخص نشدن جزئیات کامل واردات خودرو نمی‌توان نسبت به پیامدهای احتمالی پیش‌بینی دقیقی انجام داد. انتظار می رود در صورت واردات نه تنها خودروهای داخلی حتی خودروهای خارجی موجود در بازار هم نمی‌توانند با افت و کاهش قیمت مواجه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: آزادسازی واردات خودرو و ادامه حیات خودروسازان به عوامل مهمی همچون تعرفه‌های گمرکی، شروط ارزی واردات و کشش قیمتی از سوی بازار بستگی دارند. این متغیرها تاثیر بسزایی بر روند فروش و قیمت خودرو دارند اما در حال حاضر این طرح با همه حواشی‌، نمی‌تواند تهدیدی برای صنایع خودرو در بورس محسوب شود.

کرمی گفت: مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر این صنعت نرخ ارز، نرخ خرید و شرایط فروش است و به نظر نمی‌رسد دولت و مجلس در این حوزه سیاست‌های غیرمنطقی اتخاذ کنند.

محمد یوسف امین داور هم با اشاره به پیامد اجرای این طرح گفت: ایران سابقه صادرات خودرو به عراق، سوریه و افغانستان را دارد و بعید است با توجه به محدودیت کشورهای هدف صادراتی، بتواند بر اساس ارز حاصل از صادرات خودرو دست به واردات بزند.

وی افزود: صادرات این محصول به قدری محدود انجام می‌شود که امکان تحقق شرط اول مبنی بر واردات خودروی خارجی در ازای ارز حاصل از صادرات کالا یا بدون انتقال ارز را دشوار می‌کند. با این‌حال باید دید مجلس به این طرح رای مثبت می‌دهد یا خیر. در صورت تصویب، قیمت محصولات داخلی کاهش می‌یابد. در حالی که بازار کشش چنین اتفاقی را ندارد.

به کانال تلگرامی  «بورس فوری » بپیوندید
t.me/boursfoori

0 نظر:

نظر بدهید